• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla ihop 2 datorer på internett

F

F.d. 52909

Guest
Har telia bredband modem, både för tv o dator men klurar på hur man kan koppla in 2 datorer samtidigt på internett. Tänkte först på någon sorts splittkabel (förgrening) från modemet till datorn så jag även kan koppla ihop dator 2. Har ej hittat någon utan bara nåt som kallas för router eller bredbandsdelare.

Var inne på teliabutiken o hörde mig för ...o kom ut med 2 st Zyksel PLA-400 v2, homeplug kallas de också för sa expediten o att de är jätte enkla o installera.

jomen..."född dum alltid dum" brukar jag säga så det är klart att jag gick på detta o här sitter jag nu o undrar hur man tåtar ihop detta.

Har försökt dels via den skriftliga manualen o via installations cd:n....men icke att jag får det till o fungera.

Så min fråga är...hur gör man bäst för o få 2 datorer uppkopplade på internett samtidigt o ska jag hiva dessa 2 zyxel upp i björktoppen ?

Mvh
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Koppla ihop 2 datorer på internett

Varför inte skaffa en trådlös router? Då kan du koppla ihop flera datorer och även mobiler. T.o.m. grannen kan använda uppkopplingen om du inte lösenordsskyddar den. Jag har Glocalnet och fick min gratis!
 
Senast ändrad:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Koppla ihop 2 datorer på internett

Men hallå!
Fick du inte någon router?
Det måste du ju ha. Det är en burk som du ansluter till ditt bredbandsmodem och som gör att du kan ha flera datorer på ditt abonnemang.
Teliabutiksexpediten måste ha missuppfattat dig.
/Nisse
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Koppla ihop 2 datorer på internett

Åk til Telia och tala om att du vill ha ett trådlöst bredbansmodem.Sen kommer det att funka.Gorde så själv funkar kanon.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Koppla ihop 2 datorer på internett

Har du fått två st att sätta i det vanliga eluttaget:confused:
Det är trådlöst nätverk isåfall:swoon:
 
Senast redigerad av en moderator:

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Koppla ihop 2 datorer på internett

Zyxel har, på sin svenska hemsida, olika guider.
Bla annat en som heter "kom igång med din produkt". Kanske kan den hjälpa dig. Klicka på länken så kommer du direkt till guider för PLA-400 v2.
Hoppas du blir hjälpt av detta.

ZyXEL

/Jeanette
 
Senast ändrad:

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Sv: Koppla ihop 2 datorer på internett

Du måste ha ett nätverk, för att koppla upp 2 datorer. Telia har ett ip adress lås har du den ena datorn uppkopplad så släpper inte telia in den andra pc man måste vänta i ca: 25 minuter.
 
F

F.d. 55288

Guest
Sv: Koppla ihop 2 datorer på internett

"Gurra.
Trådlöst nätverk, Får du det att funka skall jag köpa liknande inga kablar och ingen annan kan tjyvsurfa:wink:"


Hej.
Från en total novis, vi har bredbandet och när vi köpte en pytte dator för att ha med i husbilen så visade det sig att vi kan använda den här hemma. Loggar in med det nummer som står på dosan som följde till bredbandet. Så det måste väl vara trådlöst!
Leena
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Koppla ihop 2 datorer på internett

En router - trådlös eller inte - torde vara den bästa lösningen eftersom den "tar emot" en wan-adress och omvandlar till det antal interna adresser som behövs.

Sen' detta med trådlöst, även om man lägger kryptering, lösen och annat så är de inte särskilt svåra att knäcka. Långsamma är de också (har 100Mbits fiber och den hastigheten kommer jag aldrig upp i med trådlöst)

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Koppla ihop 2 datorer på internett

Jag har haft ett trådlöst nätverk hemma. Himla krångel att koppla ihop och därefter att hålla igång. Dessutom krävdes dubbla virusprogram m.m. Nu har jag istället en extra bildskärm bredvid laptopen. Fungerar utmärkt, inget krångel alls. Mycket fiffigt, tycker jag.

Gå in på Kontrollpanelen, bildskärm, inställningar o.s.v.

Jappe
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Koppla ihop 2 datorer på internett

Sitter nu och kör på "någons" 11 mb räcker för ändamålet:D

Gurra
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Koppla ihop 2 datorer på internett

:cool: Hur man tåtar i hop två datorer?????

Mycke enkelt, knyt ihop bägge datorerna i strömsladden med en kärringknut, och hiva ut dom i cyberrymden. " Klarrt " :D
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Koppla ihop 2 datorer på internett

Hej, detta är ingen produkt för ditt ändamål!
Ring om du vill prata om en lösning.:)
Mv.Lasse 070-551 11 85
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Koppla ihop 2 datorer på internett

Får tacka för alla tips...tack för hjälpen !

Gurra...ja, 2 små grunkor o ha i vägguttaget

Hasse...:wink:





Mvh
 
F

F.d. 3314

Guest
Sv: Koppla ihop 2 datorer på internett

Rollerteam;

Hej.

Jag kan rekommendera linksys trådlösa router. LINKSYS WRT54GL W-LAN ROUTER 11G - 54 Mbps trådlös bredbandrouter med öppen källkod
Jag har den själv och har haft den i snart fem år. Den klarar både trådlöst och trådbundet, har hör säkerhet för det trådlösa och inbyggd brandvägg.
Den inbyggda mjukvaran är skriven med öppen källkod utifall att Du vill skriva egna rutiner och funktioner...

Vid tgb / Robert

PS. Om Du inte hade tänkt att köra trådlöst, så glöm inte datakablar. BELKIN KABEL TP UTP CAT.6 RJ45 5.0M GRÅ

DS.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Koppla ihop 2 datorer på internett

"

Hej.
Från en total novis, vi har bredbandet och när vi köpte en pytte dator för att ha med i husbilen så visade det sig att vi kan använda den här hemma. Loggar in med det nummer som står på dosan som följde till bredbandet. Så det måste väl vara trådlöst!
Leena
Du har säkert ett 3G-modem och det funkar idag nästan lika bra som ADSL-modem (7.2 MB/sek) och dessutom kan man använda det nästan överallt för 99 kr/mån.
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Koppla ihop 2 datorer på internett

Jag har telenors 3g till min lilla 1000H och 3,6 (ca) är allt jag får ut.

//Roger
 
Toppen