• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kofångare fram

F

F.d. 50651

Guest
Är det någon som vet, var jag kan få tag på denna del till min kofångare. Jag har letat på laga.se o bildelsbasen.se, men hittar ingen där. Tänkte om någon sett en på någon skrot, när de varit och letat delar. Eller vet var man kan köpa en ny. Behöver bara den högra delen, kofångaren är i tre delar. En mitten del och en del i varje hörn. Som ni kanske ser är högra delen i flera delar, hjälpligt ihop tejpad.
 

Bilagor

  • Råå småbåtshamn.jpg
    Råå småbåtshamn.jpg
    45,2 KB · Visningar: 1.080
  • husbil kofångare2.JPG
    husbil kofångare2.JPG
    3,3 MB · Visningar: 15
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kofångare fram

Man ser ju inte så mycket av själva skadan men troligen är det en relativt enkel sak för en plastsvetsare att återställa den skadade delen.

(förutsätter att det är typ termoplast för glasfiber skulle nog se annorlunda ut i brottet.)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kofångare fram

Jag tror inte att det är någon originalstötfångare till Peugeot, utan en Bürstner med spoiler. I sådant fall är den nog av glasfiber, som t.ex. någon som fixar med båtar kan laga ganska enkelt.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Kofångare fram

Det är nog omöjligt att få fram ersättningsdelar till dessa stötfångare eftersom de bara fanns till första ducaton samt vissa hb-tillverkare.

Original stötfångare sitter kvar framtill men inte original sidostycken.

Nån skicklig plastare borde kunna reparera den på plats.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Kofångare fram

Vedec (säkert felstavat) och Innotec har tvåkomponents lim typ epoxi .Fast bättre .Finns som 30 sec och 90 sec härdningstid .Använder man det med aktivator kan man laga nästan all plast .Även feta plaster.Ruggar upp ytan och klistrar .
Finns tyvärr endast svart och transparent .
Kanska bökigt och köpa för en privatperson men hör med bilverkstäder och liknande .
Wurt och Berner har säkert liknande lim .Wurt har butiker i vissa städer.
 
F

F.d. 50651

Guest
Sv: Kofångare fram

Hej
Tackar för ideerna.
Den som de har på Axel-agustin är inte samma tyvärr, jag har kollat upp den.

Närmaste återförsäljare ligger 30 mil härifrån, på grund av en konkurs för ett tag sedan. Ett samtal med dem...sa de att det nog blir omöjligt, det är en gammal bil.

På skrotarna verkar det inte finnas, kanske på skrotar i tyskland. Men problemet är språket, blir svårt att prata och söka på nätet.

Sen vad det är för plast, har jag ingen aning om. Det är i alla fall inte glasfiber.
Frågan är om det går att limma dem, som någon givit som förslag. Skulle kunna tänka mig att försöka med det, så de blir till att försöka hitta ett bra lim man kan få tag på.

Vad tror ni om att lägga glasfiberväv på insidan som förstärkning?

Det gör inte så mycket om det blir lite ojämt, då tanken ändå är att slipa ner hela kofångaren. Tänker måla om den, och måla en svart och en röd strips.

Mvh Steen
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kofångare fram

Biltemas "plastsvets" Art.nr.36-2444 kanske kan fungera. Men kräver nog viss kunskap om förarbetet för ett bra resultat.
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Kofångare fram

Sjöbo har en likadan bil som ni har, i alla fall har dom den på bild på deras hemsida med samma modell på stötfångare frågan är väl om de inte vill sälja den komplett, men å andra sidan hur ofta kan en sådan detalj efterfrågas. Jag har förstärkt min bakre stötfångare från baksidan med glasfiber limmade först bitarna med epoxilim har en dehleffs med plaststötfångare som nog är mer en dekoration än just stötfångare.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Kofångare fram

Det fanns en del sprickor i främre kofångaren när jag köpte bilen. Tog bort hela kofångaren och lade glasfiberväv och epoxy på baksidan. Använde lamineringsepoxy som jag har kvar sedan jag byggde kajaker och en blekingeeka. Lamineringsepoxyn har lång öppen tid varför det är lätt att jobba med den. Genomhärdad efter tre dygn i rumstemperatur.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Kofångare fram

Tror att jag har en sådan stötfångarbeklädnad med hela hörn hemmavid som jag köpte för att montera på min gamla Peugeot. Är just nu i Norrbotten men hemma om en vecka så då kan jag kolla.
Hälsn Bror
 
F

F.d. 50651

Guest
Sv: Kofångare fram

Hej Bror
Jag väntar gärna en vecka, så får vi se om det är en likadan som du har. Är ju bättre med en hel än en lagad. Skulle färgen vara det samma, så är det bara stripsen som behöver målas. Eller om man fixar strips som man klistrar på, det är ju klistrade strips på sidan av hela bilen. Så de borde vara hålbart med det också. även om det är lite mer påfrästningar fram på bilen.

Mvh Steen
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Kofångare fram

Hej,
har kollat på stötfångaren fram som jag köpte för att montera på min bil. Tyvärr så finns det skador på mittendelen men hörnen är hela och fina. Man kan enkelt byta ytterdelarna.
Bilden på hörnet
Hälsningar
Bror
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    758,3 KB · Visningar: 12
Toppen