• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

konservering av motor

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Hej jag har en fråga till er som ställer av bilarna för vintern,gör ni konservering av moter och kylsystem inför vintern,jag hörde om en som gjorde de vid vinter förvaring,är det vanligt eller?
Hälsningar Berra

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: konservering av motor

Nej, inget av det.

En modern dieselbil klarar att stå i 3-4 månader utan problem.
Lite mer luft i sulorna samt full tank.
Att starta o tomgångsköra gör mer skada än nytta pga av motorn inte blir varm på tomgångskörning. Det blir bara kondensvatten i oljan.

Ladda batteriet ibland eller koppla loss det.

Jag ser även till att ha lite luckor o fönster på glip samt laddade musfällor.
Har turen att ha den i varmgarage.

EPersson

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Betyder de att ingen konserverar bilen inför vintern,jag var själv tveksam när jag hörde det, då jag inte hört det för efter alla år som vi har haft husbil.
Tack för svaren Berra

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Själv använder jag min bil året runt och har därför inte funderat över saken, jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som konserverar motorn för avställning några månader.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Motorkonservering er noe forsvaret driver med på beredskapsmateriell som ikke skal brukes på flere år, klargjøring av en slik motor når den skal testes, vedlikeholdes eller tas i bruk tar noen timer - bytte av olje, kjøleveske og filtere samt en grundig motorvask for å få bort utvendig rustskydd.

F

F.d. 52959

Guest

Hej jag har en fråga till er som ställer av bilarna för vintern,gör ni konservering av moter och kylsystem inför vintern,jag hörde om en som gjorde de vid vinter förvaring,är det vanligt eller?
Hälsningar Berra

Hej angående "vinterkonservering". Jag ser till att allt vatten är tappat överallt. står
på asfaltyta för att slippa möss. Laddar batterierna ca en gång/månad. Och mycket
luft i däcken. Inget annat.
Häls

Defender130

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2025

Om det ändå börjar närma sig nästa service så skadar det inte att göra oljebytet innan vinterförvaringen. Gammal olja innehåller en del oxider och liknande ämnen från motorns förbränning som är frätande (speciellt gäller detta dieselmotorer), som kan påskynda korrosion. Dessutom blir man ju av med eventuellt vatten i oljan om bilen har gått korta körsträckor och inte blivit ordentligt genomvarm, under sista tiden före avställning.
Har bilen gått en kortare körsträcka sedan senaste service finns det ingen anledning att göra detta heller.

Toppen