• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Komradio

F

F.d. 16250

Guest
Sv: Kommradio

hejsan angående 27 mhz så rekomenderas att köra på ssb det går längst och antenner finns som sagt många utav , i usa är det många som kör radio cb radio ssb och även i europa å är det massor ja tusentals har själv kört hemifrån hela europa inga problem på ssb som det heter . ssb stationer finns köpai sverige och i europa och usa förstås det är billigare i europa men titta gärna på www,fb radio.com
så kan ni ju se lite vad som finns inpm 27 mhz , själv kör jag ssb och då är det kanal 24 usb som gäller i sverige och kanal 38 utomlands och även 27.555 usb utomlamds,
är med i en förening som heter rsn radio syd nord finns ca 4000 medlemmar värden över europa också ja så sverige förstås det kostar inget att gå med,
kan även rekomendera vhf radio kostar undr 1000 kr gungerar väldigt bra finns en del frekvenser som är licens fria numera på 155 mhz finns en firma i danmark www,ic communication.dk
men dom har mycket mer vad som finns på hemsidan så fråga först,
han hade på en dag sålt 8 st vhf mobilstationer på en dag mmm
ja det finns mycket man kan skriva
hör gärna av er mvh pär bor i huskvarna och ni hittar mig på kanal 24 usb frekvens 27,235 eller vhf 155.425 mhz
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Komradio

Hej, alla
Jag köpte dessa apparater som kallas PMR - nånting o det verkar fullständigt värdelöst..
Vi kan hojta till varandra inom huset eller på tomten, men inget mer..
Vad skall man ha för att kunna prata med andra på distans ???

Minns att det fanns något som hette privatradio på 27 Mhz för många år sen....
Vad skall jag köpa ???

DS
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Kommradio

Många har både 27MHz (CB) och PMR radio och några har amatörradio oxå.
Hela Amerika är nerlusat av lastbilar/husbilar med CB så antenner finns till alla möjliga
lösningar.

Internet är en bra lösning att leta på.

Du! det är nog inte alla om vet att det är ner lusat i Amerika,
Även om du är en radio expert,så finns det många i denna klubben som varken vet vad pmr eller vad annat radio band är för något,...........så nu är jag lite fräck kan du förklara för oss vad som är skillnaden mellan vad som är vad, vi har bara en en enkel pmr och den funkar inte så bra.............jag hppas inte du tar illa upp för denna fråga?
MVH: per 891
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Komradio

Hundvakten;

Hej.

Så fullständigt värdelöst tycker jag inte PMR är. Allt beror ju på vilka förväntningar man har. Jag har betalat min flera gånger om genom att använda den vid kompiskörningar.

/Knausen
 
F

F.d. 16250

Guest
Sv: Komradio

Hundvakten;

ja hejsan när det gäller pmr så är det bättre att köpa en radio som heter uhf radio
den har visseligen mera frekvenser men har samma frekvens som pmr 446.xxx
mhz kostar ca 500 kr uppåt finns även mobila stationer och yttre anten som man kan koppla till både hand apparat och mobil station ja och sedan kan man ju skafffa ett steg också men det är ganska dyra ,
men apparatern man köper hand apparat från 2.5 till 5 watt mobil tror jag såg på ca 20 watt och det räcker ,
själv kör jag på vhf 155 mhz och det fungerar utmärkt både med yttre antenn på taket och mobil antenn på bilen ja priserna är låga även där rekomendera vhf annars ,
27 mhz finns kvar kör mycket på denna frekvens på nått som kallas usb kanal 24 mhz
det är ett flertal stationer i sverige som kör detta
finns även en förening som är gratis som heter rsn som man kan gå med så får man en signal man kan använda både i sverige och utomlands är ca 4000 medlemmar i värden just nu och ca 80 tal i sverige har signal 21 = sverige 21 rsn 013
bor i huskvarna
som sagt har lite länkar till dom som säljer apparater om det finns intresse
mvh pär
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Komradio

24 MHZ är ej användbart i detta sammanhang 27 MHz och kanal 24 är nog det som åsyftas här.
OBS!!!! också att 24 MHz är en frekvens enbart för sändareamatöre och licenspliktig från resp. PTS-myndighet.
73 Janne-B / SM7DEW
 
Toppen