• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Knaus Sky 700 Sport Ti 3.0 MultiJet 158 hk -2011 4200 mil

Dagge

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
31185
Medlemskap
2023
Nån som har erfarenhet med denne typ husbil? Er på utkik etter en begagnad husbil mellan kr 450.000,- 500.000,-. Långbeddar, kamkedja, stor kyl/frys, god lastkapacitet och solcell anlägg osv., Nån andre förslag?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Har inte haft just den modellen, men Knaus Sun TI 700, heavy chassi = 4250 kg 2012. Dock de punkter du vill ha är inte bara modellberoende. Kamkedja, beroende på motoralternativ, 3,0 litern =kamkedja, 2,3 litern = kamrem, finns olika på de flesta fabrikat ock modeller. God lastkapacitet beror oftast på vilket chassi, de flesta fabrikat och modeller finns med både light (upp till 3850kg) och heavy chassi (upp till 4250/4400 kg beroende på årsmodell). Därför är det svårt att ge tips om modeller, det gäller att titta på varje specifik bil vilken motor och vilket chassi som är valt från början... Specificera mer vad du är ute efter så kanske du kan få mer specifika svar.
 

Dagge

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
31185
Medlemskap
2023
Tack för ditt svar Lundsholm. Var du förnöjd med kvaliteten generellt på din Knaus? Bilen jag refererar till ligger till salu på Blocket, därför jag frågar om den specifikt. Det er också en Burstner Solano T728 G med stort sett de samma egenskaper till salu. Kvalitets skillnad på de två? Önskad specifikationer er, långbeddar, stor kyl/frys, kamkedja motor, god lastkapacitet, och best mullig utrustad med tanke på ström/värme och comfort utrustning till en förnuftig pris.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Har haft 2 st bilar med 3.0 motor toppen motor bara den är servad med förstånd Håller hur länge som helst.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Tack för ditt svar Lundsholm. Var du förnöjd med kvaliteten generellt på din Knaus? Bilen jag refererar till ligger till salu på Blocket, därför jag frågar om den specifikt. Det er också en Burstner Solano T728 G med stort sett de samma egenskaper till salu. Kvalitets skillnad på de två? Önskad specifikationer er, långbeddar, stor kyl/frys, kamkedja motor, god lastkapacitet, och best mullig utrustad med tanke på ström/värme och comfort utrustning till en förnuftig pris.
Vi har erfarenhet av både Knaus och Burstner. Burstnern en I 710 Elegance -08, den bästa bil vi haft, nu vet jag inte hur väl den är jämförbar med en Solano eftersom Elegance var Burstners mest påkostade modell. Knaus har vi haft både bra och dåliga erfarenheter av, den jag nämnde fungerade så gott som felfritt, men den senare lyckades vi få ett riktigt måndags exemplar, men det kan man få i vilket märke som helst om oturen är framme. Risken för måndags exemplar minskar väl när man köper begagnat då det mesta redan brukar vara åtgärdat, vår köpte vi ny...

Håller också med om att 3,0 liters motorn är helt suverän, har haft både 2,3 150 hk och 2,3 130 hk, men inge kan enligt mej mäta sej med 3,0 litern, den går så mycket bättre framför allt tack vare vridmomentet enligt mej.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Solceller är lätt att montera i efterhand, så låt inte den detaljen styra för mkt. Lycka till med letandet :)
De allra flesta som har solceller är eftermonterade, väldigt få modeller som har det i original. Så som ingbe skriver, låt det inte styra, enkelt att fixa om det inte finns.
 
Toppen