• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Komma åt nätverk hemma.

F

F.d. 940

Guest
Hur gör man för att komma åt hemmanätverket när man är ute och åker med husbilen.
Jag har mobilt bredband med Dovado4GR.
Jag tänkte koppla till en trådlös kamera,och vill kunna se den när man är ute och åker.
Arne.

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Komma åt nätverk hemma.

Principiellt så sänder kameran strömmen via kamerans IP-nummer och en specifik port på nätverket, och hemma så ansluter du antagligen till den via ett ip-numret i din webbrowser. Så det skall räcka att du öppnar en port i brandväggen till detta ip-nummer och port (port forwarding).

Tycker du det verkar krångligt så kanske detta kan vara ett verktyg som gör det enklare att göra samma sak: WebCam locker

Om du inte har ett fast IP-nummer, så föreslår jag att du skaffar en adress på dyndns.org, så du alltid vet vilken adress som gäller för kameran.

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:

BenkeUppsala

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6500
Medlemskap
2025

Om du har Telia som bredbandsleverantör, finns det något som heter Telia hemkoll. Med detta abonnemang, kan du kolla upp hemmet och spara kamerainspelningar hos Telia om någon bryter sig in. Kolla på Telias hemsida.

F

F.d. 18017

Guest

Det finns en del tjänster på nätet som gör att du kan publicera din webkamera på deras site. På så vis loggar din kamera in på tjänsten och laddar upp bilden dit. ev följare ansluter till denna site och laddar ner bilden därifrån. Då slipper du ifrån det lite mer tekniskt avancerade med att göra en port forward och att hålla koll på din hemip adress via t.ex dyndns som ovan nämnts.
Begränsningen är att din IP kamera som du köpt måste stödja den tjänsten du väljer.
Du brukar kunna sätta passord på din kamera så bara du eller de du litar på kan ansluta till den.

F

F.d. 940

Guest

Efter mycket kollande på nätet så bestämde jag mig för denna
D-Link Products - DCS-930L - mydlink-enabled Wireless N Network Camera.
Väldigt enkel att koppla till routern med program som följde med kameran.
En app till Iphonen,sen var det bara att koppla upp sig till internet och så hade man kontakt med kameran över nätet.
Inget krånglande med IP-adresser och portar,lättare kan det inte bli.
Arne.

Toppen