• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Komplettera med dieselvärmare, luft eller vatten ?

F

F.d. 56930

Guest
Tänkte komplettera värmen i min Frankia 840 med en dieselvärmare.
Idag sitter det vattenburen värme i den och även ett extra värmepaket med fläkt som ger varmluft i några utblås.
Frågan är vilken dieselvärmare som är bäst att komplettera med, vatten eller luft ?
Om jag väljer en vattenvärmare och kopplar in den på befintligt system, får man varmvatten också då eller måste jag starta gasolen för det ?
Luftvärmare känns enklare, men tror det blir svårt att dra slangar så jag får jämn värme i bilen.
Någon som har gjort något liknande och kan tipsa om vad som blir bäst ?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Komplettera med dieselvärmare, luft eller vatten ?

Eftersom du redan har ett vattenburet värme tycker jag att du skall bygga vidare på det. Du kanske redan har en värmeväxlare också så du kan ta vara på motorvärmen under körning? Alla dessa finurligheter kan du docka ihop och de ger dig både värme och varmvatten utan gasol. Lite spakar och eftertanke krävs, men forumet kryllar av självbyggare med otroliga kunskaper....Som tips. Från Ebay.de kan du köpa en webasto 5KW för ca 7000skr komplett med monteringskitt och styrklocka. En värmeväxlare går på ca 500skr och nipplar och slangar kring en tusenlapp. Inte farligt tycker jag - höjer andrahandsvärdet - men lite arbete är det med det, dock roligt när det sedan sitter där, man blir mallig...;)
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.614
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Komplettera med dieselvärmare, luft eller vatten ?

Vi har samma tankar. Har en helintegrerad Rapido med dubbelgolv, Alde och diverse boosters. Men vid extremkyla så drar det omåttligt med gasol, blir ändå lite kallt fram o bastuvarmt i sovdelen.

I vinter så skall jag testa med att komplettera med en Kinavärmare Luft i främre delen av dubbelgolvet.

Tänkte bara ställa ner Aldens rumstermostat för lite grundvärme och att varmvattnet funkar på gasol. Då borde det bli svalt i sovdelen, hyfsat i köket o varmt framtill. Dessutom byts gasolförbrukningen mot diesel...

Någon som testat något liknande? Undrar Björn
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.335
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Komplettera med dieselvärmare, luft eller vatten ?

Vad jag kan förstå, så kan varmvattnet endast bli lika varmt som elementkretsens vatten när man kopplar ihop en Aldepanna med en diesel driven vattenvärmare.

För att få full kapacitet för varmvatten behöver man gasol eller el.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Komplettera med dieselvärmare, luft eller vatten ?

Det beror på hur varmt vattnet skall vara. Jag har kopplat så att från dieselvärmaren går vattnet först till VVB, liksom från motorns värmeväxlare. Webaston ger ca 70 gradigt och värmeväxlaren ca 80 gradigt. Men de skall kopplas så att först till VVB sedan till elementen....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.977
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Komplettera med dieselvärmare, luft eller vatten ?

En dum fråga kanske, men behöver man verkligen en värmeväxlare också
ifall man kompletterar med en Webasto, den ansluts väl bara i befintligt vätskesystem på lämplig plats, eller?
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
469
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Komplettera med dieselvärmare, luft eller vatten ?

Vi har en Carthago och i vår bil har vi en 2 Kw diesel luft i soffan under dinetten. Orsaken till varför vi valde denna lösning är att vi vill ha svalt i sovrummet och lite mer värme i dinetten. Fungerar för oss alldeles utmärkt.
Har monterat två utblås en vid förardörren och den andra vid bodelsdörren.
Bilen har dubbelgolv so vi tycker denna lösning ger oss en bra komfort.
Vet att en del monterat in dieselvärmare på befintligt system det funkar det med.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.335
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Komplettera med dieselvärmare, luft eller vatten ?

Det beror på hur varmt vattnet skall vara. Jag har kopplat så att från dieselvärmaren går vattnet först till VVB, liksom från motorns värmeväxlare. Webaston ger ca 70 gradigt och värmeväxlaren ca 80 gradigt. Men de skall kopplas så att först till VVB sedan till elementen....

Men om värmebehovet täcks av 40 gradigt vatten i elementkretsen, hur får du då varmare tappvatten än 40 grader?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Komplettera med dieselvärmare, luft eller vatten ?

Webaston arbetar i intervallet 40 - 70 grader. Är inte riktigt säker på siffrorna då den också jobbar med flera effektsteg, 3? Varjefall, förutsättningen är att man har en VVB med en vattenslinga för uppvärmning, vilket kanske inte många har? Om nu returvattens temp är tex 30 grader, så jobbar webaston med full effekt och ger kanske kring 65 grader ut rakt till VVB och sedan till elementen. Den Webaston jag avser är sk. universalmodell avsedd för motorvärmning, men duger fint för uppvärmning. Skall man ha en webasto som är avsedd för permanent bruk för uppvärmning där utgående tempen är reglerbart, blir det andra pengar. Jag har dock kört min under flera år utan problem, dygnsvis. Har man golvvärme som inte tål högre temperaturer så får man fundera vidare...
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Komplettera med dieselvärmare, luft eller vatten ?

Vi har samma tankar. Har en helintegrerad Rapido med dubbelgolv, Alde och diverse boosters. Men vid extremkyla så drar det omåttligt med gasol, blir ändå lite kallt fram o bastuvarmt i sovdelen.

I vinter så skall jag testa med att komplettera med en Kinavärmare Luft i främre delen av dubbelgolvet.

Tänkte bara ställa ner Aldens rumstermostat för lite grundvärme och att varmvattnet funkar på gasol. Då borde det bli svalt i sovdelen, hyfsat i köket o varmt framtill. Dessutom byts gasolförbrukningen mot diesel...

Någon som testat något liknande? Undrar Björn

Skulle absolut inte göra så. Du riskerar frysa vv och kv ledningar som inte värms när luftvärmen går. Iallafall min alde har värme i närheten av alla vattenledningar.

I förra hb fördökte jag värma upp bilen vid ca -5 ute med kupevärmare. Det gick inte. Ledningar och panna värmdes aldrig upp trots ett par dygn och 20 grader i bodelen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Komplettera med dieselvärmare, luft eller vatten ?

Vi har samma tankar. Har en helintegrerad Rapido med dubbelgolv, Alde och diverse boosters. Men vid extremkyla så drar det omåttligt med gasol, blir ändå lite kallt fram o bastuvarmt i sovdelen.

I vinter så skall jag testa med att komplettera med en Kinavärmare Luft i främre delen av dubbelgolvet.

Tänkte bara ställa ner Aldens rumstermostat för lite grundvärme och att varmvattnet funkar på gasol. Då borde det bli svalt i sovdelen, hyfsat i köket o varmt framtill. Dessutom byts gasolförbrukningen mot diesel...

Någon som testat något liknande? Undrar Björn

Vi har våran truma panna längst bak där vi går in och jag har monterat en dieselvärmare på 2kw i dubbelgolvet bakom passagerarstolen .
Ser lite här : http://www.husbilsklubben.se/forums/t75100-2/#post704566
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Komplettera med dieselvärmare, luft eller vatten ?

Många för mig lite märkliga funderingar och uppslag här. Har sedan 2005 haft bilar med vattenburen värme och extra dieselvärmare. En av dom stora fördelarna är just att man enkelt kan montera dieselvärmare på slingan. Alltså en webasto thermo top c, som är gjord för kontinuerlig drift.

Den monteras på bodelsslingan, spelar ingen roll var i slingan. Sedan värmeväxlare över till motorn förstås, ger både gångvärme och motorvärmare vintertid.

Eftersom dieselvärmarna (och även Alde) är för bra, blir vätskan i systemet ganska snabbt så varm att dieselvärmaren börjar cykla av och på vilket ger hög elförbrukning. Egentligen borde man ha en stor expansionstank i systemet. Men det ger dock den trevliga effekten att man absolut får lika varmt varmvatten som på el eller gasol om det är så kallt ute att dieselvärmaren behöver gå någotsånär ofta. Sommartid kan man ju tvinga fram varmvatten genom att ställa dieselvärmarens termostat högt en stund men bättre att göra varmvattnet med gasen. Det går ju inte åt mycket gas för det.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 56930

Guest
Sv: Komplettera med dieselvärmare, luft eller vatten ?

Tack för alla svar. Får helt klart bli en vattenburen värmare.
Verkar ju som att man får varmvatten då också, ev. med något lägre temperatur.
Det kan ju också vara bra att ha hela värmesystemet uppvärmt vintertid, inte för att det ska frysa, vilket det ändå inte ska göra om du har en korrekt inblandning av antifrys-vätska. Däremot är ju bra om vatten- och grå-vattentankarna och deras ledningar inte fryser :)
Får börja leta efter detta på Ebay o liknande sajter. Antar att det är 5 kw eller större som gäller, med tanke på att vi har en ganska stor bil, 8,40 m. lång ?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Komplettera med dieselvärmare, luft eller vatten ?

Tack för alla svar. Får helt klart bli en vattenburen värmare.
Verkar ju som att man får varmvatten då också, ev. med något lägre temperatur.
Det kan ju också vara bra att ha hela värmesystemet uppvärmt vintertid, inte för att det ska frysa, vilket det ändå inte ska göra om du har en korrekt inblandning av antifrys-vätska. Däremot är ju bra om vatten- och grå-vattentankarna och deras ledningar inte fryser :)
Får börja leta efter detta på Ebay o liknande sajter. Antar att det är 5 kw eller större som gäller, med tanke på att vi har en ganska stor bil, 8,40 m. lång ?

Ja, viktigt att hela vanliga värmesystemet är igång när man kör vintertid. Slangar och tankar är ju placerade för att dra nytta av det.

5 kW räcker, blir ändå för varmt i glykolblandningen, även med en massa wxtra konvektorer.

Anders
 
Toppen