• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konstig fläkt?

F

F.d. 55293

Guest
HM! Har börjat vårstäda husbilen idag. Under förarsätet sitter något konstigt? Ser ut som en fläkt? Blå med galler? Vet ni?
Mvh Sunesson
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Konstig fläkt?

Det är inte alltid så lätt med fläktar och annat elektriskt. När vi hade köpt vår nya Adria så upptäckte jag en fläkt under bordet men tyvärr blåste den bara kalluft när vi kopplade in den när vi parkerat på ställplatser med 220 V. Till slut tröttnade jag på otyget och åkte till försäljaren som förklarade att den fick sin värme från motorn och kanske jag aldrig hade funderat över varför "elkablarna" till fläkten var så grova?
Så fick det mysteriet sin lösning. Värre var det med det förb-e pipandet när vi backade. Vår förra bil, en Dethleffs på Fordchassi, pep en gång när man lade in backväxeln men den nya på Fiatchassi kvittrade som en flock koltrastar varje gång vi backade. Givetvis tog vi även upp detta med vår lokala husbilshandlare som då pedagogiskt förklarade att vår bil är försedd med s k backsensorer. Lite pipande innebär att det bara är att backa på. När pipandet övergår i en jämn skärande ton så betyder det att vi är på väg att backa in i något dyrbart och att vår lokala husbilshandlare med nöje är beredd att reparera de skador som vi får på vår bil. Motparten bör hänvisas till vårt försäkringsbolag.

Så fick vi lära oss det. Fast jag tycker ändå att man borde berättat för oss om alla sådana grejor som inte finns beskrivna i instruktionsböckerna. Egentligen borde det finnas "Instruktionsböcker for Dummies".
 
F

F.d. 29862

Guest
Sv: Konstig fläkt?

Behövs inga Instruktionsböcker för dummies, för det finns inga dummies, bara dåliga instruktionsböcker!
Ha det bra och stå på er och kräv en riktig intruktionsbok!!
Lach
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Konstig fläkt?

En seriös handlare borde fråga om man vill ha en genomgång av alla funktioner på bilen man köper. Har man haft husbil tidigare och själv kan räkna ut det mesta kan man ju avböja genomgång. Själva fick vi en total genomgång av vår Rapido av Jim på Pr husbilar i Sollebrunn när vi hämtade den. Det var nyttigt trots att vi haft två bilar tidigare. Dessutom finns det en utomordentligt välskriven instruktionsbok med, men det var ändå värdefullt med genomgången.
Ove.G
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Konstig fläkt?

Visst fick vi också en rejäl genomgång av bilens alla finesser men måste vara synnerligen receptiv om man skall komma ihåg allt som sägs. Sedan vill man inte heller verka dum och fråga om det som säljaren verkar tycka vara självklarheter. Jo, jag vet att det är oklokt men det är också ganska mänskligt:

- Sedan har vi fnipplarflänsen under motorn som måste rengöras varje halvår vid fullmåne men sådant känner du nog redan till.
- Visst, självklart. Det vet väl alla!
 
Toppen