• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kobling av ekstra kjørelys - hvordan??

F

F.d. 25182

Guest
Jeg har en helintegrert -09 Hymer og tenkte montere ekstra kjørelys på denne.
Jeg skjønner imidlertid ikke hvordan jeg skal kunne komme fra motorrommet til kupe/instrumentbord med ledning for styring.
Har krabbet rundt med lommelykt og finner ingen vei inn.
Er det noen som har gjort dette og kan gi meg et tips??
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kobling av ekstra kjørelys - hvordan??

Är det ett typ DRL det är frågan om behöver du inte komma in i kupen. Allt sker ifrån batteriet och den befintliga kabedragning till "halvljuset".
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Kobling av ekstra kjørelys - hvordan??

Hej
Jag har monterat dom DRL som Bengt-Åke sålt. Reläet till dessa är spänningskännande vilket innebär att när motorn startas så ökar batterispänningen varvid DRL'en automatiskt tänds och fortsätter så att göra tills motorn stängs av igen. För att följa lagen om att du inte får ha andra starka lampor tända ihop med halvljuset så kopplas också en kabel från reläet till någon kabel som går till halvljuskontakten. Då fungerar reläet så att när du tänder halvljuset så sänks ljusstyrkan på DRL'en så att den lyser som en parkeringslykta, vilket är godkänt. Du behöver alltså inte gå in med några kablar i kupen. Du kopplar alltså en kabel från relät till någon plusanslutning,en till jord och en till en halvljusanslutning. Sen fungerar det som ovan.
 
Senast ändrad:
Toppen