• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Koppla backkamera till "Android Car Radio Multimedia Stereo Player GPS"

PerArve

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
44526
Medlemskap
2025
Hej

Behöver hjälp med hur jag ska koppla in backkameran.
Jag har köpt en "Android Car Radio Multimedia stereo Player GPS" via AliExpress. Trots att det inte fanns med någon bruksanvisning eller installationsmanual, så har jag lyckats få enheten att bland annat fungera som radio och köra Apple CarPlay. För backkameran finns faktiskt en mycket liten och mycket ofullständig installationsanvisning. Jag vet vilken videoingång (kort RCA-kabel) som kameran skall kopplas till, men där finns också två små blå kabeländar tillsammans med RCA-kabeln. Kanske en av dem är till för backkameran och den andra för eventuell "framåt kamera". Kameran har en kort RCA sladd och svart och röd kabel, de senare uppenbarligen för strömförsörjningen. För att föra signalen från kameran till huvudenheten finns en lång video RCA kabel som i båda ändar har en extra röd kabel. Vad skall dessa röda kablar kopplas till?

Husbilen är en 2012 Fiat Ducato.

Hälsningar

PerArve

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
44526
Medlemskap
2025
Har försökt en massa olika varianter på att koppla in backkameran, men inget tycks fungera! Kollat att backkameran ger billd och att backningsignalen kommer fram. Får kolla om det finns mjukvara inställningar som gör att enheten kan visa backkameran vid backning. Om det någon som vet något om det senare på såna hår Android enheter, så ge gärna tips.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Förmodligen ska någon av de två blå kablarna (eller någon annan "ledig" kabel) få styrsignal från backljusen. Den andra blå kablen ger förmodligen spänning (exempelvis spänning till aktiv antenn eller styrspänning till slutsteg) när multimediaenheten är tillslagen.

Att mäta är att veta...

Pålle

Senast ändrad:

PerArve

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
44526
Medlemskap
2025
Förmodligen ska någon av de två blå kablarna (eller någon annan "ledig" kabel) få styrsignal från backljusen. Den andra blå kablen ger förmodligen spänning (exempelvis spänning till aktiv antenn eller styrspänning till slutsteg) när multimediaenheten är tillslagen.

Att mäta är att veta...

Pålle
Tack för svaret. Har provat att ge de den ena eller den andra blå kabeln spänning utan att få fram en backkamera bild. Har också testat att backkameran fungerar som kamera.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Lägg in en länk till den Android radio du köpt så kanske det blir lättare att hjälpa dig.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
På de Android-apparater jag installerat har det suttit inkopplingsanvisningar i form av den dekal på ovan- eller undersidan av apparathöljet. Om du kan ta en bild på denna och lägga upp, skulle det underlätta.

Pålle

PerArve

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
44526
Medlemskap
2025
Länk till enheten Android 15 For Fiat Ducato Peugeot Boxer Citroen Jumper 2006-2022 2K QLED Android Car Radio Multimedia stereo Player GPS CarPlay - AliExpress 34 Jag valde en med 4G ram och 64 G rom. Det finns inga markeringar som visar vad som skall var utan det framgick bara från vilken kontakt som passar var. Vad som borde vara inkopplingen för backkameran framgick bara från uteslutnings principen. Alla andra kablar hade en etikett som anger vad den är tillför. Här är bilden på vad som tycks vara inkopplingen till backkameran med RCA kabeln hängande ner.

Bilagor

• IMG_1927.jpeg
    4,4 MB · Visningar: 12

PerArve

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
44526
Medlemskap
2025
Dess WiFi tycks inte heller fungera. När jag försöker sätta på WiFi för att kunna använda GoogleMaps som finns i Android enheten, (inte telefonen) så kopplar den bara över till CarPlay och jag lyckas aldrig få den att söka efter eller ansluta till något WiFi-nät.

PerArve

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
44526
Medlemskap
2025
Dess WiFi tycks inte heller fungera. När jag försöker sätta på WiFi för att kunna använda GoogleMaps som finns i Android enheten, (inte telefonen) så kopplar den bara över till CarPlay och jag lyckas aldrig få den att söka efter eller ansluta till något WiFi-nät.

PerArve

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
44526
Medlemskap
2025
Problemet med WiFi löstes genom attt stänga av bluetooth på mobilen. Då blev den kvar på wifi sökningen och hittade flera wifi-nätverk.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Problemet med WiFi löstes genom attt stänga av bluetooth på mobilen. Då blev den kvar på wifi sökningen och hittade flera wifi-nätverk.
Har du bekantat dig med inställningarna i appen "Settings". Inte så sällan står återstart av Wifi och roaming (om du har 4 G) på off. Inställningarna i menyn Wlan.

Toppen