• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Konstigt fel vid inkopplad 230V

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Har en bekant som har en Carthago Chic C-line från 2016 med Fiat 3-liters motorn.
Då de har 230V inkopplat och försöker använda induktionsplatta eller airfryer startar allt normalt, men efter några minuter försvinner strömmen.
Det märkliga är att strömmen kommer tillbaka efter ca. en halv minut och allt fungerar i nån minut till innan strömmen försvinner igen.
Strömmen kommer hela tiden tillbaka efter ca. en halv minut för att sedan försvinna igen o.s.v.
Om de slår till invertern (som har nätprioritering) går invertern in så att det bara blir en väldigt kort dipp då strömmen försvinner.
Vi har provat att ta 230V från "vår" elstolpe, med vår kabel, men samma resultat.
Inga säkringar löser ut på 230V och jordfelsbrytaren behöver inte heller röras.
Kan tillägga att problemet dök upp helt nyligen, men inte på samma plats där vi befinner oss nu.
Har provat att slå av Alde-pannan och batteriladdaren utan att det blev någon skillnad.
Kan någon hjälpa oss vidare med metod för att ringa in felet.

Hälsar
Bettan o Einar

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Kolla inne i elkontakterna som sitter på elkabeln. Hade själv detta fenomenet och det var en skruv som lossnat i honkontakten.

Provade ni med din kabel?

Edit: Jag bytte honkontakten sedan eftersom den var lite illa bränd.

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Kolla inne i elkontakterna som sitter på elkabeln. Hade själv detta fenomenet och det var en skruv som lossnat i honkontakten.

Provade ni med din kabel?

Edit: Jag bytte honkontakten sedan eftersom den var lite illa bränd.
Hej, tack för snabbt svar.
Vi provade med min kabel och annan elstolpe, men samma fel i alla fall.

Hälsar
Bettan o Einar

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Inte ovanligt att prioriteringsreläet i invertern lägger av, har för mej att det går att byta ut av behörig verkstad.
Tack för snabbt svar.
Kan prioriteringsreläet ställa till det även om man har invertern avslagen?
Kylskåpet funkar på 230V och det går ju att ladda mobiler m.m.
Däremot blir det konstigheter om man kör en lite "tyngre" förbrukare, typ induktionsplatta och airfryer.
Beter sig lite bättre då invertern är på, i och med att det blir en kortare "strömdipp" då.

Hälsar
Bettan o Einar

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Tack för snabbt svar.
Kan prioriteringsreläet ställa till det även om man har invertern avslagen?
Kylskåpet funkar på 230V och det går ju att ladda mobiler m.m.
Däremot blir det konstigheter om man kör en lite "tyngre" förbrukare, typ induktionsplatta och airfryer.
Beter sig lite bättre då invertern är på, i och med att det blir en kortare "strömdipp" då.

Hälsar
Bettan o Einar
Stänger man av invertern helt, kommer den troligen inte att starta och ge 230V vid behov, men jag är osäker, beroende på vad som felar.

Är det en Victron eller en Dometic, min känsla är att de krånglar oftare(?) men det kan även bero på att de är vanligast förekommande.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Det låter som att 230V nätet är instabilt. Mät spänningen när induktionshällen är igång. Jag kör vår häll på max 1200W på ställplatser. Vi har en Victron 2kVa inverter och en gång satt skruvarna till utgående 230V (in i bodelen) lösa och då hade vi av/på scenarier. Därefter har den fungerat utan problem.

Toppen