• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

KN tvättbart luftfilter eller original ??

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Jag skall snartt lämna in bilen på service och då är det ju filterbyte men jag funderar på om man skulle köpa ett tvättbart KN insatsfilter istället för original för det är nog inte dyrare än ett originalfilter .
Så ser det ut till min Ducato 2005:a E-9231-1 - K&N Replacement Filters, Replacement Air Filter

Är det någon som bytt eller är det någon som är intresserad av ett gruppköp ?

K&N High Performance Air Filters, Oil Filters, & Air Intakes - Official K&N Engineering Site

Enligt reklamen skall det ge lite extra ork men det får ju bli bonus .

F

F.d. 660

Guest
Sv: KN tvättbart luftfilter eller original ??

Om det inte kostar mer än ett vanligt så kan du ju prova och se om du blir nöjd eller inte, om inte så är det ju bara att sätta i ett original vid nästa byte. Men sedan byter man väl inte luftfilter vid varje service heller så den ekonomiska vinsten med att kunna tvätta det är nog ganska försumbar om man slår ut priset för originalfilter per mil.

F

F.d. 50069

Guest

Hej Bengt_åke!
Har inte du chipat din bil:D ? Ett K-N filter är väl ett extra plus då, med snabbare uppspolning på Turbosen;)!

Sedan kan du börja prata med din bättre hälft om hur bra det är med en större laddluftkylare, andra spridare och en grov downpipe med tillhörande öppet avgassystem!

Nä, nu blev det dumt. Fast ett öppet filter för responsens skull tror jag på:yes:

Anders som gillar effekthöjande åtgärder.

F

F.d. 660

Guest

om det är ett lägre sugmotstånd i det kan det väl leda till att turbon får fart lite snabbare och man får ett snabbare respons på gasen men sedan spelar det väl ingen roll för själva effektens skull väl? För turbon har ju sitt maximala laddtryck och pressar bara in den mängden luft oavsett.
Eller tänker jag helt fel??

pannor

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

sjalv bytt till KN -98 idTd.Lite dyrt men va f-n.Bil för 250 000 så kan den väll få ett bra luftfilter.Upplever att det bidde bättre ork.framför allt på 5.Så nu kör jag med nytvättat filter varje år.Vilka andra gör det?Klart byter man bil varje heller vartannat år så behöver man ju inte bekymra sig om sånna bagateler.
Luftfilter

F

F.d. 50069

Guest

om det är ett lägre sugmotstånd i det kan det väl leda till att turbon får fart lite snabbare och man får ett snabbare respons på gasen men sedan spelar det väl ingen roll för själva effektens skull väl? För turbon har ju sitt maximala laddtryck och pressar bara in den mängden luft oavsett.
Eller tänker jag helt fel??

Näää, helt rätt tänkt:wink:, snabbare uppspolning på fikonspråket! Ingen högre effekt (kanske ytterst margiellt) men lite bättre svar samt ett maffigare ljud!
Har du tur så får du höra "pyset" från wastegaten (eller vad det heter på en diesel)
Lite skoj för smågrabbar och vem är inte det:rolleyes:!

Anders som tycker att Bengt-åke skall köpa!!:p

Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Har du kollat om något av Biltemas sportluftfilter passar ?-
Eller svor jag i kyrkan nu ?
// Göte J

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Jag skall snartt lämna in bilen på service och då är det ju filterbyte men jag funderar på om man skulle köpa ett tvättbart KN insatsfilter istället för original för det är nog inte dyrare än ett originalfilter .
Så ser det ut till min Ducato 2005:a E-9231-1 - K&N Replacement Filters, Replacement Air Filter

Är det någon som bytt eller är det någon som är intresserad av ett gruppköp ?

K&N High Performance Air Filters, Oil Filters, & Air Intakes - Official K&N Engineering Site

Enligt reklamen skall det ge lite extra ork men det får ju bli bonus .

Hur gick det sen.Blev det K&N filter?Vem säljer i Sverige?:rolleyes:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Några fakt om KN filter:

Dessa filter flödar mer luft än orginalfilter, sant.
PÅ BEKOSTNAD AV FILTERERINGEN, dvs släpper förbi mer smuts.

KN filteren är oljade, denna olja kan följa med luften och skapa en oljefilm på luftmassmätarens märyta.
Då får motorstyrenheten fel info om luftflödet och detta skapar i sin tur körbarhetsproblem.

På en dieselmotor i orginal eller nära orginal skick, och som är turbomatad, ger ett öppnare luftfilter ingen ökad effekt.
Turbon kommer inte heller att spola upp fortare, då uppspolning sker vid låga luftflöden, där det inte finns någon skillnad mellan orginal och KN filtret.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Några fakt om KN filter:

KN filteren är oljade, denna olja kan följa med luften och skapa en oljefilm på luftmassmätarens märyta.
Då får motorstyrenheten fel info om luftflödet och detta skapar i sin tur körbarhetsproblem.

På en dieselmotor i orginal eller nära orginal skick, och som är turbomatad, ger ett öppnare luftfilter ingen ökad effekt.
Turbon kommer inte heller att spola upp fortare, då uppspolning sker vid låga luftflöden, där det inte finns någon skillnad mellan orginal och KN filtret.

Är detta fakta någonstans ifrån eller är det bara egna logiskt dragna slutsatser?

Relationen mellan flödet och kvaliteten på filtrering bör ju även påverkas av filtrets konstruktion och val av material/kvalitet ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hur gick det sen.Blev det K&N filter?Vem säljer i Sverige?:rolleyes:

Hejsan .

Det var ju ingen som var intresserad ( då 2009 ) iallafall ingen som hörde av sig så jag köpte mej ett KN-filter och monterade detta och bilen går bra samt har jag en gång haft ute det och tvättat rent samt smort in det med den oljan som är avsedd för detta .

Filtret kostar väl ca 1000:- i Sverige men finns för halva priset i England och Tyskland och detta inkl frakt .

ex: kn filter fiat ducato | eBay

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Har ett tvättbart filter i Hondan som börjar se lite dassigt ut. Vad tvättar du rent det med?? Vad använder du för olja för att återfetta filtret??

Mvh,,Peter.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Några fakt om KN filter:

Visdomsord!!!!!
Tilläggas kan att effekt och "uppspinn" av turbon begränsas av mängden insprutat bränsle.
LuftMassMätarens mätyta (hot wire eller hotfilm) är över 100° varm och ev olja på den kommer att ge felaktiga värden på både insugen luftmassa och luftens temperatur.
Är det en hot wire LMM så hettas tråden upp så den glöder när motorn stängs av och då finns risk att oljan koksar och förstör LMMen.
Funktionen finns för att bränna bort ev damm od som fastnat på tråden, ej för att bränna bort olja.
//W
//W

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Kjørte med KN filter på to tidligere husbiler. Den ene en JTD 128 hk og en JTD 145 hk.
Begge avleste vi gjentatte ganger fra loggen i ECU at ladetrykket var blitt oversteget. Hadde ingen problemer og bilene gikk bra.

På en annen side vil jeg ikke bruke slike Vaskbare og innoljede filtre mer, for om man er litt uheldig med mengden filterolje man sprayer på filter etter vask, kan man ødelegge LMM. Jeg kjenner mange bensin og diesel bil eiere som har måttet bytte LMM opptil flere ganger pga oljefilmen som har ødelagt funksjonen til LMM.

Har gjennom 25 år bygget mange 1,6 til 2,0 alfa romeo motorer og trimmet de. Har ikke ved ETT tilfelle sett effektøkning i benk med å bruke "sportsfiltere" eller trakter. Best effekt har alltid blitt oppnådd med original filterboks og originalt papirfilter.

:mcride:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Verkar som om det finns gott om argument och egna erfarenheter för att välja bort detta filter.

Mitt original får sitta kvar:)

Tack!

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Jag hade K&N på min landcruiser BJ 42 1983 utan turbo.Inga problem.Anledningen till att jag vill ha K&N tvättbart filter på husbilen är att jag vill slippa köpa originalfilter.Priset på 2 fiatfilter = med ett K&N som håller i evighet.Så klart att man inte ska överdriva oljeringen.Jag har kollat filtreringen av luften och anser att det funkar.Var lite misstänksam när jag fick se att det såg lite klent ut.NÅGON SOM VET VEM SOM SÄLJAR SÅNT I SVERIGE?;)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Svensk ÅF : G Partners - K&N Performance Filters där kostar det 999:-

Här kostar det 53,41euro plus frakt : FIAT DUCATO 2.0 DIESEL 2000 - 2006 K&N AIR FILTER KN | eBay

Jag har kört problemfritt över 15000mil totalt i dom olika bilarna som jag har det monterat i men det är klart inga regler utan undantag och någon kanske det har krånglat för .

När jag tvättar det så gör jag det inifrån och ut med den speciella tvättmedler som ingår i satsen tvättmedel & olja , sen sprayar jag på ett tunnt lager med olja och låter det torka .

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Toppen