• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kontaktor i kran sönder?

LEGochTUT

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
16480
Medlemskap
2025
Hej!

Kommer inget vatten ur diskbänkskranen när man öppnar den. fungerar bra i handfatet. Förmodar att det sitter någon form av sensor som känner av att kranen öppnas och pumpen då skall starta. Måste man byta kran eller kan man åtgärda själva kranen?
Tack på förhand:)

MayoWalle

FD HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Kontaktor i kran sönder?

Det sitter en liten microbrytare i kranen. Det finns en uppsjö av sådana men det är jättesvårt att få den rätte som passar. Jag åkte på att köpa hela kranen. Men kolla först så det är kontakt på kablarna. Det kan ju vara elfel!

gert.bertil

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2025

Jag tror mig ha hittat en brytare hos Elfa som kan anvädas och kommer under veckan att beställa ett exemplar. Om ca en vecka ska jag berätta resultatet. Priset är ca 100kr med moms + frakt. Har hittat tillverkaren av switchen men exakt den som sitter i kranen finns inte i deras sortiment, sannolikt en custommodell, däremot har de swichar med samma yttermått som den vi söker och finns i lager hosElfa, så ni som inte har bråttom vänta en vecka får vi se resultatet.

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Allt som oftast är det kabeln som har gått av alldeles innan microbrytaren.

Ta loss brytaren, löda fast kabeln igen, isolera, klart för åter montering.

Kan vara lite pilligt och trångt att få plats med lödning isolering (läs eltejp) mellan krankåpan, men det går.

Jag har lödat både + och - kabeln efter att de nöts av.

Anser att det är konstruktionsfel i kranen eftersom det finns för lite spelrum för kabeln närman rör på kranvredet.

gert.bertil

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2025

Allt som oftast är det kabeln som har gått av alldeles innan microbrytaren.

Ta loss brytaren, löda fast kabeln igen, isolera, klart för åter montering.

Kan vara lite pilligt och trångt att få plats med lödning isolering (läs eltejp) mellan krankåpan, men det går.

Jag har lödat både + och - kabeln efter att de nöts av.

Anser att det är konstruktionsfel i kranen eftersom det finns för lite spelrum för kabeln närman rör på kranvredet.

Går bra om du kan komma åt tråden vid switchen, kan naturligtvis skära upp i plasten vid switchen och sen gjuta igen efter operationen för att få passning i kranen. I detta läge tror jag det är bättre att satsa på en ny switch, så lämplig åtgärd för typ av lösning beror på var kabeln gått av. Kan tilläggas att lödningen ger effekten att du får lätt brottanvisningar vid lödstället, krympslang är absolut at föredra för att reducera rörelserna vid lödstället. Du har rätt i att konstruktionen är dålig där brytare ska röra sig varje gång kranen används kombinerat med den typ av kabel som nyttjas.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Det finns en annan lösnig beroede på vilken vattenpump ni har. på min satt det microbrytare i kranarn. Har nu en pump med expansionskärl och tryckströmbrytar på pumpen, den startar när trycket sjunker, en jonsson pump med ställbar brytare.
Finns en kontakt på strömpanelen för att stänga av pumpen.

Jägarn

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Tack det var precis som ni sa, kabeln var av. Det fixar man ju men frågan är hur länge det håller :(

Min har hållit i 3 år och när det händer nästa gång vet du ju vad felet är och hur man gör så då går det fortare .
Skulle den gå sönder vid olämplig tidpunkt kan man öppna kranen som är "trasig" och sedan be sin medpassagerare (eller göra det själv) att öppna kranen i ex köket extremt lite bara så den microbrytaren öppnar och då kommer det vatten i den "trasiga kranen".

gert.bertil

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2025

Har ersatt brytaren för kranen. Lyckades med att lossa några skruvar i kranhuset dra ner de nya trådarna till befintlig skarv under diskbänken. En personlig fundering, det är lätt att man under diskbänken av misstag råkar sträcka trådarna, kan få till effekt att de slits i kranhuset pga att de är sträckta. Jag låste trådarna där de kommer ur kranen på undersidan för att det inte ska ske.

Köpt brytaren hos Elfa, art nr 35-830-02. Switchen har tre trådar och det vara bara att använda brun och svart tråd, samma färger som tidigare. (blåa tråden klippte jag bort).

Toppen