• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla hunden

F

F.d. 55939

Guest
Sv: Koppla hunden

tordan, du glömmer att det finns folk som är allergiska, jag är en av dem. Jag har det riktigt besvärligt med allergi, eksem och astma. Träffar jag på en hund eller katt så blir jag riktigt dålig. Jag gillar hundar och har inga problem med att de skäller ibland. Men jag önskar att folk kunde hålla sina hundar kopplade så att man slipper närkontakt med dem. Jag har inga problem att vara på en ställplats/camping där det finns djur så länge jag slipper ha dem inpå mig. Det händer ibland att hundar försöker hoppa in i vår husbil, de står vid dörren och tigger mat. De blir vi som tvingas hålla uppsikt över hunden medan husse och matte har semester några tomter bort.

Vi har campat i många år och aldrig haft detta problem som du beskriver.
Menar du på allvar att du varit med om att du har haft hund som försökt gå in i din bil och ägarna sitter utan att bry sig flera tomter bort? Har detta hänt så måste det vara en tillfällighet och kan väl inte hänt mer än en gång?

Vi har hundar och vi kopplar dem när vi inte känner att vi har koll på dem. Om jag rör mig med mina hundar på en camping är de alltid kopplade. Om vi träffar på människor så anser jag att det är deras ansvar att upplysa mig att "jag är allergisk" eller om de är hundrädda.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Koppla hunden

Ja, det hänt några gånger. Men jag måste säga att de flesta hundägare sköter sig. Vid ett tillfälle har vi faktiskt varit med om att en hund slickat vår grill medan vi sitter och äter.

Jag brukar tala om att jag är allergiker, och de flesta tar hänsyn till det. Problemet är när hunden är lös och är långt från ägaren och tycker det är hur kul som helst att möta nya människor. Det är ju så en hund är, en glad och social varelse. Men som allergiker får man nästan panik när en hund kommer och vill hälsa, hoppar och slickar ens händer. Det kan ge en reaktion som sitter i flera dagar, och i värsta fall resultera i ett besök på akuten. Så därför ber jag alla att ha sina hundar kopplade eller ha dem under kontroll.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Koppla hunden

När jag skrev det första inlägget så var det för ett tips att sätta fast hunden när man stod still med husbilen. Det var några som reagerade på att hunden kunde släpas efter bilen om körde i väg och jag håller med. Det kom också fram fler förslag hur man kunde göra och ett av dom tog jag till mig.
Nu visar det sig att en stor del av tråden handlar om något helt annat. Kom gärna med tips men försök att hålla inne med tråkig attityd.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Koppla hunden

För många år sedan granne till mina föräldrar band fast sin hund i bilen, troligen dragkroken. Hunden fick följa med en bra bit.
Hunden fick avlivas på plats, hade inga ben kvar bara benknotor.
Bind aldrig aldrig fast djuren i ett fordon
//Arne B
 

Labbelurv

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
21555
Medlemskap
2024
Sv: Koppla hunden

Märkligt att ett sådant här inlägg får stå kvar, 15 st tackar för inlägget ?

Tommy R

Nu måste du nog förklara vad som är störande med mitt inlägg? Jag tyckte att språket och tonen i det ilägg jag ifrågasatte indikerade att vederbörande inte var riktigt nykter. Är man det använder man inte den typen av språk.
Det är i alla fall min mening, och tydligen 15 andras också

Lasse
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Koppla hunden

Törs man.... den här tråden har inte bara tappat "tråden", den har även ..... ja, ja.

Tänker inte delta i debatten, men lämnar gärna ett litet tips hur vi löst det här med koppla våra hundar vid raststopp.

Vi gick till "kinesen" och köpte en "bältesstrop" för 2:50 Euros, sätter den i passagerarsätets bälteslås.

IMG_2608.JPG

Snabbt, enkelt, billigt och 100% säkert.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Koppla hunden

I förarsätets bälte är väl bättre. Då minskar risken att glömma hunden när man åker iväg, för bältet använder väl alla.

Åker aldrig ensam i husbilen med hundarna, det förtroendet skulle jag aldrig få av Carola.

Men visst går det även utmärkt att sätta den på förarplatsen, förutsatt kort lina så inte hunden springer ut i trafiken!

När jag tänker efter.... det är nog bäst att lämna dem hemma.

TommyD
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Koppla hunden

Nu måste du nog förklara vad som är störande med mitt inlägg? Jag tyckte att språket och tonen i det ilägg jag ifrågasatte indikerade att vederbörande inte var riktigt nykter. Är man det använder man inte den typen av språk.
Det är i alla fall min mening, och tydligen 15 andras också

Lasse

Det går inte att förklara här.

Tommy R
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Koppla hunden

Vi har campat i många år och aldrig haft detta problem som du beskriver.
Menar du på allvar att du varit med om att du har haft hund som försökt gå in i din bil och ägarna sitter utan att bry sig flera tomter bort? Har detta hänt så måste det vara en tillfällighet och kan väl inte hänt mer än en gång?

Vi har hundar och vi kopplar dem när vi inte känner att vi har koll på dem. Om jag rör mig med mina hundar på en camping är de alltid kopplade. Om vi träffar på människor så anser jag att det är deras ansvar att upplysa mig att "jag är allergisk" eller om de är hundrädda.


Hur kan man lägga det ansvaret på personer man möter? Det finns ju personer som kanske inte kan förmedla sig av olika anledningar. Språkförbistringar, stumma, barn... etc, etc... Det måste väl ändå vara hundägarens ansvar att hantera hunden på ett korrekt sätt.

//Jocke
 
F

F.d. 55939

Guest
Sv: Koppla hunden

Hur kan man lägga det ansvaret på personer man möter? Det finns ju personer som kanske inte kan förmedla sig av olika anledningar. Språkförbistringar, stumma, barn... etc, etc... Det måste väl ändå vara hundägarens ansvar att hantera hunden på ett korrekt sätt.

//Jocke

Tror bara vi missuppfattar varandra. Jag menar att, jag anser att om har mina hundar kopplade när jag rör mig på en camping så hanterar jag mina hundar korrekt.

Våra hundar går under "väldigt söta" och av den anledningen vill tex barn gärna hälsa på dem. Hundarna är jättesnälla så det är inget problem men ibland tänker jag på mina föräldrar som alltid sa till mig att " man går aldrig fram till främmande hundar".
I dessa och liknande fall anser jag att det ligger ett ansvar på mötande människor.

Om jag varit hundrädd och ser att jag skulle möta en hund hade jag valt en annan väg. Samma sak om jag vore allergisk och velat ta en fika så skulle jag inte valt en servering där man tillåter hundar utan en där man inte gör det.

Naturligtvis har hundägare ett stort ansvar men framför man hundar korrekt så kan man inte göra mer.

Hoppas du förstår hur jag menar.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Koppla hunden

Hundägare har inte stort ansvar utan har ALL ansvar för sina hundar. Och, ja, visst händer det att hundar vill hoppa in i främmande husbilar. Det hände oss med en lös pudel i Sevilla och en annan gång i Almerimar där ställplatsägaren t.o.m. blev biten av en hund som han försökte tillrättavisa till sin ägare. Totalt ansvarslöst...

Det har aldrig varit några problem med en endaste lös hund i Portugal, dessa hundar var skygga och höll sig verkligen på sin kant.

Vi kan älta i all oändlighet nu när tråden redan är sabbad, men jag hoppar av här och tackar återigen alla hundägare som tar sitt ansvar och håller sina hundar kopplade.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Koppla hunden

Åker aldrig ensam i husbilen med hundarna, det förtroendet skulle jag aldrig få av Carola.

Men visst går det även utmärkt att sätta den på förarplatsen, förutsatt kort lina så inte hunden springer ut i trafiken!

När jag tänker efter.... det är nog bäst att lämna dem hemma.

TommyD
Kanske missuppfattade det hela. Trodde det var ett alternativ till att binda hunden i dragkroken.
 
I

Ickx

Guest
Sv: Koppla hunden

Vilken bra pryl. En sådan har jag saknat länge. Vi har alltid med oss tre hundar. Så kallad jordskruv är väldigt knölig eftersom det oftast är väldigt hård mark där man stannar. Förhoppningsvis finns den att köpa på Elmia.
TACK FÖR TIPSET
 
Toppen