• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Knaus S-liner 650 2008 schema för el- och ljudsystem i husdelen

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Hej!

Vi är sedan förra veckan ägare till denna husbil, men har dock lite funderingar som jag hoppas någon av er kan ge svar på.

Innan jag börjar kolla vidare på diverse kablage i ljudsystemet undrar jag om det över huvud taget är möjligt att få tag på scheman för detta. Skulle påbörja installation av ny stereo, men upptäckte att det modifierats hejvilt bland iso-kablagen; bl.a. är både 30- (fast plus-matning från batteriet) och 15-spänning (plusspänning i tändläge) till ISO-kontakten ihopkopplade trots att det faktiskt finns en strömställare för att aktivera - av vad jag förstått - stereon utan att ha nyckeln i tändläge. Som det ser ut är husbilen bestyckad med 3 högtalare på varje sida. De som sitter bakom förar- respektive passagerarsätet och högt upp på väggen är lite av ett mysterium. Efter en snabbmätning mellan iso-kontakten och anslutningen på dessa två juveler så verkar det som om de används som diskanter, m.a.o avbrott på ena kabeln och full kontakt på den andra mot högtalarelementet. Verkar vara en kondensator i serie och ja, de låter men bara diskant, men, och som ca-skrivet, så väntar jag till om någon eventuellt har scheman eller annan information innan jag börjar riva och slita i inredningen.

För övrigt hoppas jag att ni alla har eller haft en skön sommar med många trevliga husbilsäventyr! :)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ha inga stora förhoppningar om schema.
När jag köpte min bil (ok, inte en Knaus) så frågade jag om jag kunde få ett schema på kabeldragningen i bodelen.
Svaret var väldigt tydligt = "Nej"
Av kommentaren till det svaret lär det som att det t.o.m. var tveksamt om de själva hade fått något schema från tillverkaren.

Jag har därför, allteftersom, ritat egna schema på de delar där jag har monterat ny utrustning. Bilradio och högtalare har jag inte haft anledning att rota i (ännu).

Om du har en begagnad bil så kan ju dessutom tidigare ägare ha modifierat både det ena och det andra.

MVH
Hans
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Ha inga stora förhoppningar om schema.
När jag köpte min bil (ok, inte en Knaus) så frågade jag om jag kunde få ett schema på kabeldragningen i bodelen.
Svaret var väldigt tydligt = "Nej"
Av kommentaren till det svaret lär det som att det t.o.m. var tveksamt om de själva hade fått något schema från tillverkaren.

Jag har därför, allteftersom, ritat egna schema på de delar där jag har monterat ny utrustning. Bilradio och högtalare har jag inte haft anledning att rota i (ännu).

Om du har en begagnad bil så kan ju dessutom tidigare ägare ha modifierat både det ena och det andra.

MVH
Hans
Tack för svar Hans!

Frågade också om det gick att få tag på el-schema, men fick liknande svar och också att de har problem att få tag på dem. Dock, och glädjande nog, finns motorstyrning och ytterbelysning i vår Autodata - alltid något! Bra idé att göra eget schema och kanske också väldigt bra i fall husbilen hamnar i annans ägo, för det modifieras ibland ganska friskt utan någon typ av revidering. Nåja, jag förstår att det görs av någon anledning och alla gör så gott de kan. Förutom de två ISO-kontakterna som är smått modifierade så verkar det som om någon stiftat ur en kontakt och använt el-tape för att isolera stiften. Nåja, stereon fungerar i alla fall med det de kallar fronthögtalare så jag kanske nöjer mig ett tag och avnjuter en tur med husbilen. :) Har du koll på hur de arrangerat knappen som ska ge 15-spänning till stereon utan nyckel i tändningslåset?

MVH

Björn
 
Toppen