• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Komposit tub

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Var ute med vår husbil i helgen, natten till idag var det ca. 4 grader kallt.
När vi gick och lade oss var bilen varm och skön. Vid tre tiden på natten vaknade jag av att det kändes svalt i bilen, pannan hade stannat. Trodde att gasolen var slut men så var det inte både kyl och spis fungerade, dock verkade spislågorna mindre än vanligt. Skiftade från komposit flaskan till aluminiumtub och problemet var ur värden. Har hört att kompositen är känslig för kyla, men till vilka temperaturer är den användbar.
 

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Sv: Komposit tub

Hej!
Har haft samma problem som ni. kan inte svara på gradantal, men tycker att effekten avtar ner mot 0 an. Efter det så använder jag bara kompositen på sommaren, hemma till gasolgrillen. Finns säkert nån i klubben som kan det här med grader.
HBK 2483 önskar en fin kväll.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Komposit tub

Jeg ville si det noe sterkere enn Gunnar, komposit er en bra isolasjon. Når LPG fordamper så kreves det varme og vesken avkjøles. På en metalflaske så kan en enkelte ganger se hvor mye som er igjen ved at det legger seg is på utsiden av flasken selv på en dårlig sommerdag. Når temperaturforskjellen ikke kan jamne seg ut så blir LPGen etter hvert så kald at fordampingen stopper opp dvs. for propan kaldere enn minus 30 (husker ikke eksakt temp).
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Komposit tub

detta är en kritik som framförts mot gasolflaskor av komposit sedan dom introducerades på den svenska marknaden
Air Liquide som introducerade kompositflaskorna i Sverige (numera har man sålt gasolverksamheten till Primagaz) gjorde några fältförsök tillsammans med Caravan Club för något år sedan där man konstaterade att det fungerade med komposit vid vintercamping men om jag minns rätt så konstaterade man också skillnaderna mellan en metallflaska och en av komposit
vid förgasning av propangas tas energi i form av värme från omgivningen och ju kallare det är desto lägre blir möjligheten för gasen att koka av
om isoleringen till omgivningen är god, kompositmaterialet leder värme sämre än alu och stål, så kommer gasolen i flaskan inte att kunna ta åt sig värme från omgivningen i tillräcklig grad för att producera så mycket gas som pannan behöver och man får ingen eller otillräcklig värme i bodelen
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Komposit tub

har bara komposit flaskor och inte haft problem alls. bl a i påskas -24 och ändå full värme i bilen! dock så var det is på flaskorna.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Komposit tub

Många husbilar har ett mer eller mindre uppvärmt utrymme för gasolflaskorna och då blir det säkert inget bekymmer. Annat i husvagnar.
aake
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Komposit tub

Vi vaknade i fredags natt att det var så himla varmt i bilen så vi var tvugna att gå upp och sänka istället. Vi hade bara på 22 gr. Men det kokade i sovrummet jag höll på att smälla av. Vi öppnade fönstret ett tag för det tar ju en stund innan värmen går ner. Ute var det ju ett par minusgr. Men det är ju så olika hur varmt man vill ha. Hemma ligger vi med fönstret öppet året om plus en fläkt.
Så det är väl kanske olika hur varmt man vill ha. Sedan är väl värmen olika från bil till bil. Inte för att vara oförkämd nu utan gissar bara det. Vi är inga proffs på olika husbilsmärken. Vet bara att Kabe hade bra värme. Sedan vår nya Dethleff Esprit i7910 har en kanon bra värme. Men den andra Dehleffen Esprit i6840 den hade sämre värme än den vi har nu. Men kunde bero på att man kanske hade behövst lufta systemet i den. Toan var ju alltid iskall. Men nu är det borta ur världen. Nu har vi varmt över allt.

Anita o Risto i Täby
 
F

F.d. 622

Guest
Sv: Komposit tub

Kan bara stämma in i Aljas beskrivning! Har kört bara med komposit och aldrig haft problem. Men könner igen det med varmt i bilen. Har ingen erfarenhet av Aldes vattenburna värme bara haft luftvärme innan. Kör Bürstner Argos 748 nu med Alde 3010. När jag skulle testa värmen för första gången så tyckte jag den lilla värme som sippra upp under soffor och andra ventiler va ganska mesig! Kan la aldrig bli varm av det tänkte jag, så som Alja hde värmen på snitt pricken (22 grader) och vakna kl 4 på morgonen av att det inte gick att andas i bilen, det va hett i rumpen kan jag tala om. Som Alja upp och öppna takluckor o dörr. har lärt mig nu att det finns en avstängningskran som man kan slå av så cirkulerar inte vattnet under sängen direkt, så nu har jag värmen på 2:an och inget under sängen så nu kanjag sova gott;) Hoppas ni fått er rätta temp oxå Alja men jag förstår hur ni hade det:twitcy:
Ta det lungt ute på vägarna nu!
Argos
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Komposit tub

Hej alla!

När det gäller kompositflaskor så är min erfarenhet också att dom fungerar bra på vintern, vi har provat ner till -25. Har också hört att dom ska va sämre i kyla, är nog så att det skiljer på värmen i gasol utrymmer från bil till bil, tänker då på olika fabrikat.

Sedan så vill jag säga till Aljas och Argos att det finns ju alltid möjligheten att ställa in så man har nättvärme på när man har Alde värme av lite nyare sort T. ex. 3010.
vi brukar ställa in att ca.22 så går värmen ner till 14 gradet och vid 06 så höjs den till 20 grader. Super bra slipper ju ligga i bastu då.

/Gunnar
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Komposit tub

Det ÄR som det mycket riktigt beskrivs i inläggen 4-5-6 ovan, och ju lägre utomhustemperatur det är och ju större uttaget av gasol vid ett givet tillfälle, desto större kan skillnaderna upplevas.

M a o om man vid ca nollgradigt kör med endast litet uttag av gasol, är det absolut möjligt att man inte upplever några problem alls. Men om man vid -20 grader och stort uttag av gasol, hög inomhustemperatur, samtidig matlagning, stort kylskåp och frysskåp osv, lär man alldeles säkert notera den lägre förångningskapaciteten av gasen i en kompositflaska. Det beror på kompositmaterialets större värmeisoleringsegenskaper / sämre värmeledningsegenskaper (välj det som passar).

Hur man sedan gör sina inställningar i bilen och vilken temp man önskar under dag- eller nattid är ju en helt annan fråga än vad rubriken handlar om.
 
Toppen