• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

knäppande ljud i värmesystemet

MABOS

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2024
Jag har en Alde 3000 ca 6 år gammal med golvvärme o har ett knäppande ljud så fort termostaten drar igång cirkulationspumpen o när den stannar så blir det ett droppande ljud, har aldrig haft läckage o inga problem med värme däremot med sömnen.
Bytte till en kraftigare pump nyligen o nu låter det ännu mer.

Bosse
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: knäppande ljud i värmesystemet

Har samma fenomen på vår bil 2002 med Alde 3000. Jag har tolkat det så att det är aluminiumen i rören som utvidgar sig när de blir varma och då "gnager" mot trä där de går igenom väggar o. likn. Skall försöka smörja med silikonolja där jag kommer åt.Lite "pilligt" att få oljan på rätt ställe, man vill ju inte att det skall bli fläckar där man inte vill ha dem.
EssoJ
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: knäppande ljud i värmesystemet

Vi har ett liknande ljud vid den bakre sängen. Jag har fått för mig att det
kommer från en automatisk avluftningsventil eftersom det kommer direkt när
cirkulationspumpen startar.
Misstänker att det finns en sådan på en högt placerad radiator.
Kan min teori stämma?
 

Raslin

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
7654
Medlemskap
2024
Sv: knäppande ljud i värmesystemet

har samma problem som ni haft, hur löste ni det?
jag funderar på om det är rören eller en avluftningsventil, knäppandet driver oss till vansinne, vi har det precis under huvudet vid sängen bak.
knäppandet försvinner dock nästan helt om man kör cirkulationspumpen konstant.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: knäppande ljud i värmesystemet

Hej! EssoJ har rätt, försök att lista ut var rören passerar träskivor om hålet medger försök att få igenom ett papper eller dylikt som röret kan glida på.

Det är samma fenomen i en villa men lägger man lite tjärpapp runt röret i genomförningen eliminerar man ljudet.

Mvh Sanddammaren
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: knäppande ljud i värmesystemet

Jag kan bara stämma in i kören - precis som det skildrats i tidigare inlägg uppträder det där knäppandet när cirkulationspumpen skickar runt litet mer varmt vatten. Vår bil är en 07:a Dethleffs alkov med Alde 3010-pannan.

I ett par år trodde jag att det var när regnvatten hade samlats på taket och då och då släppte ner vatten på något som somgav det där ljudet. Men det blir inte lätt att hitta det där stället, där rören knäpper.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: knäppande ljud i värmesystemet

Tusen tack! Det här kan betyda att det inte är jag som är tokig. Vaknar ofta av det här knäppandet. Har också haft teorier om regnvatten och vattendroppar. Har också avluftat värmesystemet överallt och krupit runt i inredningen och i "garaget", för att leta orsaker. Å visst är ljudet mest under sängarna, antagligen då pga att aluminiumkonvektorerna ligger an mot luftspalterna av trä. Hoppas på fortsatt "rapportering". Förresten, vem va det som sa att vattenburen värme var tyst? :)

Krister N
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: knäppande ljud i värmesystemet

Gamla trådar blir som nya när de dyker upp igen!
Jag sprayade siliconspray (Biltema) där rör eller gummislangar gick igenom väggar eller var klamrade med gummiklädda rörsvep. Det gjorde susen, i stort sett helt tyst. Kanske behöver det göras om då och då men det är inte så svårt på vår bil i varje fall.
EssoJ
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: knäppande ljud i värmesystemet

Absolut EssoJ. Jag var helt övertygad om att jag ver ensam i hela världen med det här förbaskade knäppandet. Så det verkar vara gummit som rör sig och drar med sig träet, inte aluminiumdetaljerna?

Krister N
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: knäppande ljud i värmesystemet

Det är värmerören som utvidgar sig när pumpen startar jag har inte märkt det i bilen, men ihusvagnarna ag hade innan så uppstod det alltid när pumpen startad jag klammade rören hådare sen hördes ingenting, tips från Alde det var värre för med långe jan pannan, när jag sedan bytte vagn så komm det tillbaka så jag påtalade det hos Kabe och dom fixade till det nu på bilen hörs ingenting så dom har väl lärtsig av misstagen förmodar jag det kan vara samma problem ia ndra fabrikat.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: knäppande ljud i värmesystemet

En hel del teorier om orsak och verkan resp hur man skulle kunna åtgärda!

I motsats till Krinil tror jag, att det är aluminiumrören som rör sig inne i gummislangarnas anslutningar med endast fjädrande klamrar. Dessa håller inte fast alurören tillräckligt hårt när dessa snabbt utvidgar sig då varmare vatten kommer farande. Metaller har upp till tio gånger högre utvidgningskoefficienter vid temperaturförändringar än gummi, plast och trä.

M a o kommer jag att försöka byta ut nämnda klamrar mot rostfria sådana med rejäla skruvar, som tillåter mycket högre fasthållning av rören. Om det inte funkar, så får min slutledningsförmåga sig en rejäl knäck!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: knäppande ljud i värmesystemet

OM jag får rätsida på detta problem, så ska jag inte köpa någon ny hb och aldrig säga ett ont ord om klubben och inte ens tänka en sådan tanke! Då blir det fest ! ! !
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: knäppande ljud i värmesystemet

Du är en pärla Flat Mates! Det låter helt logiskt. Jag böjer mitt huvud för större kunskap. :) Men sen vete fasen om du klarar av ditt sista inlägg fullt ut! :):):)

Krister N
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: knäppande ljud i värmesystemet

Jag tror att din logik är lite omvänd Flat Mates, föreslår därför att du börjar med festen!

Skulle det visa sig att festen blir väldigt lyckad, kommer du inte att höra några "knäppningar" följande natt och då är ju problemet löst - du vet då hur du kan leva med det problemet(?)!

Men om festen mot förmodan inte resulterar, så är det nog lugnast att byta ut hela husbilen till en "icke knäppande" - ålderskrämpor gör inga undantag för just husbilar, speciellt om motorn enligt elaka rykten avger "smällar" och dessutom är drabbad av "blyfot" på dagarna!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: knäppande ljud i värmesystemet

Ja, ja och usch då - att driva med gammalt folk så där!

Men faktum är att jag ser nytt ljus vid horisonten mycket tack vare denna tråd, som kommer att ge oss en helt ny dimension av ostörd nattsömn i vår husbil. Men det finns också andra trådar, som skingrat orosmolnen framöver,

Tråden om att det ibland smällde till rejält vid kallstarter kunde ju samla en hel del andra med liknande erfarenheter, men snart nog kunde vissa andra lugna ner oss bettydligt genom att säga nåt´i stil med att "det ska nog vara så"! ! Mest var det folk, som hade varit verksamma i fordonsindustrin en längre tid (kanske litet för länge ?).

Att våra egna uppmätta förbrukningssiffror alltid var väsentligt högre än vad många andra rapporterade in, var trist att behöva läsa. Ända tills det en dag stod klart, att det nog mest berodde på att dessa sagesmän och -kvinnor helt enkelt inte behärskade räknesättet division. Så det är bara att köra på!

Det senaste glädjeämnet var tråden där Gunilla och Kenth lovar att inte vara taskiga längre mot campingar och oss som frekventerar dessa alltsom oftast!

Då blir det fest, och jag ser fram emot en ny hb-säsong med stora förhoppningar och klargöranden av allehanda mysterier med våra husbilar från alla kunniga (och ibland okunniga) medlemmar på detta härliga forum.

God Jul och Gott Nytt År
 

Raslin

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
7654
Medlemskap
2024
Sv: knäppande ljud i värmesystemet

tackar för Responsen på en 'sovande' tråd, blir till o skaffa lite Silicon spray, imorgon.
vi tillbringar julen i gbg

god jul o gott nytt år
 
Toppen