• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Konkurrens finns det?

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Tänkte köpa en ny platta. SAMSUNG Galaxy Tab S2 (9,7_ 4G)
Kollar runt på nätet, samma pris överallt.
Siba, Webhallen, Media Markt, Komplett, Elgiganten, NetOnNet

Är detta verkligen konkurrens?
Snarare en kartellbildning.
Skriver till Konsumentverket om detta- Svar: Inte vårt bord kontakta konkurrensverket.
Gör så: Svar: Inte det jag förväntar mig, d.v.s. att undersöka saken Varför det är så.

Blir nog köp i Tyskland 529€ ca 5000 kr istället för 6300

" Tack för ditt tips till Konkurrensverket!

Att upptäcka och lagföra karteller är en prioriterad uppgift för Konkurrensverket. För att kunna fastställa olagligt samarbete krävs dock mer än bara observationer om t.ex. likartade villkor eller liknande tekniska lösningar. På vissa områden kan det exempelvis vara relativt enkelt för konkurrenter att bevaka varandras prissättning och agerande och detta kan leda till s.k. parallellt beteende, som inte kräver avtal eller kontakter mellan företagen. För att vi ska kunna prioritera en granskning av en påstådd kartell krävs en tillräckligt tydlig indikation om att konkurrenter faktiskt har träffats och avtalat om priser, villkor eller delat upp marknaden sinsemellan. Enbart observationer om att företag tillämpar likartad prissättning, likartade villkor eller tekniska lösningar är normalt otillräckligt för att hävda kartellbildning. Vi tar dock självfallet tacksamt emot sådana uppgifter.

Hur vi spanar efter karteller eller inom vilka områden vi planerar för framtida insatser är inte något som vi diskuterar med utomstående. Skälet är att en sådan öppenhet kring vår kartellbekämpning skulle försvåra våra möjligheter att säkra bevis.

Mer information om vårt uppdrag, konkurrensreglerna och hur vi prioriterar tips och förfrågningar finns på vår webbplats, www.konkurrensverket.se."

J

Jarn

Guest
Sv: Konkurrens finns det?

Hej, jag håller med dig. Var på jakt efter samma typ av surfplatta då den kom ut, alla skulle då ha runt 5.500: för den och jag frågade varför och fick svaret att det var listpriset som Samsung bestämt.
Hittade då den på Electroworld (Elgigantens nätbolag) där de en helg också hade kampanj, för 4.700:-.
Billigare idag givetvis men nu har jag ju haft den i ett par månader.

De har också den modellen som jag tror du är på jakt efter för 5.300:-
Samsung Galaxy Tab S2 9,7" 4G 32 GB (svart) - iPad, Surfplatta - Electroworld Sverige

Redigering: Den jag sökte då och köpte var modellen utan 4G.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29954

Guest

Problemet är "nästan" genetiskt i Sverige.

Vi har några ordspråk som beskriver saken : "Dyrt är fint, och fint är dyrt" eller kanske tvärtom. "Smakar det så kostar det" osv. osv. Eftersom jag inte är född i riket så är jag observant mot sådana här saker. Man skäms nästan om man köpt något billigt. Likaså om man gjort något själv, det är inte liksom profs gjort, med andra ord billigare och sämre. En annan uttryck som jag inte hört någon annanstans är " var får jag betala". Annonser som "först i kvarn" eller max två per kund är oemotståndliga lockerbjudanden.

Men oftast får man inte ens nämna priser, är liksom lite oseriöst. Man ser det ofta i reseberättelser där bara kvalite och andra saker nämns men absolut inte priser, värdelöst.

Om majoriteten är sådana att dyrt är fint, så klart att handlare tar ut maxat, vi fostrar ju dem med vårt beteende. Jag är kanske den enda i Sverige som ibland säger hur läget är för handlaren när han påstår att hans marginaler är bara 10%. Deras marginaler är oftast flera hundra %, men inte inom elektroniken som har extremt snäva marginaler, kanske bara 40% ?
Mest retar det mig att de tror att kunderna är så dumma att de inget begriper, egentligen kundförakt......

F

F.d. 29925

Guest

Hur som helst har många av de mindre elektronikhandlarna försvunnit. I stort bara Elgiganten och Siba som "kämpar" om vår uppmärksamhet.
Har inte en aning om deras marginaler men är säker på att de har rätt saftiga omkostnader för marknadsföring och lokaler.
När det gäller priser så kan man ju även kolla bokslutet för ex. Apple så förstår man att de ej jobbar med välgörenhet mot sina kunder.:)

F

F.d. 29954

Guest

Nu närmar vi mitt expert område, nämligen kostnadskontroll.

Jag har alltså arbetat med att rädda företag vars kostnader tar ihjäl dem. Stora som små. Alltid samma problem. Ägaren begriper inte att man kan inte välta kostnader till kunden i hur stor omfattning som helst. Om en svensk företagare beställer något, vill han inte tala om priser (en del gör det) , det är genant. De litar att motparten inte överdebiterar dem. Jag kan här avslöja att den tiden är förbi, en del stora och seriösa företag följer fortfarande den principen, men de har istället höga ordinariepriser och speciella avtal för "bra" kunder. Kortfattat kan man säga att om man inte är noga med sitt kostnadsbild så är man dömd till undergång. Stora företag har experter för inköp och de är tuffa....

Toppen