• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Koppla bilstereon från bildelsbatteriet till bodelsbatteriet

F

F.d. 59549

Guest
Hej!

Jag tänkte koppla om bilstereon som sitter i konsolen på en Fiat Ducato X244 så att ström inte tas från bildelsbatteriet.
Min fundering, räcker det att dra en plus kabel från bodelsbatterierna och använda minus kabeln som redan finns framdragen?
Eller bör jag dra med en minus kabel från bodelsbatterierna?

Med vänliga hälsningar
Henrik

Ducato 2016. Har precis kopplat om så man kan välja spänning från startbatteri eller bodelsbatteri. Hittade ingen tändningsplus i Fiats kabelstock. Det var bygglat mellan A4 och A7. Bilstereon satt i vid leverans från Burstner.
Första bil jag varit på där det inte finns plus via nyckeln. Fler som har erfarenhet av detta?
20251206_103813.webp

Ducato 2016. Har precis kopplat om så man kan välja spänning från startbatteri eller bodelsbatteri. Hittade ingen tändningsplus i Fiats kabelstock. Det var bygglat mellan A4 och A7. Bilstereon satt i vid leverans från Burstner.
Första bil jag varit på där det inte finns plus via nyckeln. Fler som har erfarenhet av detta?

Japp, så är det i vår Hymer.
Jag har förövrigt kopplat om så att den alltid är på bodelsbatteriet eftersom den drar lite ström i standby, alltså när den är avslagen via knappen på apparaten, i mitt fall en Kenwood. Samt för att kunna använda den när vi inte kör utan att riskera startbatteriet. Jag ser faktiskt ingen anledning till att kunna välja start eller bodel, är den kopplad på bodelen så drivs den ju av generatorladdningen när du kör. Möjligen kan man tillgodogöra sig någon A högre laddning till bodelsbateriet om den är kopplad till starbatteriet men det tycker jag är försumbart i förhållande till risken att glömma koppla om och därmed spela bort startmöjligheten när man står uppställd.

Hälsningar
Peter

Jag ser faktiskt ingen anledning till att kunna välja start eller bodel,
Jag ser en fördel att även kunna välja startbatteriet. Åtminstone om man kan styra den via tändningen. Det innebär att den stängs automatisk när jag stannar bilen under normal körning. När jag stannar för att vistas i bilen slår jag över på bodelsbatteriet.

Jag ser en fördel att även kunna välja startbatteriet. Åtminstone om man kan styra den via tändningen. Det innebär att den stängs automatisk när jag stannar bilen under normal körning. När jag stannar för att vistas i bilen slår jag över på bodelsbatteriet.
Den funktionen påverkas väl inte, det är ju en separat ingång på apparaten som styr detta, jag har bara kopplat om strömmatningen. Byglingen till styringången är kvar men om jag väljer att istället koppla den kabeln mot en plint som endast får 12V när tändningen är på så kommer det att funka.

Edit: min styringång är ej ansluten (byglad)

Hälsningar
Peter

Den funktionen påverkas väl inte, det är ju en separat ingång på apparaten som styr detta, jag har bara kopplat om strömmatningen. Byglingen till styringången är kvar men om jag väljer att istället koppla den kabeln mot en plint som endast får 12V när tändningen är på så kommer det att funka.

Edit: min styringång är ej ansluten (byglad)

Hälsningar
Peter
Du har rätt. Det var för "snabbtänkt" av mig. Det viktiga för mig är att jag kan välja om apparaten ska starta och stängas av via tändningen eller kunna vara påslagen även när tändningen är av, och då drivas av bodelsbatteriet.

Jag ser faktiskt ingen anledning till att kunna välja start eller bodel, är den kopplad på bodelen så drivs den ju av generatorladdningen när du kör.
Jag såg en sådan anledning när jag ändrade i vår plåtis, eftersom jag har en batterifrånskiljare och brukar koppla bort litium- bodelsbatteriet med den mellan turerna med husbilen för att det skall slippa underhållsladdning. Då skulle radion tappa minnet om den gick enbart mot bodelsbatteriet.

Nu är det kopplat så att:
När bilen startar går radion igång och drivs av startbatteriet.
När bilen inte är igång och jag trycker "radioknappen" i bodelens manöverpanel startar radion och drivs av bodelsbatteriet (tidigare drevs den av startbatteriet i detta läge).
När bilen inte är igång och "radioknappen" inte är tryckt underhålls radions minne av startbatteriet.

De ändringar jag gjorde krävde inga nya kablar fram till radion, däremot ett växlande relä och för säkerhets skull ett par dioder.

Då har ni hittat en tändningsplus i original kabel stock??
Bilen är byggd okt 20. Uthämtad av mig i mar 21. Stereon var då kopplad "kontinuerligt" på bodelsbatteri. Jag behövde alltså slå av den varje gång jag hoppade ur bilen. I maj 22 kopplade jag om. Var jag tog "tändningsspänningen" från minns jag tyvärr inte.

Okej, jag hittade ingen. Fick ta det från cigg uttaget. På denna bil hade man klippt (inte brytt sig att isolera den) fast plus röd/vit om jag minns rätt i stocken. Och tagit en fast plus i ett skarvstycke under handskfacket, med stift i kopplingsstycket och med en sådan kabel så det såg ut att vara från fabrik.

När bilen inte är igång och "radioknappen" inte är tryckt underhålls radions minne av startbatteriet.

De ändringar jag gjorde krävde inga nya kablar fram till radion, däremot ett växlande relä och för säkerhets skull ett par dioder.
Jag tyckte att den drog för mycket från startbatteriet när den var i stand by eller vad det nu kallas när apparaten är svart, men startberedd. Startbatteriet är ju bara ett ynka 95ah AGM.
Dessutom passar det oss bättre att styra den på direkt på apparaten eller via fjärrkontrollen än via tändningen, då blir det heller inga avbrott i lyssnade för de som är i bilen om man ex stannar för tankning eller annat som kräver att nyckeln tas ur, men just detta är ju väldigt individuellt hur man vill ha det.

Hälsningar
Peter

Finns många sätt att koppla på. Minnet A4 till stereon tog jag ifrån bodelsbatteriet och huvudmatning A7 tar jag via omkopplaren där man väljer tändningsplus eller bodelsbatteri. Men så var där en grej till i kabelhärvan. Back kameran låg kopplad på fast plus, det är ju onödigt. Den behöver ju endast tändningsplus.

Allt hänger väl på hur mycket man spelar med Bilradion.
Startbatteriet är på 90 Ah, och en start sommartid kräver väldigt lite.
Bilradion har givetvis en viloström, minnet, men det handlar då om månader innan det har betydelse.
Lyssnar vi så kanske den drar vid måttlig volym 1 Amp. Så en lång kväll på 5 timmar radiolyssning suger ur 5 Ah ur batteriet. Spelar ingen betydelse då.
Lyssnar vi med rejäl volym rent dunka dunka, kanske den toppar 10 A, elelr ett medelvärde på 5 A vilket då efter 5 timmar, då öronen börjar bli möra, handlar om ett uttag på 25 Ah. Då är det kanske bästa att köra bilen näst dag. Men startar gör den tveklöst.

Det andra exemplet ger en urladdning som kanske om det sker ofta kan ge ett lite förkortat liv på batteriet.
Dvs fler urladdningscykler ju kortare liv på batteriet.

Gör vi samma sak på bodelsbatteriet, och då tillsammans med lampor, TV, dator, mobilladdning etc förkortar även det livet på bodelsbatteriet.

Så frågan bör övervägas noga. Ju djupare övervägande, ju fler frågor uppstår, och svårare val... Ja sånt är livet.

En påslagen bilradio med nedskruvad volym är förstås ingen höjdare om man somnar ifrån den.

Kanske strömförbrukningen står i bilradions handbok......

Roysan

Tillbaka
Toppen