• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Koordinater vs Kartor

F

F.d. 55376

Guest
Hej
Jag undrar om jag tex har en ställplats med koordinater N 47*01. 05 O 04*50.20 allså en ställplats i Beaune. Hur gör jag för att finna ut var den är belägen tex på google maps. Går det?
Finns det nåt annat bra sätt? Jag vet att man kan lägga in dom i sin navigator men så teknisk är jag inte. Samtidigt vill man ju ha ett övernattningsställe intill sin tänkta resväg. Så jag tar tacksamt emot hjälp helst på svenska och inte "grekiska":wideeyed:
Tack på förhand
Gun
Ps med "grekiska" menas allså inte en massa tekniska ord.

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Koordinater vs Kartor

Om du i maps.google.com bytter ut * med et mellanslag og O med E i et søk burde du kommme rett.

F

F.d. 14324

Guest

Hej.
Jag matade in koordinaterna i en konverterare och fick fram den här platsen: http://goo.gl/maps/7Kwqe

Men jag är inte helt säker på att jag hittat rätt plats men det ser ut som en fint arrangerad och skyltad parkering för husbilar: Streetview

Skulle jag hittat fel plats så går det nog bra att stå här i alla fall. :)

mvh jocke

F

F.d. 55376

Guest

Tack så mycket , Kenth det var precis detta jag ville ha reda på hur jag gjorde.
Tack så mycket för hjälpen, Tänk vad enkelt det är när man vet hur man ska göra.:yes:
Mvh
Gun

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hei, jeg tror vi må regne om fra minutter med desimaler til minutter og sekunder for å få maps til å vise rett: N 47 01 03 E 04 50 12 er midt på stellplatsen! 0,05 minutter er 3 sekunder og 0,20 er 12. regnestykket er som følger: 0,20*60=12

F

F.d. 50069

Guest

Om jag får säga min åsikt, så skulle jag försöka lära mig att köra efter koordinater, även om det är lite "grekiska" i början:rolleyes:.

När vi började med GPS så var vi också lite skeptiska, men nu är det koordinater som är allenarådande.

Det gäller bara att hitta en vänlig och tålmodig medmänniska :D., det gjorde vi på Husbilslandet............alltså en lärande person

Marie-Anne o Anders

F

F.d. 14324

Guest

Hei, jeg tror vi må regne om fra minutter med desimaler til minutter og sekunder for å få maps til å vise rett: N 47 01 03 E 04 50 12 er midt på stellplatsen! 0,05 minutter er 3 sekunder og 0,20 er 12. regnestykket er som følger: 0,20*60=12

Jag tror du har rätt Knut, jag fick det inte att stämma med koordinaterna jag fick fram med Boulter och de som Kent visar i sitt inlägg, jag testade några gånger, men förmodligen måste man räkna om dem och det är något som jag aldrig tycks lära mig. :)

Ställplats i frankrike.jpg

Med just de här koordinaterna så blev felvisningen ett par hundra meter och man borde kunna hitta till rätt plats efter ett par svordomar, nån gång när jag missförstått koordinaterna jag hade så har jag hamnat flera kilometer bort, då hjälpte det inte med svordomar. :)

mvh jocke

F

F.d. 55376

Guest

Hej
För mig var inte problemet att köra med koordinater utan att få in dom i google maps
så att jag på ett ungefär kunde se vad tex ställplats, camping låg i förhållande till vår resväg.
Nästa svåra uppdrag blir att försöka få in dom från tex vår ställplatslista här på HBK till Gps:en:confused::swoon:
Gun

Toppen