• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kondens igen

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2025
Godmorgon go vänner.
Jag har lite bekymmer med kondens på insidan av mina lastluckor, jag har ju rätt så många sådana och det är fukt innanför i stort sett alla.
Bilen har dubbelgolv, är en Concorde Carisma.
Vad kan man göra?
Isolera mer?
Sätta in fläkt?
Alla tipps mottages tacksamt.
MVH KEJO20

F

F.d. 3067

Guest
Sv: Kondens igen

Hej!

Detta kanske är lite långsökt men, har du kollat att du har cirkulation på värmeslingorna i dubbelgolvet? tror kanske att de kan finnas en kran någon stans som är stängt!

Var ute för detta på 2 tidigare husbilar att man kunde stänga av den nedre slingan.

/Gunnar

F

F.d. 3088

Guest

Godmorgon go vänner.
Jag har lite bekymmer med kondens på insidan av mina lastluckor, jag har ju rätt så många sådana och det är fukt innanför i stort sett alla.
Bilen har dubbelgolv, är en Concorde Carisma.
Vad kan man göra?
Isolera mer?
Sätta in fläkt?
Alla tipps mottages tacksamt.
MVH KEJO20

Hmm En fukttest kanske skulle vara i sin ordning.

Gurra

Christina & Åke

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2025

hej Kejo vi har ju haft en likadan Concorde som dig och vi hade också samma problem, en sak som gjordes på våran var att i sängbotten ta upp ett 10 tal hål så att cirkulationen i garaget blev bättre vi blev också av med kondensen under madrassen det hjälper ju förstås inte mot kondensen i dom övriga luckorna, men cirkulation av luften är nyckeln.
MVH/Åke

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er mulig at noen små datorfläkter kunne få satt luften i bevegelse slik at mengden med kondens ble mindre.

Produsentene i Tyskland har ikke sett problemet, de har ikke like lange perioder med kaldt og fuktig vær som vi har i Norden. På alle kuldebroer (rammen på luker) kondenserer det noe. Størst problem er det om ringankeret i hörnan ikke har isolasjon på innersiden.

Slå på sirkulasjonen i de varmeelementer som befinner seg i garage og kjeller - dette vil tørke luften som er innestengt.

For enkelte luker kan det være mulig å lime på en tynn isolasjon som dekker rammen, det er ikke enkelt å få dette til å se pent ut - men det virker. Trenger ikke mer enn 1 cm isolasjon - muligens endel mindre.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

hej kan du stänga luckorna i första knäppet då blir det luft mellan g-list o mer cirkulation i såfall behöver du sätta in ventiler jag gör det när jag sätter in blöta cyklar finns ej fukt i mitt garage mvh håkan

Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest

hej Kejo vi har ju haft en likadan Concorde som dig och vi hade också samma problem, en sak som gjordes på våran var att i sängbotten ta upp ett 10 tal hål så att cirkulationen i garaget blev bättre vi blev också av med kondensen under madrassen det hjälper ju förstås inte mot kondensen i dom övriga luckorna, men cirkulation av luften är nyckeln.
MVH/Åke

Härligt med vintercamping.........

F

F.d. 55383

Guest

Hej Kejo.

Är det kondes då hjälper inte att sätta in fläkt. Fukten ligger i luften som du suger in och fälls ut på kalla ytor. Testa med torrbollar. Stäng alla luckor som inte påverkar bodelsventilationen. Det är viktigt !!!! Torrbollar gör livet behagligare även i bodelen.
Hälsningar
Uppfinnaren

Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

kejo20;

Det borde inte bli särskilt mycket kondens på insidan av lastluckorna. Har du kollat att det inte tränger in regnvatten förbi gummilisterna.

Jag råkade ut för "kondens" på luckorna och det var inte förrän jag kröp in i "garaget" och hustrun spolade med vattenslangen mot gummitätningen som jag hittade läckaget. Efter att ha justerat om låsen så att luckorna låg hårdare emot gummilisterna blev de helt täta och "kondensen" försvann.

F

F.d. 16416

Guest

Ler gott!
Vad är ISO-certifiering mm mot en gubbe i skuffen och en hustru med slang?
Roadglider

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2025

Hej Gunnar, kul att höra av dig.
Nej lucorna är defenitivt inte otäta, har kollat detta, däremot verkar dom vara lite mindre isolerade, känns som att dom inte är lika tjocka som väggen, och då kan det ju bara bli så att dom är lite kallare och då blir det kondens.
Jag har nu satt in en luftavfuktare och det verkar fungera, all kondens försvann på några timmar på garageluckorna, hoppas nu att den även suger bort det andra, den har bara gått några timmar, köpte den igår kväll.
Eftersom alla luckor har förbindelse med mellangolvet borde det funka.
Återkommer med info.
Ha en fin dag alla.
MVH KEJO 20

Toppen