• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla in solpanel 2007 Dethleffs T6571

F

F.d. 6777

Guest
Hej å Hå.
Någon som vet leller har erfarenhet av hur man bäst kopplar in en solpanel på en Dethleffs T6571(Fiat Ducato), årsm 2007.
Jag anar att det är avgörande att man lägger in på rätt inkoppling för att slippa problem senare eller försöra något. Vi har precis köpt husbilen och inte hunnit bekanta oss med alla dess elektriska finesser.
 
F

F.d. 6777

Guest
Sv: Koppla in solpanel 2007 Dethleffs T6571

Jo, jag har funderat på det. Men av erfarenhet ska man vara lite försiktig så man inte ställer till med så det ordinarie elsystemet inte får "spunk" av att något okänt kopplas in.
Så det här är en liten fråga som jag sysselsätter mig nu på kvällen då jag är bortrest på jobb.
I kväll bad jag min fru kolla vad det var för EBL på den och tydligen sitter det en SCHAUDT 220-2 på den. Tydligen finns det en plint märkt "solar" där man kanske kan gå in med strömmen från solpanelens regulator. Frågan kvarstår då i så fall vilka stift på plinten som ger rätt funktion?
 
F

F.d. 6777

Guest
Sv: Koppla in solpanel 2007 Dethleffs T6571

Tack så jättemycket för tipset. Toppenbra!!! Har nu beställt en LR 1812, så det ska nog gå galant. Men att programmera DT´n kommer jag nog att gå näst intill bet på. Mina tyska kunskaper är obefintliga, så manualen i bilen är jag inte hjälpt med. Någon som har en kopia på en svensk?
 
Toppen