• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kodlås till innerdörr

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag letar efter ett enkelt och billigt kodlås till innerdörr inomhus (ej till husbilen). Det ska helt enkelt hindra obehörig personpassage, d.v.s. det behöver inte vara inbrottsäkert.
Jag har hittat ett lås, men det är alldeles för dyrt, RCO RCO Security AB – Svensk tillverkare av kvalitetsprodukter inom passagekontroll
och det är helt overkill för det ändamål jag behöver.
Det får gärna vara batteridrivet, så man slipper dra fram ström.
Låset ska endast hindra en utvecklinsstörd mat-tjuv, så det behöver inte vara något Pentagon-lås. Varför räcker det inte med nyckel kan man undra, jo det blir alldeles för omständigt eftersom flera personer passerar genom dörren många gånger per dygn.
Någon som har nån idé?
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Kodlås till innerdörr

Gå till någon låssmed de har nog endel att välja på, vi köpte ett kodlås för utomhus för många år sedan jag tror det kostade ca 3000:-.
Kan tänka mig att det inte är så dyra saker till inomhus.
Kan ju vara värt att testa./susanne
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Kodlås till innerdörr

Hej
Titta på Conrad.se
De har många varianter.
MVH Hasse

Visst, jag har varit där o tittat, det finns kodlåspaneler från ca 450kr, men hur kopplas detta samman med ett vanligt dörrlås i en innerdörr? Man måste kanske dra fram ström till både dörren och väggen?

Det bästa vore att få tag på ett enkelt batteridrivet kodlås som hör till typ kassaskåp, monterat in det i dörren ovanför dörrtrycket, men var får man tag på sånt?

Ska kolla det som Susanne sa också, låssmeden.

Tack iallafall Hasse o Susanne
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kodlås till innerdörr

Det finns lite olika varianter på det lås som du refererade till i ditt inledande inlägg. De kostar en del i inköp men är lätta att montera. Du kan göra det själv. Det kanske i slutändan blir det billigaste alternativet eftersom du slipper elektriska slutbleck med tillhörande åverkan på karm samt kabeldragningar.
 
F

F.d. 3314

Guest
Sv: Kodlås till innerdörr

RCO's lås är i det lite "billigare" segmentet av kvalitetslås. Om Du vill ha ett lås av bättre kvallitet så är det Bewator som är det som gäller. Bewator är lite tuffare oxå, då dom även har biometriska lås (fingeravtryck). Anledningen till det höga priset är att kodlåsen har just ett lås inbyggt. Köper man en lös knapptastatur samt ett ellås hamnar det totala priset ganska högt. :(

Vid tagentbordet / Robert
 
F

F.d. 3314

Guest
Sv: Kodlås till innerdörr

Efter en snabb slagning på Google så hittade jag Mekanisk dørlås med kodeadgangskontrol - Hemmalarm.biz

Såg trevligt ut och var ganska billigt. Tyvärr har jag ingen aning om kvaliteten, men precis som i nästan alla branscher är det oxå med säkerhet, man får det man betalar för. Sitter det på en dörr hemma med kanske 2-3 öppningar per dag så funkar det säkert i många år.

Vid tgb / Robert
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kodlås till innerdörr

Kika på en repris av dagens "Äntligen hemma" med Martin Timell och där hade dom ett lås från ASSA som var elektriskt i den dörren dom monterade , det är nog inte så billigt men det är säkert väldigt bra .

Eller på tv4.se så kan du se det när du vill i 1 vecka.
 
Toppen