• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla från solcell vid batteribyte?

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Min solcell är ansluten direkt till batteriet via en modern regulator. Om jag ska koppla ifrån batteriet för att byta batteri måste jag tänka på något särskilt när det gäller solcellen? Måste den också kopplas ifrån på något annat sätt än att koppla från kablarna från batteriet och koppla dit dem på det nya batteriet?
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Koppla från solcell vid batteribyte?

Det beror nog på vilken regulator du har.
Min anläggning går att köra på både 12V och 24V. Därför måste i alla fall jag täcka över eller koppla ur solpanelerna vid batteribyte, annars finns risk att regulatorn kopplar över till 24V med möjlig rökutveckling som följd.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Koppla från solcell vid batteribyte?

Koppla loss plus från solpanelen, så går regulatorn ned. Ja, är panelen inomhus så ger den ju ingen effekt förstås
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Koppla från solcell vid batteribyte?

Det besked jag fick när de installerade mina solceller var att ta bort säkringen i regulatorn när jag skulle koppla bort den från batteriet. På min regulator sitter säkringen lättåtkomligt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Koppla från solcell vid batteribyte?

Hej, lägg en masonitskiva eller något liknande över hela solcellen så den inte laddar någonting, trä ändå något isolerande över plus kabelskon när du lossat den (liten plastpåse el. likn.) för säkerhets skull så går det nog bra, om du inte hittar någon synlig säkring till solcellen innan batteriet.

Jankro.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Koppla från solcell vid batteribyte?

Just det ja, jag såg en säkring på kabeln till batteriet, det kanske räcker att ta bort den vid batteribytet.

Jag har en sån här regulator: 24 volt
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Koppla från solcell vid batteribyte?

Hej igen om man läser texten till regulatorn så står det ju faktiskt i vilken ordning olika saker skall kopplas in till den. Det kan ju inte bara gälla första inkopplingen utan troligen även vid batteribyte.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Obs! Koppla alltid in de olika komponenterna till regulatorer i följande ordning:
1. Batteri
2. Solpanel
3. Förbrukare
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gör så men placera ändå gärna en skiva över solcellen och håll alla lossade kablar separerade. så det inte blir kortis någonstans.

JANKRO.
 
Toppen