• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kondens i vänster lampa

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025
Hej
Jag har fått kondens innanför glaset på vänster fram lampa.
Det är en Fiat 04,
När vi skulle byta upp oss till en nyare hb, så tittade vi mycke på just 04orna, då såg jag många med detta fel.
Är det vanligt, men varför bara på vänster sida?
Vad gör jag för att torka upp lampan?
räcker det med att bara ha ljuset på?

Snarken2

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kondens i vänster lampa

En variant kan vara att ta ut glödlampan och värma glaset försiktigt med en varmluftpistol eller hårtork tills kondenset har försvunnit. Bärefter kan man, om det är åtkomligt, blåsa in lite värme genom lamphålet innan man återmontera lampan.

OBS: För mycket värme kan få glaset att spicka.

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Hej
För att komma åt glödlampan måste jag montera bort grillen och ta bort hela lamphuset.
När det är gjort kan jag ta in lamphuset och värma det inomhus.
Jag tänkte om det fins någon änklare metod.

Snarken2

F

F.d. 50234

Guest

Ta bort gummi tätningen vid lampan värmen kommer att torka ur lyktan när den är torr kan man sätta tillbaka den .Normalt i en personbil som används varje dag brukar det ej hinna bildas fukt.Gammalt fantomen trick.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Plocka bort strålkastaren och lägg den i ugnen på 50* och sedan tätar du om mellan glaset och höljet .

Sitter det clips som det gör på en del modeller så lossa dom och gör rent och ev. dra en sträng med tätande massa det sitter på dom även en tätning som en O-ring .

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

Kolla att locket på lampans baksida sitter rätt.Många försöker byta brännare utan att ta loss hela lampinsatsen och det slutar ofta med att locket sitter snett och regnvatten tränger in.
Ta loss hela lampinsatsen och torka upp den inomhus!
Mvh Tom

Toppen