• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kommunikationsradio

Bilgrun

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3701
Medlemskap
2024
Vi har nyss kommit hem efter en tripp till Tyskland och då använde vi denna kommunikationsradio. Suverän att ha när man är två bilar som följs åt. Den besparade oss många missförstånd och medgav också en hel del gemensamma fikapauser!:)
Den är inköpt på NetOnNet och priset låg kring 500.

En "brahagrej"

Husbilshälsn. Bilgrun
 

Bilagor

  • P1020277.JPG
    P1020277.JPG
    2,1 MB · Visningar: 22

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Kommunikationsradio

Vi testade också att hålla kontakten via komm-radio, i somras, och det funkade riktigt bra om man inte hade längre avstånd än ca. 1km.
Vet inte om modellen vi testade hade annan prestanda, köpt på Clas Ohlson för 199:-
Clas Ohlson Internetbutik
I somras då vi åkte runt hörde vi många samtal på både engelska, svenska och tyska så det var inte bara vi som kommit på att det är billigare än att prata i mobil.

/ Einar
 
F

F.d. 29949

Guest
Sv: Kommunikationsradio

Håller med... 27mhz är lungt idag:yes:samt bättre räckvidd Mvh Thomas
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Kommunikationsradio

Jag... som är radioamatör väljer 27mhz före PMR. detta pga av att räckvidden nog kan räknas i mil istället för km. Vore kul med lite allmänna anrop då man också kan nå någon inom vettig distans. Hm vilket var den allmänna anropskanalen på 27mhz HBK medlemmar emellan?
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Kommunikationsradio

Japp det finns handapparater. Dessa kan iofs vara lite större i formatet
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Kommunikationsradio

Harvar,
vill minnas att det av praktiska skäl har växt fram
att på 27 ligger man på ch10FM, då stämmer det
även med andra klubbar.

Själv kommer jag, efter montering av fast PMR, att
lyssna på ch4, subton 0!
Ärligt talat, subsystemet på PMR är bara en imponator
för okunniga! "Sub 0" är alltid öppen för all trafik!

På "2" lyssnar jag aktuell repeater eller mobil-QRG:
145.550 MHz.

73 de SM0ETT / Hans
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Kommunikationsradio

Skall ratta in kanal 10 hädanefter tackar. Monterar nog i en PMR men separat antenn också
 
F

F.d. 50198

Guest
Sv: Kommunikationsradio

Har nyligen inhandlat 2 st PMR apparater på Mega Markt. Skall köra till Spanien i början av maj tillsammans med annan husbil.
Vad gäller? Vilken kanal skall man ha på för att höra andra husbilsägare? Har Husbilsklubben en särskild gemensam kanal? Hör man andra kanalers anrop när man själv ar valt en särskild kanal?
:swoon:
 
M

mijo8888

Guest
Sv: Kommunikationsradio

När Johansson skruvar igång CB 27:an brukar den stå i läge "scan" och snurra men jag skall ha kanal 10 till minnes.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kommunikationsradio

Vid NMC-mötet i fjol i Norge visade danskarna sitt system och lovade återkomma med närmare uppgifter om vilka apparater och frekvenser man tilldelats. Tanken var att vi alla inom Norden skulle använda samma utrustning som är kraftigare än de enklare PMR apparaterna.

Det utlovades full information om utrustning och frekvenser så att vi skulle kunna söka motsvarande tillstånd i respektive land.

Tyvärr har inget mera hänt därifrån så någon vidare information har vi inte mer än vad som står att läsa på deras hemsida: Dansk AutoCamper Forening - DACF radio

Gunnar /NMC-representant 2010
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikationsradio

Gå in på högersidan där är en avdelning för radiosamband, annars brukar HBK ligga på PMR kanal 6 & subkanal 11.

//Tommy
 
Toppen