• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

"konstigt" med gasolspis i en Laika

Hans.z

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2026
Jag köpte en sex meters Laika i höstas, en trevlig bekantskap med stora 3-litersmotorn och riktigt stort bagage under sängen baktill.
Irriterande dock med det lite för stora bordet.
Enda konstigheten jag noterade när jag gick igenom det tekniska hemma (Det blir ju inte av hos handlaren som har presenterat ett testprotokoll utan anmärkningar inkl helt nygjord fukttest) var att gasspisen inte ville släcka någon av de tre lågorna utan att jag stängde av huvudkranen nere vid golvet.
Att tända gick bra och sen förväntade jag mig att kunna släcka genom att vrida helt till vänster eller trycka ner reglaget.
Men det brinner bara glatt vidare med liten låga.
Jag har haft gasolspis förr på någon gammal husbil och då var det inga problem, men det är 20 år sen så jag minns inte hur det fungerade i detalj.
Annars har jag uppvisat en attityd av "gasolmotstånd" och använt spritkök i mina hembyggen, eller bara mikro med en växelriktare som svettades av detta men det gick de få minuterna som behövs. Vatten till kaffe gick bra att hetta upp i mikron.
Jag trodde jag hade en bild av spisen i mobilen men så icke. Får ordna det om någon vill se närmare på den.
Jag körde bara några små turer innan jag ställde av den för vintern, men ska nog iväg innan det våras.

På vår spis från 2008 stänger man genom att vrida kranarna åt höger (medsols). Vrider man åt vänster (motsols) går brännaren ner på sparlåga.

Tillbaka
Toppen