• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

KOMMA RUNT TV -GEOBLOCK

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Hej!
Vill man titta på TV-sändningar i datorn, från ett land där man inte befinner sig, så kan IP-adressen spärras av så kallad geoblock. Som exempel har SVT avtal som gör att de måste förse vissa sändningar med denna spärr. Men den går att ta sig runt.

Förutom att koppla upp sig via en svensk mobiltelefon så kan man använda "tunnling" vilket exempelvis innebär att gå via en proxy i Sverige som har en svensk IP-adress. Men det kräver tekniskt kunnade.

Alternativt kan man få hjälp med att byta IP-adress via exempelvis https://www.relakks.com/ och min fråga är om någon har någon erfarenhet av ovanstående.
//Conny

S

StorDansk

Guest
Sv: KOMMA RUNT TV -GEOBLOCK

Om nu detta visar sig vara "mindre" lovligt är det väl lika bra vi lägger ner tråden, men jag är ingen "moraltant", har laddat ner både ett och annat, men inget jag vill diskutera på ett öppet forum?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Med största säkerhet innebär detta ett brott mot lagen om upphovsrätt?

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Med största säkerhet innebär detta ett brott mot lagen om upphovsrätt?
Har du något belägg för ditt antagande? Vitsen med geoblocking är att hindra spridning till länders invånare som som inte omfattas av ett avtal med exempelvis STV. Skulle du ha också ha betänkligheter mot att titta på dansk TV i Skåne som av praktiska skäl är svårt att hindra?

För övrigt så kan Skype eller varför inte Carbone Copy och liknande produkter fungera som proxy.
//Conny

PS
Jag har mejlat företaget för att fråga och kan även fråga SVT som jag redan har kontakt med i ämnet.
DS

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Förutom att koppla upp sig via en svensk mobiltelefon så kan man använda "tunnling" vilket exempelvis innebär att gå via en proxy i Sverige som har en svensk IP-adress.

Intressant om det går att koppla upp sig med en svensk mobil när man vill se vissa TV-program utomlands. Android och snart också iPhone kan skapa en egen WiFi-hotspot.

F

F.d. 4220

Guest

Det är inget brott mot upphovsrätten att använda en proxy.
Jag använder inte detta själv - än, har bara provat en del gratisproxies från England (BBC) och USA. När jag hittade en, så fungerade det bra.

Jag förmodar att relakks, dold.se eller de andra tjänsterna fungerar bra.
Hos de flesta kan du prova ett antal dagar gratis. Du kan ju också prova gratistjänsten Tor Project.

Det går långsammare att surfa den vägen, eftersom all trafik tar en stor omväg. Men har du exempelvis Firefox, kan du använda ett plugin som heter FoxyProxy, där du kan koppla i och ur proxyn som du vill.

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Fråga till Relakks:

Hej!
Då jag lade ut er hemsidesadress på Husbilsklubben.se som ett sätt att få en svensk IP-adress under utlandsvistelsen för att kringgå geoblocking och se svensk TV på datorn så menade man att det med all säkerhet var olagligt. Vad säger ni om det?

Svar från Relakks:

Hej
Nej, tjänsten är absolut inte olaglig. Det finns EU-direktiv som tillåter en att vara anonym på nätet.

Med vänliga hälsningar,

Relakks Support

https://www.relakks.com/

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Klart att ett företag som har det som affärside' svarar så! Men egentligen svarade de ju att det är lagligt att smyga sig på nätet, det är väl ungefär som att säga om någon gör inbrott hemma hos er, är det o.k. bara man inte blir upptäckt?! När det gäller TV programmen är de ju spärrade för att TV-bolagen inte har rätt att sända dem utanför sitt eget område!

Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest

När det gäller TV programmen är de ju spärrade för att TV-bolagen inte har rätt att sända dem utanför sitt eget område!
Nästan rätt, de är spärrade för att TV-bolagen inte vill betala för sändningsrätt utanför sitt område.
Det innebär inte att det blir problem med upphovsrätten för mig genom att titta på kanalerna ifråga.
Oavsett var jag befinner mig.

//Stefan

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Klart att ett företag som har det som affärside' svarar så! Men igentligen svarade de ju att det är lagligt att smyga sig på nätet, det är väl ungefär som att säga om någon gör inbrott hemma hos er, är det o.k. bara man inte blir upptäckt?! När det gäller TV programmen är de ju spärrade för att TV-bolagen inte har rätt att sända dem utanför sitt eget område!
Klart att den som inte har mer på fötterna svarar så i stället för att skaffa sig fakta i saken och motbevisa företagets påstående. Liknelsen haltar betänkligt då ingen lider någon ekonomisk skada, så länga bara jag själv tittar.

Om det är olaglig så bör de/ni som av någon anledning har anonyma IP-adresser omgående fråga det olika TV-kanalerna vilka program som är geoblockade. För enligt rättspraxis så går man inte fri från en lagöverträdesle bara för att man inte råkar känna till lagen.

Då jag tidigare frågade SVT om geoblocking så varnade man mig för att priset på Internet via mobila uppkopplingar kan blir kostsamt från utlandet.

//Conny

PS
Det vore intressant om någon med satelitparabol berättar hur det fungerar då man befinner sig i utlandet.
DS

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nästan rätt, de är spärrade för att TV-bolagen inte vill betala för sändningsrätt utanför sitt område.
Det innebär inte att det blir problem med upphovsrätten för mig genom att titta på kanalerna ifråga.
Oavsett var jag befinner mig.

//Stefan

Ja, varför skulle Svenska TV-Bolag betala för att sända i övriga Europa? :)

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Montreal!
Nu har du väl spårat ur. Vi talar om att svenska medborgare som betalt sin TV-licens i Sverige och vill ånjuta samma tjänst då de tillfälligtvis befinner sig på resa i utlandet.

Om du vill fortsätta din självpåtagna roll som lagen och moralens väktare så tycker jag att du vänligen skall stiga upp på din vita springare och rida in i solnedgången för att starta ett eget forum i ämnat.
//Conny

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Montreal!
Nu har du väl spårat ur. Vi talar om att svenska medborgare som betalt sin TV-licens i Sverige och vill ånjuta samma tjänst då de tillfälligtvis befinner sig på resa i utlandet.

Om du vill fortsätta din självpåtagna roll som lagen och moralens väktare så tycker jag att du vänligen skall stiga upp på din vita springare och rida in i solnedgången för att starta ett eget forum i ämnat.
//Conny

Alltid lika intressant när deltagarna i en diskussion börjar tappa stilen om deras egna åsikter inte applåderas! :rolleyes:

Men, ändå tror jag inte att vi vill att svenska licenspengar skall användas för att köpa sändningsrätter för utlandet, för att vi skall kunna se svensk TV när vi är ute och reser. Svensk TV-Licens är väl anpassad för att vi skall kunna se TV i Sverige, och inte internationellt.
Kostnaderna blir annars fömodligen ganska astronomiska med kraftigt höjda licensavgifter som följd. Om det är nyheter ifrån Sverige som söks finns ju SVT Europa. Sedan att det finns ett visst läckage via sateliter o.s.v. är ju inte mycket att göra åt, eller t.o.m en liten bonus. :)

F

F.d. 4220

Guest

Självklart inte. Det var inte det som var poängen med mitt inlägg. Poängen var att enda skälet till begränsningen är för att slippa betala extra höga kostnader.
Det gör det inte olagligt för mig eller någon annan att, via proxy, titta på sändningarna.detta oavsett var jag befinner mig.

//Stefan

Toppen