• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontroll av bodelen med värme (IR) kamera

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Hej alla,
Jag har en gammal CABBY 1989 på Peugeot chassie. Jag måste säga att isoleringen i bodelen i denna gamla trotjänare är fantastisk. Efter att ha undersökt bodelen från utsidan med värmekamera en kväll när utetemperaturen var minus 2,9 grader och temperaturen inne i bodelen plus 19 grader så blev jag förstummad. Värmeläckaget var nästan obefintligt. Detta visar att CABBY har gjort ett bra arbete vid tillverkningen för 21 år seadan. Undrar hur flertalet nyare husbilar står sig i jämförelse. Ta en titt på bifogade bild och se skillnader i värmestrålningen medf att jämföra bilden med färgskalan.

ScreenShot083.jpg
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Kontroll av bodelen med värme (IR) kamera

Det hade varit kul att se andra bilar ex ´min Burstner från 1993 ingen isolering i toalettväggen mot bakstammen. Där hade det nog blivit ett blått sken.
Ha det
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Kontroll av bodelen med värme (IR) kamera

Kul att se att man inte hade börjat att fuska trots att man bygde mer bilar 1989 än idag medfler märken också något att tänka på med nya bilars bling bling.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Kontroll av bodelen med värme (IR) kamera

Om något parti av bodelskroppen skulle släppa igenom värmeenergi, så blir färgen i sådant område avvikande från blått enligt färgskalan till höger det vill säga att det bötjar med lite grönskiftande, gult, rött, för att vara vitt i de alra sämsta områdena. De olika färgerna visar intensiteten i värmestrålningen i intervallet -11.9 grader till +20.2 grader. Alltså är värmeläckahet från bodelen försumbart, då endast fönstret samt påfyllningen till färskvatten och en liten antydan under luckan till toabehållaren. På taket syns en liten värmeförlust genom en takventil. Att det skiftar grönt under bilen beror på att strålningen från atmosfären inte kan nå detta område, varför man nu ser lagrad energi från dagens temperatur.
31834d1289139602-screenshot083.jpg
 
F

F.d. 2927

Guest
Sv: Kontroll av bodelen med värme (IR) kamera

För att inte tala om kamerans förträfflighet att med rätt kunskap avslöja fuktskador i husbilar också.
Sommartid kan man lätt följa fukten från golvet upp i regelverket.
Men det visste du säkert innan.;)
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Kontroll av bodelen med värme (IR) kamera

Helt riktigt Globetrotter. Med IR kameran kan man hitta fukt och dessutom kan man ganska exakt se omfattningen eftersom informationen blir synlig i ett thermogram (bild). Man måste vara van operatör av kameran för att inte misstolka informationen, vilket kan leda till onödigt och dyrt arbete. I den bifogade bilden visas en fuktskada i en villa där vatten kommit in genom väggen i nederkand av ett fönster, på grund av att fönsterblecket på utsidan hade dåligt fall eller faktist bakfall. Det som lyser vitt på vänstra delen av bilden är en värmeradiator. Fuktskadan är det gröna.
:confused:

ScreenShot085.jpg
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Kontroll av bodelen med värme (IR) kamera

Hej
Jag vet inte om det går att hyra, dessutom så är risken stor att du inte kan tolka vad du ser eller kan bearbeta informationen på rätt sätt. Sådan bearbetning skall man göra med ett speciellt program i datorn. Det behövs en del utbildning och träning för att på rätt sätt använda kameran.
Om du är intresserad av en kontroll kan du Googla efter värmekamera inspektioner i din region . det används ofta för energiinspektioner av hus.
 
F

F.d. 2927

Guest
Sv: Kontroll av bodelen med värme (IR) kamera

De som är intresserade är välkomna till oss efter nyår. Då har vi flyttat in i nya ändamålsenliga lokaler i Eslöv.
Tidbokning är nödvändigt, ring innan.
Nu blev detta lite reklam men mod har kanske överseende med detta?:aja:
 
Toppen