• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Konstig mojäng

F

F.d. 25775

Guest
Hittade den här i entre´n på vår nyligen inhandlade Dethleff. När man trycker på knappen startar en fläkt innanför gallret vid frysen. Någon som vet vad det är och kan förklara funktionen?
violabConvoy.jpg

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Konstig mojäng

Det er tydelig en ventilasjonsfläkt for kylskåpet med termostat (bryter på Auto) og mulighet for manuell styring. Ville sette denne på automat når kylen benyttes. Det blir varmt bak kylskåpet og det reduserer effektiviteten. Mange av de kit som selges mangler nnstillinger og valg som dette panelet har.

F

F.d. 55451

Guest

Vilken typ av kylskåp har du, absorption eller kompressor?

Mitt absorptionskylskåp fungerar dåligt vid mer än 28 grader utanför.

Jag har övervägt att installera en fläkt, men eftersom jag inte vill köra i klimat över 28 grader, jag har aldrig installerat en - trots att det är mycket lätt och en dator fläkt, det finns många av på lagret.

F

F.d. 25775

Guest

Tack för tipsen.
Konstigt ändå att kylskåpstillverkarna inte utrustar med liknande från början.
Att det ska behövas extrautrustning för att få kylen effektiv.
violab

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

jag satte in 2 datorfläktar från clas i sjön för ca 20kr st. med bra resultat. men försöker ändå få gallret i skugga.
Tack för ett bra tanke Leif men räcker det inte med 1 fläkt, har själv en "pelarlösning med kyl/frys/ugn".

"Pelarlösningar" har i sig bra självdrag i normala temperaturer map att undre och övre luftgaller är åtskilda i höjdledd med ca 1,4m.
I min bil (utan fläkt) upplever vi ändå att kyl/frys inte riktigt "orkar hålla kylan" när temp succ stiger över +25, därför tar jag tacksamt din lösning och monterar omg en st datorfläkt med en enkel strömbrytare!

Använder fö sedan flera år två datafläktar vilket också påverkar kyl/frys omgivning för att dra in resp ut luft inne i husbilen, via bilens främre/bakre takluckor/fönster. Dessa datafläktar är tysta vilket man inte kunde säga om våra tidigare bodels AC men gör i princip samma jobb.

F

F.d. 53012

Guest

Evakueringsfläkt av värme borde vara original på skåpen när man besöker mycket varma länder då brukar kylen gå ner i effekt betydligt. Kanongrej

Toppen