• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kondens

Kicki & Per

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
892
Medlemskap
2024
Hej jag har en fundering hur man bäst ska undvika kondens på framrutan? Vart ska man ha skydd, på utsidan eller framsidan? Tacksam för tips.

Hälsningar kristina
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Kondens

Precis som tidigare inlägg säger, skydda från utsidan. Men sen beror det ju även på hurdan bil du har, om det är en integrerad eller en alkovbil. Är det en alkovbil så kan du med fördel stänga av utrymmet fram till förarhytten och både spara värme/gasol och slippa blöta rutor. Du vistas ju i alla fall inte i det utrymmet när du står still.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kondens

Isoleringen skall sitta på utsidan för att slippa kondens. Jämför med diffusionsspärren (plastfolien) i en husvägg. Den sitter alltid på insidan och isoleringen eller den största delen av isoleringen ligger utanför denna diffusionsspärr. I en husbil fungerar glasrutorna som diffusionsspärr. När glasrutan kyls ner av utetemperaturen kondenserar den varma och relativt fuktiga luften på rutan. Isoleras denna på utsidan så minskar eller upphör kondensationen.
 

Zodiac

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2024
Sv: Kondens

Har en alkovbil och vi stänger för mellan hytten och bodelen, får iallafall kondens på bilrutan så där hjälper det inte för oss med att stänga för så vi får ha skydd på utsidan,

Seth & Camilla, HBK 373
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Kondens

Samma här
Det hjälper till att behålla värmen att dra för till hytten, men eftersom en hel del värme "läcker" ut i hytten får man rejäl kondens i alla fall så jag kör också med yttre täckning.

Har sett en del som sytt egna (?) gardiner mellan hytten och "huset" med dubbla lager tyg med isolering mellan..... kanske funkar bra det också ?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Kondens

har använt utvändig isolermatta många år, visst lite besvärligt, men håller garanterat kondensen borta, slipper torka framrutan etc.
 

Zodiac

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2024
Sv: Kondens

Jag har sytt gardiner som jag satte upp mellan hytt och bodelen och dessutom finns det en skjut"dörr" som jag drar igen samtidigt. samtidigt sydde jag gardiner och satte upp i hytten runt om. men tyget är inte dubbelt utan istället är det lite grövre.

Så det hjälper ändå inte, så tror att det är skyddet på framrutan utvändigt som hjälper till så att det blir mindre kondens.

// Phoneix/Camilla
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kondens

Vi ha samma problem men vi har ju sådanca 1 cm tjock vadderad folie som man fäster med sugkoppar på insidan samt så har ju den gardinen som man kör runt längs sidorutorna och sätter ihop dom i mitten på framrutan men ändå så är det sjöblött på rutorna .
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kondens

Så länge det finns minsta "hål" i isoleringen på insidan av glasrutorna så kommer kondens att uppstå vid kall väderlek. Fukt är vatten i gasform som vill utjämna sig så mycket som möjligt, vattenmolekylerna vill alltså vara så jämt fördelade i luften som möjligt. När vi andas ut har utandningsluften hög luftfuktighet och denna fuktighet sprider sig ganska fort i luften. Fukten tränger igenom tyg och har fritt spelrum där glipor uppstår. På så sätt kommer den i kontakt med kalla glasrutor (och kall plåt i exempelvis dörrar) där den kondenserar. Sitter isoleringen på utsidan kan fukten inte tränga igenom glasrutan. Glasrutan blir uppvärmd av inneluften och kondensation uppstår inte. Är det varmt ute uppstår däremot ingen kondensation eftersom vattenmolekylen upplever glaset som lika varm som luften.

Att skärma av förarhytten med tyg hjälper föga eftersom fuktigheten tränger igenom tyget. Möjligen skulle det hindra att värmen tränger ut i hytten och detta skulle då kunna avhjälpa en del av fuktproblemet eftersom fukten då kommer att kondensera i tyget.

(När man konstruerar en husvägg kan man räkna ut var kondensationspunkten i väggen kommer att ligga. Man tar då hänsyn till de ingående materialens värmeledningstal, tjocklekarna på de ingående materialen, en tänkt innetemperatur och en tänkt lägsta utetemperatur samt en tänkt luftfuktighet. När man räknat på detta så finner man var i väggen vatten kommer att falla ut som kondens och diffusionsspärren skall då läggas innanför denna punkt. Observera att om det blir hål i denna spärr kommer fukt att kunna transporteras ut i den del av väggen där kondens kan uppstå. Detta var kanske en parantes som endast perifert berör ämnet.)
 
F

F.d. 9118

Guest
Sv: Kondens

Att skärma av hytten med tyg, som Michael nämner, har jag aldrig gjort. Men om man har vinterdraperi av "galon" med isolering eller av tyg med räddningsfilt isydd, så isoleras hytten från värme och därmed kondens. Utan att det blir kondens på eller i draperiet. I alla fall har det fungerat för oss. Enda lilla probelmet är när man öppnar för att ge sig av, då blir det lätt imma på rutan om det är kallt ute. Fast vår värmeväxlare gör att fläkten snabbt får varm luft att blåsa bort imman med.
Om man vill göra en annan jämförelse med hus, så är det gamla vindar som har fått kondensfukt för att isoleringen ner mot det varma huset är för dålig. För att komma tillrätta med detta får man isolera vinden bättre. Precis som isoleringen mellan hytt och bodel i husbilen måste vara tillräckligt bra.
 
Toppen