• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kondens på rutor insida förarhytt

F

F.d. 50834

Guest
Hej!
Undrar varför det blir kondens på rutorna när
jag kör med gasolvärmaren som är luftburen?
med elfläkt inställd på +10 grader uppstår inte detta fenomen
vid gasdrift håller tempen runt 15 grader.
har insynsskyddsmatta på insidan.
Bilen står upppställd utomhus.
 

Clintan-54

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
19664
Medlemskap
2021
Sv: kondens på rutor insida förarhytt

Har haft på en avfuktare i en vecka och den sög ut 8 liter vatten. Så nu är det dags att ställa in den för vintern. Laddar batterierna i mellanåt och sätter på lite värme till våren. :spinny:
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: kondens på rutor insida förarhytt

Någon som provat att sätta en "torrboll" vid rutan?
Torrbollen är en av de största reklambluffarna som finns. Visst absorberar saltet fukt från luften. Men är utrymmet ventilerat, vilket är fallet i husbilar och husvagnar, så för den "nya" luften med sig fukt.
/ Olle
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: kondens på rutor insida förarhytt

Torrbollen är en av de största reklambluffarna som finns. Visst absorberar saltet fukt från luften. Men är utrymmet ventilerat, vilket är fallet i husbilar och husvagnar, så för den "nya" luften med sig fukt.
/ Olle
Hej!
Jag har studerat fukt i torpargrunder där man enligt Antisimex skall ha så tätt som möjligt. Visserligen är det i mycket större skala, men torkning av luft innebär väl en volymminskning (om än liten i en husbil) så att man dessutom i princip skapar ett undertryck och hela tiden drar in mer luft osv.
//Conny
 
Toppen