• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kommer marknaden att svämmas över av pandemi-husbilar när det är över?

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Det pratas ju mycket om hundar och katter som folk inte längre vill ha när pandemin är över. Hur kommer det gå med alla husbilar och husvagnar som folk skaffat när de vill börja åka utomlands igen och inte har råd med både amorteringar och flygplåtar?
Tror ni det blir någon sådan effekt?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Det pratas ju mycket om hundar och katter som folk inte längre vill ha när pandemin är över. Hur kommer det gå med alla husbilar och husvagnar som folk skaffat när de vill börja åka utomlands igen och inte har råd med både amorteringar och flygplåtar?
Tror ni det blir någon sådan effekt?
Absolut. Då kan man säkert fynda.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Nej, försäljningen i Sverige har bara ökat något de senaste åren för husbilar pga Malus.
Däremot rent generellt kommer nog husvagnar, båtar och sommarstugor tappa mer i värde jmf med husbilar.

Räntan och arbetslösheten spelar större roll när väl bubblan spricker.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Många inser inte vad de köpt och har inte den stora insikten som många i vår klubb har. De kommer säkert att sälja , många börjar upptäcka att de inte har en bra vinterparkeringsplats.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag tror det blir gott om bilar till salu och bra köplägen framöver men det kan nog ta ett tag från det att många vill sälja sin bil tills dom upptäcker och accepterar att priserna måste sänkas rejält för att få sålt i konkurrensen. Tippar på genomslag i pris till slutet på nästa sommar.
Det vi heller inte ser i nybilsstatistiken är alla begagnade bilar som tidigare har stått parkerade hos handlare och som nu är ute hos nya ägare.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det ligger något i det du skriver T68, men då tänker jag mest på den Tyska marknaden. Vi har strosar nu ett tag i Norge och har aldrig sett så många Tyska husbilar någonsin. Många unga människor har satsat på mindre plåtisar, hängt upp cyklar där bak och utforskar landet (detta gör man oftast bara första året). …och vad händer när flyget sätter igång och övriga länder öppnar ännu mer?
 
Toppen