• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

komradio i kristider när mobilnätet är nere

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jo nog säljs det en och annan RA-200, på TRADERA kan man söka, finns under kategorin AMATÖRRADIO.
Radion RA-200, är knappst något att ha för nån sorts nyttobruk, utan mer en nostalgisak, det finns radioamatörer som har kontakt sinsemellan med sådana.
Men det visar ur en radiostation under tidigt 60 tal kunde se ut, krävdes gedigen utbildning för att sköta.

Underhåll gör sig heller inte själv.

Roysan
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Jo nog säljs det en och annan RA-200, på TRADERA kan man söka, finns under kategorin AMATÖRRADIO.
Radion RA-200, är knappst något att ha för nån sorts nyttobruk, utan mer en nostalgisak, det finns radioamatörer som har kontakt sinsemellan med sådana.
Men det visar ur en radiostation under tidigt 60 tal kunde se ut, krävdes gedigen utbildning för att sköta.

Underhåll gör sig heller inte själv.

Roysan
Den utbildningen fick jag i lumpen som telegrafist. Fick använda deras stora station på fritiden SM7AC Kristianstad.
(Fanns endast RA 121 just nu på Tradera.)
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Den här tråden har påverkat mig.

Var hittar jag information eller har någon svar?

Om jag nu vill PROVA 69 mhz, vad skall jag välja, handenhet eller en stationär i bilen?
5 w vilka sträcka ger det i bilen?
25 w vilka sträcka ger det i bilen?

Vilka andra funktioner skall titta på och eventuellt tänka på om man skall köpa en ny komradio?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Komradio kan man hitta hos Limmared, Komradio (69Mhz)
Länken börjar då vid just 69 MHz radio. Anars har dom radio för det mesta.
Antenner behövs oxo.
För det första effekten på en radiostation har ganska lien inverkan på räckvidden.
5 eller 25 W kan göra i bästa fall dubbla räckvidden , men ofta mindre skillnad till följd av att geografin begränsar.
de 69 MHz radio vi ser går att köpa iag är till största delen KIna-grejer, billiga och diskterbar kvalitet.

När komradio bland lastbilr och företag var som störst gällde Europeiska fabrikat, även Svenska som SRA, som tillverkades i Sverige Kumla bl.a
de var mycket dyra men många går än idag. Och går bra.... Idag kan man höra en vis trafik mellan lastbilar, exvis vid lastning i grusgropar, inbackning på byggen etc.

Ja räckvidd ja, det är nog det svåraste av allt.
från 1 km till 15 km kanske.....
Frekvenser över 25 MHz , eller vanligen nger man 30 MHz, till 300 MHz kallas VHF. Inom detta område finns mycken komradio.
Vågutbredningen är normalt ytvåg, dvs ungefär som en lampa lyser där antennen sitter, ett berg i vägen så syns inte lampan och radiosignalen hörs inte. Lägre frekvenser exvis 27 MHz har en lite bättre möjlighet att krypa över bergen, så lite bättre räckvidd.
300 - 3000 MHZ UHF, där finns mobiltelefoner, vilket är en form abv komradio förbundet till trådnätet, som idag är fiber, och Intenet.
Räckvidden 3 km till närmaste mast.
En avklippt fiber kan släcka ner ett helt område. Mobiltelefoner som jag menar är komradio kan ändå inte ha kontakt mellan lösa apparater, det skulle ju vara praktiskt, men det går ju inte att debitera samtal då, så då blockeras den möjligheten.

Sen finns små vad jag kallar för leksakswlkie talkies, man kan få två för en femhundring. Räckvidd en har ingen paktikst banvändbarhet för bilar, men kan vara bra om man jobbar på taket och behöver kontakt till pannrummet.

Men man måste ju ha en eller felr motstationer om man vill ha komradio.
Kan vara kompisens bil, eller hem men då är det räckvidden......

Försök har gjorts många ggr på HB forumen att samordna någon form av komradio i husbilar.
Men inga resultat har blivit.

Att använda sig av 27 MHz om det gäller kommuniktion mellan HB är en rätt bra lösning faktiskt, men frekvensen 27 MHz har dåliga rykten.
den ligger under 30 MHz och då kan det bli plötsliga sk överräckvidder.
Man hör exvis Italiernare som då kommer att töla oavbrutet så pssning bli outhärdig.
Dessutom blir de så sarka att räckvidden mellan våra bilar blir lidande.

En del kalla detta fenomen för skip, det är fel, skip betyder ju den plats där radiosignalerna inte hamnar.
Dvs de länder vi hoppar över när vi störs av Italien.

Med lite kunskap kan man avgöra om man verkligen behöver eller tor sig kunna ha nytta av någon form av komradio.

amatörradio där är huvudskillanden att man pysslar med radio för radions egen skull, och för vågutbredningsfenomenens egen sak.
Dvs det är spännande att få kontakt länder emellan, men når inte till grannen.

Komradio är nog ett helt liv....... om man skall börja få ett grepp om vad det är.

För några år sedan åkte vi husbil E45 mellan Karlstad och Kiruna.
Utmed E45 körde även en Fransk klubb med Citroengbilar, de hade även ett servicefordon med,.
De samlades i olika städer och byar, exvis i Strömsund, alla hade komradio, förmodat 27 MHz.
Och kunde med radions hjälp samlas. Men givetvis kunde inte räckvidden täcka det stora område de täckte, de var hundratals Cittror.
Jag lyckades inte fånga vilken frekvens de använde inom 27 MHz komradio.
Men kunder givetvis länka sig fram exvis till servicebilen om de böhövde hjälp.

ett stor ämne


Roysan
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Komradio kan man hitta hos Limmared, Komradio (69Mhz)
Länken börjar då vid just 69 MHz radio. Anars har dom radio för det mesta.
Antenner behövs oxo.
För det första effekten på en radiostation har ganska lien inverkan på räckvidden.
5 eller 25 W kan göra i bästa fall dubbla räckvidden , men ofta mindre skillnad till följd av att geografin begränsar.
de 69 MHz radio vi ser går att köpa iag är till största delen KIna-grejer, billiga och diskterbar kvalitet.

När komradio bland lastbilr och företag var som störst gällde Europeiska fabrikat, även Svenska som SRA, som tillverkades i Sverige Kumla bl.a
de var mycket dyra men många går än idag. Och går bra.... Idag kan man höra en vis trafik mellan lastbilar, exvis vid lastning i grusgropar, inbackning på byggen etc.

Ja räckvidd ja, det är nog det svåraste av allt.
från 1 km till 15 km kanske.....
Frekvenser över 25 MHz , eller vanligen nger man 30 MHz, till 300 MHz kallas VHF. Inom detta område finns mycken komradio.
Vågutbredningen är normalt ytvåg, dvs ungefär som en lampa lyser där antennen sitter, ett berg i vägen så syns inte lampan och radiosignalen hörs inte. Lägre frekvenser exvis 27 MHz har en lite bättre möjlighet att krypa över bergen, så lite bättre räckvidd.
300 - 3000 MHZ UHF, där finns mobiltelefoner, vilket är en form abv komradio förbundet till trådnätet, som idag är fiber, och Intenet.
Räckvidden 3 km till närmaste mast.
En avklippt fiber kan släcka ner ett helt område. Mobiltelefoner som jag menar är komradio kan ändå inte ha kontakt mellan lösa apparater, det skulle ju vara praktiskt, men det går ju inte att debitera samtal då, så då blockeras den möjligheten.

Sen finns små vad jag kallar för leksakswlkie talkies, man kan få två för en femhundring. Räckvidd en har ingen paktikst banvändbarhet för bilar, men kan vara bra om man jobbar på taket och behöver kontakt till pannrummet.

Men man måste ju ha en eller felr motstationer om man vill ha komradio.
Kan vara kompisens bil, eller hem men då är det räckvidden......

Försök har gjorts många ggr på HB forumen att samordna någon form av komradio i husbilar.
Men inga resultat har blivit.

Att använda sig av 27 MHz om det gäller kommuniktion mellan HB är en rätt bra lösning faktiskt, men frekvensen 27 MHz har dåliga rykten.
den ligger under 30 MHz och då kan det bli plötsliga sk överräckvidder.
Man hör exvis Italiernare som då kommer att töla oavbrutet så pssning bli outhärdig.
Dessutom blir de så sarka att räckvidden mellan våra bilar blir lidande.

En del kalla detta fenomen för skip, det är fel, skip betyder ju den plats där radiosignalerna inte hamnar.
Dvs de länder vi hoppar över när vi störs av Italien.

Med lite kunskap kan man avgöra om man verkligen behöver eller tor sig kunna ha nytta av någon form av komradio.

amatörradio där är huvudskillanden att man pysslar med radio för radions egen skull, och för vågutbredningsfenomenens egen sak.
Dvs det är spännande att få kontakt länder emellan, men når inte till grannen.

Komradio är nog ett helt liv....... om man skall börja få ett grepp om vad det är.

För några år sedan åkte vi husbil E45 mellan Karlstad och Kiruna.
Utmed E45 körde även en Fransk klubb med Citroengbilar, de hade även ett servicefordon med,.
De samlades i olika städer och byar, exvis i Strömsund, alla hade komradio, förmodat 27 MHz.
Och kunde med radions hjälp samlas. Men givetvis kunde inte räckvidden täcka det stora område de täckte, de var hundratals Cittror.
Jag lyckades inte fånga vilken frekvens de använde inom 27 MHz komradio.
Men kunder givetvis länka sig fram exvis till servicebilen om de böhövde hjälp.

ett stor ämne


Roysan
Tack
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Komradio kan man hitta hos Limmared, Komradio (69Mhz)
Länken börjar då vid just 69 MHz radio. Anars har dom radio för det mesta.
Antenner behövs oxo.
För det första effekten på en radiostation har ganska lien inverkan på räckvidden.
5 eller 25 W kan göra i bästa fall dubbla räckvidden , men ofta mindre skillnad till följd av att geografin begränsar.
de 69 MHz radio vi ser går att köpa iag är till största delen KIna-grejer, billiga och diskterbar kvalitet.

När komradio bland lastbilr och företag var som störst gällde Europeiska fabrikat, även Svenska som SRA, som tillverkades i Sverige Kumla bl.a
de var mycket dyra men många går än idag. Och går bra.... Idag kan man höra en vis trafik mellan lastbilar, exvis vid lastning i grusgropar, inbackning på byggen etc.

Ja räckvidd ja, det är nog det svåraste av allt.
från 1 km till 15 km kanske.....
Frekvenser över 25 MHz , eller vanligen nger man 30 MHz, till 300 MHz kallas VHF. Inom detta område finns mycken komradio.
Vågutbredningen är normalt ytvåg, dvs ungefär som en lampa lyser där antennen sitter, ett berg i vägen så syns inte lampan och radiosignalen hörs inte. Lägre frekvenser exvis 27 MHz har en lite bättre möjlighet att krypa över bergen, så lite bättre räckvidd.
300 - 3000 MHZ UHF, där finns mobiltelefoner, vilket är en form abv komradio förbundet till trådnätet, som idag är fiber, och Intenet.
Räckvidden 3 km till närmaste mast.
En avklippt fiber kan släcka ner ett helt område. Mobiltelefoner som jag menar är komradio kan ändå inte ha kontakt mellan lösa apparater, det skulle ju vara praktiskt, men det går ju inte att debitera samtal då, så då blockeras den möjligheten.

Sen finns små vad jag kallar för leksakswlkie talkies, man kan få två för en femhundring. Räckvidd en har ingen paktikst banvändbarhet för bilar, men kan vara bra om man jobbar på taket och behöver kontakt till pannrummet.

Men man måste ju ha en eller felr motstationer om man vill ha komradio.
Kan vara kompisens bil, eller hem men då är det räckvidden......

Försök har gjorts många ggr på HB forumen att samordna någon form av komradio i husbilar.
Men inga resultat har blivit.

Att använda sig av 27 MHz om det gäller kommuniktion mellan HB är en rätt bra lösning faktiskt, men frekvensen 27 MHz har dåliga rykten.
den ligger under 30 MHz och då kan det bli plötsliga sk överräckvidder.
Man hör exvis Italiernare som då kommer att töla oavbrutet så pssning bli outhärdig.
Dessutom blir de så sarka att räckvidden mellan våra bilar blir lidande.

En del kalla detta fenomen för skip, det är fel, skip betyder ju den plats där radiosignalerna inte hamnar.
Dvs de länder vi hoppar över när vi störs av Italien.

Med lite kunskap kan man avgöra om man verkligen behöver eller tor sig kunna ha nytta av någon form av komradio.

amatörradio där är huvudskillanden att man pysslar med radio för radions egen skull, och för vågutbredningsfenomenens egen sak.
Dvs det är spännande att få kontakt länder emellan, men når inte till grannen.

Komradio är nog ett helt liv....... om man skall börja få ett grepp om vad det är.

För några år sedan åkte vi husbil E45 mellan Karlstad och Kiruna.
Utmed E45 körde även en Fransk klubb med Citroengbilar, de hade även ett servicefordon med,.
De samlades i olika städer och byar, exvis i Strömsund, alla hade komradio, förmodat 27 MHz.
Och kunde med radions hjälp samlas. Men givetvis kunde inte räckvidden täcka det stora område de täckte, de var hundratals Cittror.
Jag lyckades inte fånga vilken frekvens de använde inom 27 MHz komradio.
Men kunder givetvis länka sig fram exvis till servicebilen om de böhövde hjälp.

ett stor ämne


Roysan

amatörradio där är huvudskillanden att man pysslar med radio för radions egen skull, och för vågutbredningsfenomenens egen sak. Dvs det är spännande att få kontakt länder emellan, men når inte till grannen”

Jodå, vi når lätt till grannen! Via SHF, UHF och VHF funkar utmärkt. Med eller utan repeater. Kolla ex på VHF analog FM via SVXlink, når hela Sverige. På 80 m kortvåg finns flera samtalsringar varje dag, som täcker norden. Lyssna in via en SDR mottagare på internet. Hitta dit via sk6ag.org

Imorgon söndag börjar vi så smått samlas för att styra norrut. Självklart har vi radiokommunikation mellan bilarna. Se mitt inlägg #10.

Men lättast är nog om alla husbilsåkare kunde enas om att ha en 69MHz radio igång. Enkelt, billigt och licensfritt.
Hälsar Björn, i Spanien.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ett alternativ till 69 MHz radio av Kina ursprung är på TRADERA där det finns många MOTOROLA stationer.
Dessa är ofta bestyckade med 69 MHz frekvenserna. Bestyckning, kallas ibland programmering, kräver en dator och programvara.
Men en med färdiga frekvenser installerade är en bra sak. Ofta kan man ha en dialog med säljaren som kan sin sak.
Avsevärt högre kvalitet än Kina saker.
Men klurigt om man skulle vilja ha andra frekvenser, vilket dock är fjärran.
En antenn är för 69 MHz c:a 1 meter lång. Men det finns med spolar som är mindre.

Vad gäller amatörradio, kanske svårt för den som inte är intresserad av radio för radioteknikens egen skull, eller att bygga antenner, studera vågutbredning etc samt skaffa tillstånd med inläsning av kunskap, att uppbringa tillräckligt intresse.
Men för oss som är radioamatörer är möjligheterna enorma.

Roysan SM4FPD
 

Fri dá

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
20989
Medlemskap
2024
Den här tråden har påverkat mig.

Var hittar jag information eller har någon svar?

Om jag nu vill PROVA 69 mhz, vad skall jag välja, handenhet eller en stationär i bilen?
5 w vilka sträcka ger det i bilen?
25 w vilka sträcka ger det i bilen?

Vilka andra funktioner skall titta på och eventuellt tänka på om man skall köpa en ny komradio?
Det gör stor skillnad, 5 w handapparat då har du antennen inne i bilen, kan skruva bort antenn och koppla den till en ytterkanten. Men jag skulle rekommendera 25W mobilstation . Med en sådan räcker man minst 1 mil om det inte är alt för kupperad terräng i mellan
Mvh Per G
 

Fri dá

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
20989
Medlemskap
2024
Ett alternativ till 69 MHz radio av Kina ursprung är på TRADERA där det finns många MOTOROLA stationer.
Dessa är ofta bestyckade med 69 MHz frekvenserna. Bestyckning, kallas ibland programmering, kräver en dator och programvara.
Men en med färdiga frekvenser installerade är en bra sak. Ofta kan man ha en dialog med säljaren som kan sin sak.
Avsevärt högre kvalitet än Kina saker.
Men klurigt om man skulle vilja ha andra frekvenser, vilket dock är fjärran.
En antenn är för 69 MHz c:a 1 meter lång. Men det finns med spolar som är mindre.

Vad gäller amatörradio, kanske svårt för den som inte är intresserad av radio för radioteknikens egen skull, eller att bygga antenner, studera vågutbredning etc samt skaffa tillstånd med inläsning av kunskap, att uppbringa tillräckligt intresse.
Men för oss som är radioamatörer är möjligheterna enorma.

Roysan SM4FPD
Jag tycker att 69 mhz fungerar perfekt, inga störningar och bra räckvidd
 

Fri dá

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
20989
Medlemskap
2024
Rotsan, det är också ett bra alternativ kin
Det gör stor skillnad, 5 w handapparat då har du antennen inne i bilen, kan skruva bort antenn och koppla den till en ytterkanten. Men jag skulle rekommendera 25W mobilstation . Med en sådan räcker man minst 1 mil om det inte är alt för kupperad terräng i mellan
Mvh Per G
det blir först och främst stor skillnad om du har en yttre antenn, ett problem är ju att det inte går men magnetfot, det är ju aluminiumplåt i husbilarna. Ett alternativ är att limma en stålplåt på taket och ställa magnetfoten på, den behöver inte vara så stor. För delen är ju att man inte behöver borra hål för antenn
 

Fri dá

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
20989
Medlemskap
2024
Ett alternativ till 69 MHz radio av Kina ursprung är på TRADERA där det finns många MOTOROLA stationer.
Dessa är ofta bestyckade med 69 MHz frekvenserna. Bestyckning, kallas ibland programmering, kräver en dator och programvara.
Men en med färdiga frekvenser installerade är en bra sak. Ofta kan man ha en dialog med säljaren som kan sin sak.
Avsevärt högre kvalitet än Kina saker.
Men klurigt om man skulle vilja ha andra frekvenser, vilket dock är fjärran.
En antenn är för 69 MHz c:a 1 meter lång. Men det finns med spolar som är mindre.

Vad gäller amatörradio, kanske svårt för den som inte är intresserad av radio för radioteknikens egen skull, eller att bygga antenner, studera vågutbredning etc samt skaffa tillstånd med inläsning av kunskap, att uppbringa tillräckligt intresse.
Men för oss som är radioamatörer är möjligheterna enorma.

Roysan SM4FPD
Jo 446mhz är en bra frekvens också, radioapparaterna är betydligt billigare än 69 mhz . Beträffande antennlängden så blir ju 446 antenn betydligt kortare.
 

Fri dá

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
20989
Medlemskap
2024
Ett alternativ till 69 MHz radio av Kina ursprung är på TRADERA där det finns många MOTOROLA stationer.
Dessa är ofta bestyckade med 69 MHz frekvenserna. Bestyckning, kallas ibland programmering, kräver en dator och programvara.
Men en med färdiga frekvenser installerade är en bra sak. Ofta kan man ha en dialog med säljaren som kan sin sak.
Avsevärt högre kvalitet än Kina saker.
Men klurigt om man skulle vilja ha andra frekvenser, vilket dock är fjärran.
En antenn är för 69 MHz c:a 1 meter lång. Men det finns med spolar som är mindre.

Vad gäller amatörradio, kanske svårt för den som inte är intresserad av radio för radioteknikens egen skull, eller att bygga antenner, studera vågutbredning etc samt skaffa tillstånd med inläsning av kunskap, att uppbringa tillräckligt intresse.
Men för oss som är radioamatörer är möjligheterna enorma.

Roysan SM4FPD
Jag har en kina radio för 155 mhz och frekvenser där omkring och 446 mhz. Är de inte är för programmerad, behöver du ingen dator för att lägga in andra frekvenser. Det gör Man på radionns knappsats det är inga problem. Den kina radion jag, har varit med i 2-3 år blivit flyttad från bilen, bussen och hemma och tappad i golvet flera gånger men det har aldrig varit några problem fast det är en kina, den ger 25 w ut som är egentligen för mycket enligt myndigheten, men o andra sida räcker den längre också
 

Fri dá

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
20989
Medlemskap
2024

amatörradio där är huvudskillanden att man pysslar med radio för radions egen skull, och för vågutbredningsfenomenens egen sak. Dvs det är spännande att få kontakt länder emellan, men når inte till grannen”

Jodå, vi når lätt till grannen! Via SHF, UHF och VHF funkar utmärkt. Med eller utan repeater. Kolla ex på VHF analog FM via SVXlink, når hela Sverige. På 80 m kortvåg finns flera samtalsringar varje dag, som täcker norden. Lyssna in via en SDR mottagare på internet. Hitta dit via sk6ag.org

Imorgon söndag börjar vi så smått samlas för att styra norrut. Självklart har vi radiokommunikation mellan bilarna. Se mitt inlägg #10.

Men lättast är nog om alla husbilsåkare kunde enas om att ha en 69MHz radio igång. Enkelt, billigt och licensfritt.
Hälsar Björn, i Spanien.
Björn. Jag håller med dig, de faktorerna du nämner, montera och det är bara att köra igång.
S-58
Per Gustafsson
 

Fri dá

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
20989
Medlemskap
2024
Hej
Vill du ha kraftiga möjligheter så behöver du ett Certifikat för Amartörradio, se SSA.se
Då har du lätt räckvidd jorden runt.

Utan cert så använder många 69Mhz. Det ger bra samtalskvalitét i flera mil.
Se Limmared.nu. Sök ”Startpaket för 69MHz mobil”
På 69MHz finns även automatiska återutsändningsstationer för ökad räckvidd.

Hälsningar från fyra husbilar i Spanien, SM6AGR SM6DKD SM6FZG via SM6FRI/Björn
Men certifikat och amatör radio, det är väl uteslutet om det ska vara att skaffa sig en radio och om vi kommer överens och kanske enas om en frekvens. Som naturligtvis är fri att använda. Vad det gäller återutsändning =pepiterstation det ärlig inte aktuellt nu men det fungerar bra med repitestationer på 69 mhz. Men det är ju en kostnad som ingen som är radio intresserad förövrigt har lust att betala för. Så vi kan ju försöka få till en ” egen” frekvens
S-58
O Gustafsson
Kortvåg betydde väldigt mycket under andra världskriget.
Inte minst i Norge bland motståndet.
En telegrafisändare som kunde nå England, kunde vara byggd i en matlåda.
Ett medelande kunde göras kompakt och sändas krypterat under högst en minut.
Idag finns större möjligheter att pejla, som tony o nette nämner.
Men det är alltid mycket svårt att pejla kortvågssändare då de tar rymdvåg redan efter några km.

Någon visade en bil på en trampgenrator.
Jag har en sådan, barnen fick roa sig med den för länge sen, de kunde få en 55 W bilstrålkastare att lysa, dvs kunde trampa 12 V 55 Watt.
För att ladda ett bilbatteri måste man trampa 15 timmar rätt hårt........
Dessa är militärt överskott men idag lite svåra att få tag på.

Skall vi ha radiokontakt melln familjer vänner husbilar, om elnät, internet etc är sönder ja då blir det komradio, 27 MHz, jaktradio 155 MHz, PMR 430 MHz. Numera även 69 MHz men där är det nog lite svårt att få tag på radiogrejer.

Viss kunskap krävs för att få ut max av komradio, antennteknik, kablar, vågutbredning, hur man talar i en mik, anropsförfarande passning,
Flygutbildning innebär en del radiokunskap för att sköta komradion.
De som har fritidsbåt, måste ha ett sk VHF certifikat för att få nvända den marina VHF radion, på 156 MHz, men har god räckvidd över sjön.

90 % av denna kunskap har gått förlorad sen mobiltelefonerna kom.


Roysan
har du tramp generatorn kvar och vill sälja den så är jag intresserad
Per Gustafsson
S-58
 
Toppen