• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Knaus VAN TI 640 MEG VANSATION ?

Käthe & Per

HBK Medlem
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2025
Efter 16 år(!) med nuvarande husbil lutar det åt att byta till annan reskamrat.

Du som har en KNAUS VAN TI 640 MEG VANSATION eller någon i bekantskapskretsen som som kan ge upplysningar
om densamme, känn dig träffad.

Upplysning enligt nedan:
Bra bil ---- Köp inte, och allt däremellan.
Kanske lite om vad som bör kollas lite extra.
Någon årsmodell att se upp med?

Som avslutning skriver jag i samma andemening som SR/SVT, vi har ju kollat andra husbilar åsså. Just nu är det "Knasen" som är först i kön.

mvh Per 4069

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Sök Freedom Living på youtube. Dom har en sådan bil och har skrivit mycket om den.

callee

HBK Medlem
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
1609
Medlemskap
2026
Hej, köpte en beg sådan för 1,5 år sen.
Det första jag gjorde var att lägga in 50 mm frigolitskiva i första insteget.
Denna är en 4x4 så insteget är ganska högt. Sen tog jag bort den fällbara skivan vid spisen och satte dit ett riktigt handtag. Dörren är ganska smal. Kylen har funkat jättebra även i södra Europa. Bra garage med en lättåtkomlig elcentral. Markisen kunde varit längre.Bra med släde till gasoltuberna.
Personbilskänsla att köra. Har man inte för bråttom så kör jag under 1 l/mil.
Saknar adaptiv farthållare. Med 4hjulsdrift är det inga problem med vått gräs och branta backar på grusväg.
Arnold C

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025
En väldigt trevlig bil för två personer, möjligen så skulle badrummet varit lite större, men det fungerar.
En bra och stark motor med personbils lika köregenskaper och tillsammans med den 8-stegade automaten
så fungerar det riktigt bra. Om du inte kör över 100km/h så kan man ganska enkelt köra den på 0,85.
Jämfört med ett antal Fiat husbilar så är den här betydligt bättre, med ett stabilare chassi.
Det sämsta på bilen är kulventilerna till tömningen av färsk och grå vattnet. Dessa sätter sig och blir svåra att
öppna. Knaus byter ut (på garantin) några delar till dessa och efter det så har det fungerat bra.

Käthe & Per

HBK Medlem
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2025
Hej, köpte en beg sådan för 1,5 år sen.
Det första jag gjorde var att lägga in 50 mm frigolitskiva i första insteget.
Denna är en 4x4 så insteget är ganska högt. Sen tog jag bort den fällbara skivan vid spisen och satte dit ett riktigt handtag. Dörren är ganska smal. Kylen har funkat jättebra även i södra Europa. Bra garage med en lättåtkomlig elcentral. Markisen kunde varit längre.Bra med släde till gasoltuberna.
Personbilskänsla att köra. Har man inte för bråttom så kör jag under 1 l/mil.
Saknar adaptiv farthållare. Med 4hjulsdrift är det inga problem med vått gräs och branta backar på grusväg.
Arnold C
Till nilhen och Calee.
Tack för infon. Skall titta på en imorgon.
//Per

Toppen