• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kommer inte ut!!!

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026
Är i stort behov av support - innan jag blir galen:mad:

Min "vanliga" dator vägrar att ansluta till internet, varken med Chrome eller IE.
Detta hände för ca 2 veckor sedan, den står bara och snurrar sakta =ansluter men kommer aldrig fram. Windows 8.
Det konstiga är att Skype fungerar, åtminstone till igår när den fick för sig att uppdatera.

Jag hittar inga konstigheter annars, allt ser rätt ut. Har alltså mobilt bredband och det spelar ingen roll om dongeln sitter i datorn eller i routern. Lika kass.

Däremot fungerar denna lilla skit, Acer Aspire one, och paddan alldeles perfekt med uppkopplingen.

Har någon förslag på var jag ska börja (fortsätta) kolla???

Datorer och bilar ska bara fungera!

Frusterad Gunnar

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Kommer inte ut!!!

Samma hemma idag. Macen funkar men inte stordatorn. Blir galen..

Tur man har bärbart WIFI..

Det är med datorer som med regeringen. Vi som inget fattar är maktlösa.

/M

F

F.d. 4220

Guest

Börja felsöka utifrån och in.
Starta om routern
Kolla så att nätverkssladden sitter i (i båda ändar) och om de gör det, byt till en annan nätverkskabel.
Om det är trådlöst, verifiera att det trådlösa nätverkskortet är på och "pratar" med routern.
Om allt sånt är OK, öppna enhetshanteraren och avinstallera drivrutinen för nätverkskortet och starta sedan om datorn.
Om det inte hjälper, kolla om tillverkaren (datorn och/eller nätverkskortets) har ny drivrutin för nätverskortet som kan installeras istället.

Det är några punkter jag brukar kolla vid problem, kan finnas fler...

//Stefan

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Är i stort behov av support - innan jag blir galen:mad:

Min "vanliga" dator vägrar att ansluta till internet, varken med Chrome eller IE.

Däremot fungerar denna lilla skit, Acer Aspire one, och paddan alldeles perfekt med uppkopplingen.

Har någon förslag på var jag ska börja (fortsätta) kolla???

Datorer och bilar ska bara fungera!

Frusterad Gunnar

Jag sitter just och läser om dina problem på en sådan liten skit, Acer Aspire One! Windows 7 och Firefox! Fungerar utmärkt, även med en större extraskärm i husbilen!

Jappe

lassewalle

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025

Har du provat med att göra en systemåterställning...till den datum som allt funkade senast.

Senast ändrad:

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Tack för svar!
STACTs förslag lät bra men lite för avancerat för mig.
Testade därför systemåterställning utan att radera filer.
Vet inte om jag missade något om datum men nu sitter jag här med en väldans snabb internetuppkoppling men inte ett endaste program kvar:mad:

Alla borttagna appar ligger i en mapp på skrivbordet så då blir min nästa fråga: kan jag återställa programmen direkt från denna lista eller måste jag göra om precis allt från scratch?

Hälsar en något mer hoppfull Gunnar

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Litt sent nå for Gunnar, men her er min sjekkliste når noe ikke fungerer mot internet fra en PC.
Åpner cmd.exe (får et dos-lignende vindu). Windows-tasten og R så kan en taste inn cmd og trykke kjør.
taster inn: ping Husbilsklubben.se
kommer det 4 linjer med masse tall så er internet ok, feilen ligger i programet som klager. Kommer det "Could not find...." så er det et oppsettproblem slik at en ikke får namneoppslag. Så jeg må finne hvilket nivå feilen ligger på.
Taster inn: tracert 83.168.204.240 og ser hva som hender (dette tar tid)
Får en bare en masse linjer med timeout så mangler nettforbindelsen, det kan for win-7 og 8 løses ved å benytte "Feilsøk problem" som en får opp ved høyreklikk på det lille netverksikonet ned i høyre hjørne på skjermen (muligens må du trukke på den lille trekanten først).
Feilsøkeren er blitt brukbar i disse utgavene av windows.

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Tack Knut!
Jag hade felsökt allt jag kunde hitta.
Nu har jag i alla fall en väldigt ren dator:D

Börjar misstänka att Norton har en liten del i detta?

Gunnar

L

Lotta och Jan

Guest

Kan mycket väl vara så att din dator kapats. Har hänt mig . Obs. att skype är vidöppet om någon vill komma in på din dator.

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Kan mycket väl vara så att din dator kapats. Har hänt mig . Obs. att skype är vidöppet om någon vill komma in på din dator.

Att Skype skulle kunna ställa till med något sånt har jag inte hört tidigare, är det verkligen så?

Flera år sedan som tjejer från öststaterna(?) ville ha kontakt på skypen.
Hade två uppringningar från en tysk (tror jag) i vintras som jag inte svarade.

Kan däremot berätta att datorn numer är väldigt snabb, det försvann säkert en massa skräpprogram vid återställningen :D

/Gunnar

Toppen