• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Knaus 595 (år 2000)

Biffen

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ånge
HBK-Nr
37224
Medlemskap
2023
Förstagångsägare av husbil. Jag har förmodligen gjort fel när jag skulle vinterförvara våran husbil. Nu läker den vatten, som rinner ner ovanför gråvattentanken, under bilen, när man spolar i kranarna. Pumpen till toan låter, men det kommer inget vatten. Är det någon som har en aning? Hittar ingen servicelucka inifrån. Är det bara att lossa gråvattentanken och lyfta ner, eller måste man lossa något inifrån?
//Biffen
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, lite mer uppgifter behövs först för det skiljer rätt mycket på årsmodeller och pumpar m.m. och vad som ev. kan ha fryst sönder.
Årsmodell med tanke på system och tolaletvariant är alltså 2000.
Har du en dränkpump i färskvattentanken. som startar när du öppnar en kran.
Eller har du en tryckpump utanför tanken, med ev. säkerhetsbrytare i kranarna.
Det är väl samma pump som startar när du skall spola toan som du skriver om... eller?
Kommer det vatten ur kranarna som sedan rinner ut när det rinner ner i avloppet.
Kommer aldrig vattnet ens ut ur kranarna och det är det som direkt rinner ut under bilen.
Du har stängt avtappningskranarna??

Frågorna beror på att om det är läck på ett ställe i vattensystemet så kan det läcka på samma ställe vilken kran man än öppnar för det blir tryck i systemet, och magnetventilen i toaletten som öppnar spolarflödet och slangen dit har en tendens att frysa sönder om vattnet inte blir rejält tömt bl.a. Men även det vattnet har samma slangsystem/tryck som kranarna.

M.v.h. JANKRO.

Ps. var det du som tömde systemet?
Du har avtappning både till slangsystemet och v.v. beredaren, en frostvakt som öppnar av kyla eller bortkoppling av bobatterier.
 

Biffen

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ånge
HBK-Nr
37224
Medlemskap
2023
Det kommer vatten ur disken, handfatet och duschen, men rinner ut ovanför tanken. Vad gäller pumpen eller pumparna måste jag kolla.
// Biffen
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
När man tömmer vattensystemet så fixar man så pumpen inte går igång och tömmer tanken, sedan öppnar man kranarna och även öppningskranar som sitter på golvet någonstans inne i ett skåp eller liknande. Då rinner vattnet ut ur systemet, men behöver för det mesta lite hjälp av lufttryck, blåsning m.m. för att slang och kransystemet skall bli tömt och frostsäkert. Även v.v. beredaren måste tömmas för att inte frysa sönder. Om de kranarna inte blir stängda så rinner det mesta vattnet ut ur systemet när man förväntar sig att det skall strömma ur kranarna och i toaletten så här i början på säsongen.
Det var därför jag/vi ställde frågan om du eller ev. någon annan tömde systemet och urtappningskranarna kanske står öppna vilket de borde göra om systemet blivit tömt i höstas, och inte för att något fryst sönder.

Det är inte säkert att du har samma kran som visas i bild. det kan vara två kranar, en för kallvattensystemet och en för v.v. systemet. Men de sitter alltid lågt, troligen i golvnivå. Och så v.v. beredarens avtappning.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen