• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kolla domkraftens lyfthöjd

F

F.d. 52938

Guest
På väg hem från Jylland skulle jag kolla lufttrycket i höger bakhjul. Då inträffade det osannolika att nålen i ventilen hakade sig och gick inte att få tät. Punka alltså i stället för påfyllning av luft. Befann mig på en stor bensinstation med stor parkeringsplats, men med vansinnigt tät trafik eftersom skolan slutade i DK. Jag har Folksams försäkring med assistans och ringde för att få hjälp. Efter ett smärre husförhör utlovades att en dansk bärgare skulle kontakta mig. Inget hände de närmaste timmarna så jag plockade fram medhavda reservhjulet och domkraften, som inte lyfte tillräckligt högt för att kunna lossa bakhjulet (Carado T337) Med vänligt bistånd av en husbilsvän som dök upp och diverse brädlappar lyckades jag skifta hjulet med risk för att domkraften skulle tippa.
När jag var klar och tvättat mig samt tagit en fika ringde den danske bärgaren och berättade att han var 10 min från mig. OM jag fått info om att man kunde komma inom 3 timmar hade jag väntat på assistans, men jag visste inte om det skulle dröja. Numera har jag en hydrauldomkraft från Biltema och några anpassade klotsar i bilen samt ett verktyg för att låsa en nålventil !
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Kolla domkraftens lyfthöjd

Jag har 2 domkrafter i bilen. Båda är märkta 10 ton, men bara en orkar husbilen.

/M

Bilen väger 5.5 t.
 
Senast ändrad:

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Kolla domkraftens lyfthöjd

apropå domkraft, skulle låssa ett framjul med medföljande hylsa o stång, tog spjärn med foten o drog,stången blev som ett S, bara skit med andra ord,,,!!!
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.786
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Kolla domkraftens lyfthöjd

Om ni använder bilen på vintern och har hydrauliska domkrafter så prova med att lägga dem i frysen och se om de fungerar. Har haft en liten pelardomkraft och en garagedomkraft, båda från Biltema för ett 10-tal år sedan. De har inte klarat att hålla kvar i uppläge utan sakta sjunkit ihop när det varit några få minusgrader. Vet inte hur andra modeller är eller om det fortfarande existerar. En liten varning att se upp för detta.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Kolla domkraftens lyfthöjd

Det kan ju vara alltför hårt åtdragna hjulbultar också? :)
nej , provade med en annan stång och den höll men bulten lossnade inte, utan ja fick förlänga med ett rör, sen funkade det, skräp det som skickas med, en kompis fick punka och då gick inte orginaldomkraften under bilen vid lyftpunkten, hälsningar Lasse
 
Toppen