• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla in externt TVantennuttag

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag tänkte koppla in ett externt antennuttag till TVn för på en del campingar har dom ju kabeltv och detta även i Idre som vi åker till V7 .

Ni som kopplat in detta har ni gått på med T-kopplingen mellan orginalantennen och antennförstärkaren eller mellan TVn och antennförstärkaren ?

Antennkabeln tänkte jag låta gå ut under locket brevid 230v ingången .
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in externt TVantennuttag

Jag skulle sätta en fördelning efter förstärkaren. Den borde då även fungera som ett uttag på utsidan om du vill ha en TV utomhus. Fast det beror på vilken sida du har luckan om det ska bli smidigt.

Bra om du blir utslängd i Idre och hinner ta TV:n med dig ut:wideeyed:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in externt TVantennuttag

Jag har eluttaget mitt under markisen så det är inga problem med inkopplingen dock kom jag på att jag sett en antenkabel i ena köksskåpet ihoprullad så det är ju bara göra ett hål vid uttaget och skruva på antennkontakten .

Men jag skall sätta T-kopplingen mellan TV´n och förstärkaren ? För jag får ju bra signal om jag står med kabeltv eller ?

Samt nu när jag kikade på eluttaget från insidan så kan man undra hur mycket kyla kommer det in där för man såg ju bara den 2 mm plasten och sen är det "rakt ut " inget vidare K-värde och det bör ju bli rätt kallt om det är en massa minusgrader , det blir att isolera också ...
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in externt TVantennuttag

Det finns ju olika typer av förstärkare, men har du 12 Volt strömmatning till den så skickar den förmodligen spänning till antennen. Sätter du då uttaget mellan antenn och förstäkare så skickar du ut spänning i kabelTV-nätet, och det blir de nog inte glada över.
:wink:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in externt TVantennuttag

Ingen T-koppling. Allting i denna värld skall avslutas på ett korrekt sätt. Använder du sedan antennen på taket så är ju ditt intag inte avslutat på rätt sätt. Vill du tvunget använda en T-koppling så kan du alltid sätta på en IEC kontakt med ett 75 ohm motstånd i på ditt intag när det inte används. Har du dubbla kablar fram till TV:n så är det lätt att skifta från kabel eller antenn TV. Signalen från uttaget på campingen är dimensionerat för en TV utan T-kopplingar. Nivån skall var på 60-80dB mikrovolt (analogt) beroende på hur många kanaler där är i nätet. Är där 77dB i uttaget så kan du ha flera T-kopplingar, men är där endast 60dB och du har en T-koppling så är där bara 56dB kvar till TV:n och då kan bilden bli brusig.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Koppla in externt TVantennuttag

Det finns ju olika typer av förstärkare, men har du 12 Volt strömmatning till den så skickar den förmodligen spänning till antennen. Sätter du då uttaget mellan antenn och förstäkare så skickar du ut spänning i kabelTV-nätet, och det blir de nog inte glada över.
:wink:

Kanske kan elimineras med en galvanisk avskiljare t.ex. art.nr 30-411 hos Kjell&Co?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in externt TVantennuttag

Flera bra råd här Bengt-Åke.

Men som jag ser det så skulle jag nog dra en egen kabel från intaget till där TV:n är placerad för att inte strula till det i den befintliga anläggningen.

Det där med isoleringen som du nämner har jag också funderat på. Elintag och gasoluttag har vi i garaget så där kan det kvitta men uteduschen sitter i underskåpet i tvättrummet och det är fel ställe att kyla på så här får man nog fixa till något.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Koppla in externt TVantennuttag

Jag har dragit dubbla system i min bil för just detta ändamål.

Har en kabelvinda med antennkabel i utrymmet där vvs/el sitter på Frankia. Bara att rulla ut tillsammans med elanslutningen. Antennkabeln slutar i ett eget uttag bredvid tv:n. Så kör jag på campingens system jackar jag bara in tv:ns kabel i det uttaget.

Systemen är helt separerade från varandra.

Funkar finemang =)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in externt TVantennuttag

Denna omkopplare jag visar på bild kommer från macab. Går att få tag i via någon elgrossist, be någon beställa den. E-nr: 60 618 86.
 
Toppen