• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kondensvatten in i kupén

F

F.d. 15874

Guest
Vi har fått ett stort problem med våran AC,den fungerar och kyler som den ska. Men problemet är att kondensvattnet rinner ut i förarhytten från torpedväggen,inte alltid men till 98%,och det går åt en gäng handdukar under våra färder.
Är det någon som haft samma bekymmer med sin AC och hur löstes det problemet,eller måste man till en verkstad?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kondensvatten in i kupén

Vid förångaren som är det "kylet" som blir kallt bildas det ju kondensvatten och i denna insatsen så finns ju även dräneringsslangen som brukar rinna ut vid torpedväggen .
Har man inte kupéfilter så är det risk att löv och annat skräp täpper för dräneringshålet och då är det även risk att det börjar lukta gammal mosse .
På bilden i länken ser du hur det såg ut på kompisens Audi S4 när jag fick isär den : http://www.nordicaudi.com/php/files/469985-skunk.JPG
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Kondensvatten in i kupén

Det är det som inte är felet,att det är en massa skräp i vägen för när jag blåser i dräneringsslangen så är det fritt, inget verkar vara i vägen,och jag var en snabb visit in til en auktoriserad fiat verkstad och han sa att det inte är nogon fara bara vanligt vatten,men han hade inte tid att göra vid det just då.
Men under instrumentpanelen så sitter det en svart box och den är så kondenserad att det dryper av den,men det luktar inget,varken sött surt eller nått annat,och vid provtryckning så är det fullt tryck,och allt freon glykol finns i kylaren enl verkstadskilen och det får man väl lita på för jag stod ju brevid och han förklarade för mig hur det skulle sett ut om det inte var i sin ordning,men de som stör mig är att det rinner in i stället för rinner ut,kan det va så att i denna svarta boxen finns någon slags back ventil som pajat?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kondensvatten in i kupén

Det kan ju vara så att kondensvattnet skall ju rinna ut i dränderingsröret som är på andra sidan av förångaren så det måste ju vara något som hindrar att vattnet kommer från ena sidan till andra sidan .
 
Toppen