• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla ifrån bilbatteriet längre tid?

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Har en Renault -08. Har mätt upp att med alla förbrukare avstängda så går det ut 65 mA från bilens batteri (inte bodelsbatteriet - det är bortkopplat).
Om bilen är avställd en månad och det inte finns någon möjlighet till elstolpe så dras ju närmare 50 Ah ut från batteriet! Något som jag blev varse vid jultiden efter ca 3 veckors frånvaro utan start. Ja - det var tur att man hade med en annan bil och startkablar.
Nu till min fråga.
Jag har en önskan att montera en kraftig strömbrytare (för lastbil, 250 A, kortvarigt 2500 A) så att jag med en enkel vridnyckel kan koppla ifrån fordonsbatteriet. Några klubbmedlemmar som vi mötte i helgen varnade mig dock för att detta skulle kunna medföra att man riskerade att behöva programmera om bilens dator till en icke föraktlig kostnad. Är detta verkligen en risk??? Man skall väl kunna montera ut batteriet (ev ta hem det och ladda det) utan sådana konsekvenser?
Jag har tidigare lyft av ena polen under några veckor utan problem. Finns det någon tidsgräns för lagrade data i bilen?

Någon som vet?
Tacksam för ett vederhäftigt svar!
Hälsningar Boo/HBK1025
 
F

F.d. 54814

Guest
Sv: Koppla ifrån bilbatteriet längre tid?

Hei.

Vi har en Renault -06. Jeg lar batteriene stå i og lader opp tre - fire ganger i løpet av vinteren.
Funker helt fint.

Mvh
TerjeM
 
F

F.d. 52975

Guest
Sv: Koppla ifrån bilbatteriet längre tid?

Hajj.
Vi har en Renault -07:a som stått utan batteri under 4 månader i vinter, bara lyft av kabelskon, ingen laddning. Startade hur fint som helst den 1:a april.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Koppla ifrån bilbatteriet längre tid?

Hej,
Har en husbil på FORD Transit -08 chassi. Har monterat en huvudströmbrytare för bilbatteriet. Bilen har stått på vinterförvaring med denna frånslagen nov till mars. Bodelabatteriet hemma på underlållsladdning. Bilen statrade på direkten vid uthämtningen. I instruktionsboken står att bilens köregenskaper kan vara något förändrade i ca 8 km efter att batteriet tillkopplats. Detta beror på att motorns styrelektronik automatiskt programmeras om. Enbart en ny inmatning av stöldskyddskoden till radion krävs. Säkerligen något motsvarande även på andra fabrikat.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Koppla ifrån bilbatteriet längre tid?

Jag hade både bodelsbatteri + startbatteri bortkopplat från Oktober till April.
Inga problem när batterierna sattes in igen.
Bilen är en Fiat -07, vilken borde ha lika mycket elektronik som Renaulten.
Har just suttit och funderat på hur jag ska göra, bodelsbatteriet är det ingen tvekan om, det tar jag in och underhållsladdar med min elektroniska laddare typ ctek. Men hur gör jag med bildelens batteri, är lite orolig att jag ställer till det med insprutning och kodning ad nycklar mm. Vi har många gånger så låga temperaturer här i Norrland att jag känner mig inte trygg att lämna batteriet i bilen. Vet förvisso att man har mycket lägre självurladdning när det är kallt, men jag vill ha batteriet hemma däär jag har koll. Husbilen kommer jag att ha några mil utanför staden. Min fråga är, kan det innebära problem att göra bilen spänningslös, insprutning, nyckelkodning mm??
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Koppla ifrån bilbatteriet längre tid?

På en del nyare elektroniska fordon så nollställer man elektroniken om batteriet ar bortkopllat mer än 24 timmar. det innebär INTE att allt måste programeras om.
Det innebär att allt återställs till fabriksinställning då fordonet tillverkades. Nar man kör så uppdateras elektroniken automatiskt, därför kan bilen gå lite konstigt dom första milen som Roadglider nämde. Vad jag inte vet är om man förlorar chip trim eller nyare mjukvara.Hör med återförsäljaren montera pa en solpanel sa har du till underhåll och larm.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Koppla ifrån bilbatteriet längre tid?

Ovan beskrivna skruv ställde till det mycket för mig innan den blev borttagen; med glappkontakt. Var hos verkstaden känd för att kunna ställa till det. Alltså varning.

Det är lätt att skruva av minuspolen vid längre uppehåll i körningen.

Håkan
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Koppla ifrån bilbatteriet längre tid?

Denna skruven används flitigt i 3 av familjen entusiastbilar utan driftstörningar , hade den varit kass så hade den nog inte funnits på så många entusiastbilar som inte används så flitigt .
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Koppla ifrån bilbatteriet längre tid?

Håller med B-Å Linder!
Haft denna i ett flertal bilar och har aldrig strulat! Om man har någon aversion mot Biltema så säljer Mekonomen dessa också;).
Eller sätt dit en kraftigare huvudbrytare, fast det kräver lite mera jobb.
fast inte så mycket mer!

Anders
 
Toppen