• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kommer inget varmvatten

Morrvan

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Malmö
Hejsan! Eller rättare sagt HJÄÄÄLP! Tanken är full, pumpen fungerar, hittar ingen läcka och frostventilen är stängd så vad kan vara fel? Kommer vatten på kalla läget i båda kranarna i bilen men på varma läget kommer ingenting alls. Jag hör pumpen som kämpar och kranen som klickar till men jag kan se att vattnet i slangarna från tanken står still när jag försöker pumpa varmt. Nån som har en gissning? Vad ska jag prova härnäst?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vilken sorts värmare har du? Truma eller Alde? Är värmaren igång och fungerar?
Det verkar vara stopp någonstans mellan pump och beredare eller från VV-beredare till kranen.

MVH
Hans
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Hejsan! Eller rättare sagt HJÄÄÄLP! Tanken är full, pumpen fungerar, hittar ingen läcka och frostventilen är stängd så vad kan vara fel? Kommer vatten på kalla läget i båda kranarna i bilen men på varma läget kommer ingenting alls. Jag hör pumpen som kämpar och kranen som klickar till men jag kan se att vattnet i slangarna från tanken står still när jag försöker pumpa varmt. Nån som har en gissning? Vad ska jag prova härnäst?
Backventilen på beredaren öppen , men då ska det komma vatten under bilen nånstans,
 

Morrvan

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Malmö
Vilken sorts värmare har du? Truma eller Alde? Är värmaren igång och fungerar?
Det verkar vara stopp någonstans mellan pump och beredare eller från VV-beredare till kranen.

MVH
Hans
Har en trumatic c3400 som funkar som den ska av vad jag kan avläsa. Hoppas på att nån liten ledning in till värmaren har frusit över natten. Får ha tålamod ett par timmar.
 

Morrvan

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Malmö
Hur länge hade du varmvattenkranen öppen? tar någon minut innan beredaren fyllts upp om den varit tom.
Länge och flera omgångar. Men jag kan ju se att vattnet i slangarna från färskvatten tanken står still när jag försöker pumpa på varmt men fritt flöde och bra tryck på kallt. I båda kranarna. Kranarna och pumpen låter likadant på varmt och kallt läge. Och det känns ju orimligt att båda kranarna i bilen skulle paja samtidigt på varma läget. Så jag antar att det måste vara stopp nånstans till eller från varmvattenberedaren, möjligtvis lite is i nån ledning. Kommer verkligen inte på nån annan förklaring...
 

Morrvan

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Malmö
Måste bara säga TACK för all hjälp och alla råd och tips och tricks! Ni är guldvärda! Efter många om och men visade det sig att mina feta problem bara va lite smuts och slam som satte stopp i slangen nånstans mellan varmvattenberedaren och kranarna... Allt som behövdes va lite tryckluft in i vattensystemet! Men under resans gång har jag lärt mig otroligt mycket. Nu känner jag mig ganska självsäker på att jag kommer kunna bygga ett vattensystem på egen hand i en framtida bil! Efter ett år i husbilen är jag inte bara självutnämnd kyltekniker och låssmed, nu även rörmokare!
 

Ingmarie Carlsson

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30953
Medlemskap
2021
Vilken sorts värmare har du? Truma eller Alde? Är värmaren igång och fungerar?
Det verkar vara stopp någonstans mellan pump och beredare eller från VV-beredare till kranen.

MVH
Hans
Hej, ser ditt kattfoto och undrar om du har katten med i husbilen? Jag har tänkt mig det i min nya husbil som jag ska hämta i mars och vore tacksam för tips om hur det fungerar. Med vänlig hälsning, Ingmarie
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Jag vet inte om jag är i rätt tråd.
Det är så att när jag spolar i kök så är trycket så lågt att det knappt kommer något ur kranen, men på toa å dusch är trycket helt normalt.
Vad är fel.:oops:
 

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
Jag vet inte om jag är i rätt tråd.
Det är så att när jag spolar i kök så är trycket så lågt att det knappt kommer något ur kranen, men på toa å dusch är trycket helt normalt.
Vad är fel.:oops:
Hvis din pumpe er en dykpumpe, der aktiveres af en kontakt i kranen, kan kontakten være slidt, vi skiftede kranen ved køkkenvasken.det løste problemet.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: KM

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Pumpen sitter utanför tanken. Pumpen går nästan hela tiden som kranen är öppen. När jag tappar på toan eller duschen går pumpen minimalt.
Det är värst på varmvattnet.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det sitter kanske en massa smuts i silen på kranen.
Den lossas antingen med en skruv i mitten eller gängas bort.
Hade problem av liknande karaktär i somras och silarna var fulla med skit.
 
Toppen