• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kondens

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Alla bilar får ju mer eller mindre kondens, det vet jag.
Efter att ha fått tips om att ha ett Masa-täcke på fronten så inhandlades ett sådant och testades förra helgen.
Värmen i hytten blev betydligt bättre och nästan ingen kondens på rutorna.

Det var ju bara positivt, tills jag öppnade garaget och fann ca 5mm kondens vatten på golvet.
Detta är säkerligen kallaste ytan nu eftersom golvet är en stor oisolerad plastbalja.
Går detta att lösa eller är det inget att bry sig om (se till att man inte har något på golvet som drar till sig fukt) och torka ur med jämna mellanrum?
Hur har ni det?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ett ökat luftutbyte borde nästan kunna förvärra problemet då man tar in ny fukt i bilen. Kondensen uppstår ju främst för att den uppvärmda luften i bilen möter en yta som är väldigt mycket kallare(oisolerad) än luften i bilen vilket får fukten att fälla ut på ytan. Ytan fungerar då som en typ av luftavfuktare.
Om man inte vill ha denna automatiska avfuktare i bilen är rimligen det bästa att försöka höja temperaturen på ytorna (golv, väggar, tak) genom isolering. Då flyttas daggpunkten in i väggen och fuktutfällningen uteblir.
Dom flesta bodelsfönster och takluckor är ju isolerade så där blir det ju inte samma problem som vid oisolerade bilfönster och kanske ett oisolerat garagegolv.
Jag skulle definitivt gå på Skalmans förslag och isolera golvet.

Den mesta fukten tror jag kommer från våra egna aktiviteter, duscha, laga mat m.m. Kall luft utifrån innehåller ju relativt lite fukt. För min del skulle
jag välja att isolera utifrån, då hamnar daggpunkten utanför bilen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ett ökat luftutbyte borde nästan kunna förvärra problemet då man tar in ny fukt i bilen. Kondensen uppstår ju främst för att den uppvärmda luften i bilen möter en yta som är väldigt mycket kallare(oisolerad) än luften i bilen vilket får fukten att fälla ut på ytan. Ytan fungerar då som en typ av luftavfuktare.
Om man inte vill ha denna automatiska avfuktare i bilen är rimligen det bästa att försöka höja temperaturen på ytorna (golv, väggar, tak) genom isolering. Då flyttas daggpunkten in i väggen och fuktutfällningen uteblir.
Dom flesta bodelsfönster och takluckor är ju isolerade så där blir det ju inte samma problem som vid oisolerade bilfönster och kanske ett oisolerat garagegolv.
Jag skulle definitivt gå på Skalmans förslag och isolera golvet.
Både ja och nej.
Luften ute innehåller mindre fukt än vad luften gör i bilen. Eftersom varm luft kan bara mer fukt så mättas luften av fukten från oss människor.
Ökad ventilering ger minskad fukt. Problemet är bara att för mycket ventilation ger hög energiförbrukning för uppvärmning av den inkommande luften.
Det största felet i husbilen är dålig ventilation. Man kanske ska installera ett litet ventilationsaggregat med ftx.
Den återvinner 80-90% av värmen. Egentligen ingen dum idé.
Jag ska experimentera lite med det.
Men till att börja med kör jag sacces förslag med Platon matta och isolering på golvet, kompletterat med ett avlopp.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Den mesta fukten tror jag kommer från våra egna aktiviteter, duscha, laga mat m.m. Kall luft utifrån innehåller ju relativt lite fukt. För min del skulle
jag välja att isolera utifrån, då hamnar daggpunkten utanför bilen.
Det är ett alternativ jag funderade på igår. Jag ska åka ut till bilen idag och kolla om man kan klä bagaget med xps-skivor från utsidan.
Borde gå att limma fast och sedan sprayas med underredsmassa eller stenskottsskydd.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ett ökat luftutbyte borde nästan kunna förvärra problemet då man tar in ny fukt i bilen. Kondensen uppstår ju främst för att den uppvärmda luften i bilen möter en yta som är väldigt mycket kallare(oisolerad) än luften i bilen vilket får fukten att fälla ut på ytan. Ytan fungerar då som en typ av luftavfuktare.
Om man inte vill ha denna automatiska avfuktare i bilen är rimligen det bästa att försöka höja temperaturen på ytorna (golv, väggar, tak) genom isolering. Då flyttas daggpunkten in i väggen och fuktutfällningen uteblir.
Dom flesta bodelsfönster och takluckor är ju isolerade så där blir det ju inte samma problem som vid oisolerade bilfönster och kanske ett oisolerat garagegolv.
Jag skulle definitivt gå på Skalmans förslag och isolera golvet.

Av erfarenhet vet jag om man inte tillför ny luft så kommer fuktigheten i luften att öka... Ni som inte tror på detta kan ju själva göra ett experiment under några kalla dagar.... Täpp till all ventilation i din HB... Både ingående och utgående... Vistas i hb dygnet runt (undvik att öppna dörrar och fönster) .... Resultatet ser du snart :swoon:.... Lycka till.... Men lägg inte skulden på mig. :bye:
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Bäckis är ju helt insatt i hur man beräknar relativ fuktighet... 80 procent av värmen går till bodelen o 20 procent till garaget... o värmaren tar in luft från garaget... då är det bra om garaget inte är alltför tätt.... det behövs tillförsel av frisk luft med relativt sett lägre fukt. Så jag tänker lite så här.... kanske ganska mycket uppvärmd luft snurrar runt från bodel till garage och tillbaka in i bodel? ?
En " dum" fråga. Varför måste garaget va uppvärmt egentligen? Det kostar säkert något i uppvärmningskostnad?

Ytterligare en " dum" fråga... att det blir kondens i garaget nu ja det har säkert att göra med att innan blev det kondens på framrutan.... men om garaget inte är uppvärmt alls? Skulle det bli kondens då? Jag vet inte? Men kanske mindre?
Jag tror att man först ska tänka i de här banorna... hur cirkulerar den uppvärmda luften.... hur bidrar denna cirkulation till att det blir kondens... var kommer det in luft utifrån o var går det ut...... sen kan man isolera garaget det är säkert enbart av godo.... men det är inte det första man ska göra o tänka på.
Jag har en segelbåt... där har man byggt så att luft tas in utiftån går ner i kölen sen ut i ruffen och ut i " taket " funkar väldigt bra ingen mögel ingen kondens.... Nu pratar jag inte om värmare .
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Bäckis är ju helt insatt i hur man beräknar relativ fuktighet... 80 procent av värmen går till bodelen o 20 procent till garaget... o värmaren tar in luft från garaget... då är det bra om garaget inte är alltför tätt.... det behövs tillförsel av frisk luft med relativt sett lägre fukt. Så jag tänker lite så här.... kanske ganska mycket uppvärmd luft snurrar runt från bodel till garage och tillbaka in i bodel? ?
En " dum" fråga. Varför måste garaget va uppvärmt egentligen? Det kostar säkert något i uppvärmningskostnad?

Ytterligare en " dum" fråga... att det blir kondens i garaget nu ja det har säkert att göra med att innan blev det kondens på framrutan.... men om garaget inte är uppvärmt alls? Skulle det bli kondens då? Jag vet inte? Men kanske mindre?
Jag tror att man först ska tänka i de här banorna... hur cirkulerar den uppvärmda luften.... hur bidrar denna cirkulation till att det blir kondens... var kommer det in luft utifrån o var går det ut...... sen kan man isolera garaget det är säkert enbart av godo.... men det är inte det första man ska göra o tänka på.
Jag har en segelbåt... där har man byggt så att luft tas in utiftån går ner i kölen sen ut i ruffen och ut i " taket " funkar väldigt bra ingen mögel ingen kondens.... Nu pratar jag inte om värmare .
Tar man min bil så är sängarna över garaget. Ingen värme i garaget å man fryser häcken av sig. Då får man isolera taket i garaget
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Av erfarenhet vet jag om man inte tillför ny luft så kommer fuktigheten i luften att öka... Ni som inte tror på detta kan ju själva göra ett experiment under några kalla dagar.... Täpp till all ventilation i din HB... Både ingående och utgående... Vistas i hb dygnet runt (undvik att öppna dörrar och fönster) .... Resultatet ser du snart :swoon:.... Lycka till.... Men lägg inte skulden på mig. :bye:
Vem är det du vill bli av med, permanent?? :spinny: :twitcy: ;)
 
F

F.d. 22252

Guest
Bäckis är ju helt insatt i hur man beräknar relativ fuktighet... 80 procent av värmen går till bodelen o 20 procent till garaget... o värmaren tar in luft från garaget... då är det bra om garaget inte är alltför tätt.... det behövs tillförsel av frisk luft med relativt sett lägre fukt. Så jag tänker lite så här.... kanske ganska mycket uppvärmd luft snurrar runt från bodel till garage och tillbaka in i bodel? ?
En " dum" fråga. Varför måste garaget va uppvärmt egentligen? Det kostar säkert något i uppvärmningskostnad?

Ytterligare en " dum" fråga... att det blir kondens i garaget nu ja det har säkert att göra med att innan blev det kondens på framrutan.... men om garaget inte är uppvärmt alls? Skulle det bli kondens då? Jag vet inte? Men kanske mindre?
Jag tror att man först ska tänka i de här banorna... hur cirkulerar den uppvärmda luften.... hur bidrar denna cirkulation till att det blir kondens... var kommer det in luft utifrån o var går det ut...... sen kan man isolera garaget det är säkert enbart av godo.... men det är inte det första man ska göra o tänka på.
Jag har en segelbåt... där har man byggt så att luft tas in utiftån går ner i kölen sen ut i ruffen och ut i " taket " funkar väldigt bra ingen mögel ingen kondens.... Nu pratar jag inte om värmare .
Ja det är vanligt att man avfuktar luften genom att låta inluften ta en sväng ner till kölsvinet där det är kallt. Men man måste tömma kölsvinet ibland från vatten stående vatten där är inte bra finns det en inombordare lär det vara en oljehinna på ytan
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Av erfarenhet vet jag om man inte tillför ny luft så kommer fuktigheten i luften att öka... Ni som inte tror på detta kan ju själva göra ett experiment under några kalla dagar.... Täpp till all ventilation i din HB... Både ingående och utgående... Vistas i hb dygnet runt (undvik att öppna dörrar och fönster) .... Resultatet ser du snart :swoon:.... Lycka till.... Men lägg inte skulden på mig. :bye:
Jepp, jag hade absolut fel angående tillförseln av fukt. Tänkte inte på att vi som vistas i bilen tillför fukt hela tiden :oops:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bäckis är ju helt insatt i hur man beräknar relativ fuktighet... 80 procent av värmen går till bodelen o 20 procent till garaget... o värmaren tar in luft från garaget... då är det bra om garaget inte är alltför tätt.... det behövs tillförsel av frisk luft med relativt sett lägre fukt. Så jag tänker lite så här.... kanske ganska mycket uppvärmd luft snurrar runt från bodel till garage och tillbaka in i bodel? ?
En " dum" fråga. Varför måste garaget va uppvärmt egentligen? Det kostar säkert något i uppvärmningskostnad?

Ytterligare en " dum" fråga... att det blir kondens i garaget nu ja det har säkert att göra med att innan blev det kondens på framrutan.... men om garaget inte är uppvärmt alls? Skulle det bli kondens då? Jag vet inte? Men kanske mindre?
Jag tror att man först ska tänka i de här banorna... hur cirkulerar den uppvärmda luften.... hur bidrar denna cirkulation till att det blir kondens... var kommer det in luft utifrån o var går det ut...... sen kan man isolera garaget det är säkert enbart av godo.... men det är inte det första man ska göra o tänka på.
Jag har en segelbåt... där har man byggt så att luft tas in utiftån går ner i kölen sen ut i ruffen och ut i " taket " funkar väldigt bra ingen mögel ingen kondens.... Nu pratar jag inte om värmare .
Skulle inte garaget vara uppvärmt skulle det vara kallt och därmed ännu större fuktutfällning.
Har kollat lite på ftx nu och det finns fläktar som först suger ut luft i 30sek genom en keramisk värmeväxlare och sedan byter håll och förvärmer den inblåsta luften. Effektförbrukning 7-12W.
Ska kolla lite mer, det kanske kan vara något....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Skulle inte garaget vara uppvärmt skulle det vara kallt och därmed ännu större fuktutfällning.
Har kollat lite på ftx nu och det finns fläktar som först suger ut luft i 30sek genom en keramisk värmeväxlare och sedan byter håll och förvärmer den inblåsta luften. Effektförbrukning 7-12W.
Ska kolla lite mer, det kanske kan vara något....

Känns lite som att lösa problemet baklänges, måste väl vara bättre att isolera, i varje fall först? :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej!
Som jag ser det. Problemet är inte värmen, för den vill du ha.
Problemet är dom kalla ytorna som lyften kondenserar på. Isolera bort det och ditt problem är löst.
Så är det. Problemet i en husbil är bara att det kan få problemet att flytta till en annan yta som är kall eller idag varmare än vad garaget är.
Tex bakom kläder som ligger mot ytterväggen i ett skåp.
Men jag ska prova först att isolera golvet utifrån med xps och se hur mycket bättre det blir. Det kanske tom blir helt bra :)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Skulle inte garaget vara uppvärmt skulle det vara kallt och därmed ännu större fuktutfällning.
Har kollat lite på ftx nu och det finns fläktar som först suger ut luft i 30sek genom en keramisk värmeväxlare och sedan byter håll och förvärmer den inblåsta luften. Effektförbrukning 7-12W.
Ska kolla lite mer, det kanske kan vara något....
Jag har också kollat lite på såna fläktar. De verkar ganska okej. Låg strömförbrukning. Relativt tysta. Man kan ha två. Då är till och frånluft hela tiden.
Nackdelen är att det behöver göras hål i bilen.
Risken är att det kan bli en del kondens i fläkten när den växlar om till tilluft om det är riktigt kallt ute.
Att isolera är nog steg ett att göra. Då försvinner de kalla ytorna i garaget.
Ett tips kan vara att kolla med en värmekamera. Då går det att se eventuella kalla ytor, ganska effektivt.
Jag tror ändå att det behövs någon form av ökad ventilation för att minska RF%.
Det går tex ha en hygrostart som styr någon form av fläkt. Eller jobba på den ventilation som redan finns i husbilen.

Enklast är nog att isolera och pröva sig fram.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har också kollat lite på såna fläktar. De verkar ganska okej. Låg strömförbrukning. Relativt tysta. Man kan ha två. Då är till och frånluft hela tiden.
Nackdelen är att det behöver göras hål i bilen.
Risken är att det kan bli en del kondens i fläkten när den växlar om till tilluft om det är riktigt kallt ute.
Att isolera är nog steg ett att göra. Då försvinner de kalla ytorna i garaget.
Ett tips kan vara att kolla med en värmekamera. Då går det att se eventuella kalla ytor, ganska effektivt.
Jag tror ändå att det behövs någon form av ökad ventilation för att minska RF%.
Det går tex ha en hygrostart som styr någon form av fläkt. Eller jobba på den ventilation som redan finns i husbilen.

Enklast är nog att isolera och pröva sig fram.
Man skulle kunna sätta in en sådan fläkt i befintligt hål i taket.
Gamla bilen hade vi två solcellsfläktar i och den var aldrig mycket kondens i. Dock stängde ungarna av fläktarna ibland för de tyckte det drog kallt...
 
Toppen