• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kokande batteri i dinetten....

F

F.d. 17136

Guest
Idag har har mitt extra batteri som sitter i dinetten kokat och det var ånga i hela utrymmet och även lite på dynan och väggen upp.
Batteriet var glödhet och anslutningarna svart och nästan förkolnade.
Batteriet stod i en plastlåda med lock men ångan/kondens var i hela utrymmet.
Tror det är ren tur att bilen inte sprängts i bitar av knallgasen!
Jag har en extraladdare Ctek som jag kör med och troligen har batteriet gått sönder och kortslutits var på laddaren fått spelet och laddat fullt.
Fattar inte hur detta kan hända batteriet är knappt ett år gammalt och Ctek-laddaren ska ju vara "interligent" då borde den ju stänga av när något blir fel?
Jag har nu fått plocka ur allt tyg i husbilen och lagt på ventilation, städat och torkat bilen invändigt samt sprutat med luktrengörare.
Har satt in en luftavfuktare i bilen i natt för att få ur fukt.
Ventilerat bilen hela kvällen.

HOPPAS nu att jag klarar inredningen!
Någon som råkat ut för detta?

Chrille
Vimmerby
 

Ronnie 690

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
690
Medlemskap
2025
Sv: Kokande batteri i dinetten....

Vilken otur!!

Har slutat använda intelligenta, automatiska laddare tror inte på att de är "kloka".

Laddade mitt batteri med en CTEK när den visade klart drog jag ur från 220 volt, lät kontakterna sitta kvar på batteripolerna

Vad händer.... jo all kraft gick ur batteriet!!

Talade med CTEK om detta, har för mig att svaret blev att det var fel på batteriet- bilen- eller mig... Kommer aldrig mer använda automatiska laddare!!

Hälsar Ronnie
 

Sture & Solveig

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2024
Sv: Kokande batteri i dinetten....

Hej Crille.
Du bör nog gå över tyget med en fuktad svamp så att inte tyget faller sönder efter ett tag,sug sedan över tyget med
en dammsugare så klarar det sig nog.
Det år nog troligast att det är laddaren som fått spader om du får följdskador så kanske du har garanti kvar som du kan utnyttja.
MVH STURE.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Kokande batteri i dinetten....

Hej Chrille,
det där verkar minsann vara en allvarlig incident som skulle ha slutat mycket illa. Fy sjutton, säger jag bara!
Jag tycket faktiskt att du ska göra en anmälan till försäkringsbolaget, man vet aldrig vilka följdskador som kan visa sig efter en tid. Det är alltid bättre att anmäla en gång för mycket än ingen anmälan alls. Eventuella syraskador är inte att leka med på textilier, elprylar och annat med inbyggd elektronik.
Jag tycker också att du ska reklamera din Ctek, även om den har några år på nacken. Och du bör själklart inte använda den i fortsättningen.
Det där med att batteriet börjar koka "överladdas" är inge bra och måste få komma till konstruktörernas och tillverkarnas kännedom. Det finns säkerligen även någon granskningsmyndighet som borde reagera på det inträffade och kräva att företaget som tillverkar Ctek vidtar omedelbara åtgärder.
V-backen ;)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kokande batteri i dinetten....

har du två bodelsbatterier och det ena kokade är det nog batteriet, mät och kontrollbelasta det andra.

Gurra
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Kokande batteri i dinetten....

Vilken otur!!

Har slutat använda intelligenta, automatiska laddare tror inte på att de är "kloka".

Laddade mitt batteri med en CTEK när den visade klart drog jag ur från 220 volt, lät kontakterna sitta kvar på batteripolerna

Vad händer.... jo all kraft gick ur batteriet!!

Talade med CTEK om detta, har för mig att svaret blev att det var fel på batteriet- bilen- eller mig... Kommer aldrig mer använda automatiska laddare!!

Hälsar Ronnie

Ronnie
Har gjort exakt samma erfarenhet som du med en CTEK-laddare, måste vara felprogrammerat eller saknas backströmsdiod eller liknande på laddaren. Intressant om det är flera som haft samma problem. Det går altså inte att ha kvar laddaren inkopplad om nätströmmen är bruten!
/Åke
 
Toppen