• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Knäcktillverkning

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Det funkar faktiskt!

Trodde aldrig att det skulle gå att tillverka knäck i micron - men det gjorde det - otroligt, man har alltid sett den där knäckgrytan i flera timmar (nåja) på spisen tidigare!

Uppdraget jag fick gick ut på att jag nu snabbt och lätt skulle sköta knäcktillverkningen i år med hjälp av micron, det skulle bara ta några minuter så det borde jag ju klara tyckte chefskocken.

Närmade mig problemet försiktigt genom att gå till vårt universitet här i Umeå och se vad de hade att säga om saken:
http://school.chem.umu.se/Experiment/106

Jodå, de berättade om karamellisering och Maillardreaktion och varför knäcken är så farlig för tänderna.
Rustad med denna kunskap tillsammans med påminnelsen om kulprovet blandades 1 dl strösocker, 1 dl farinsocker, 2 dl mörk sirap och 2,5 dl grädde ihop i en ganska stor och hög glasskål och sattes i micron. Varför ska man förresten följa recept så slaviskt, lite konstnärlig frihet måste väl tillåtas?

Ha, 7-8 minuter var en grov underskattning, efter 10 minuter flöt knäcksmeten ut som en mjölkaktig lösning i vattenglaset - inte klart än alltså!
Den långa tiden i micron kan kanske bero på att gumman skummar av grädden från mjölken vi köper hos bonden i byn, det är 6% mjölk hans kossor ger, inga dåliga grejor.

Efter 15 minuter, 1/2 tsk bakpulver, 1,5 dl hackad mandel och ett snabbt kulprov ligger nu mot alla odds plåten med knäck ute i verandan för kylning och en provsmakning av chefskocken gav godkänt resultat!

Receptet tänker jag inte avslöja för chefskocken, CocaCola avslöjar inte heller sitt recept!

Knäck på er!

:reindeer-icon:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Knäcktillverkning

Så du blev inte Knäck(t) av detta då käre Kjell....
Det är väl ingen som undgår att Kjell troligen var Ingenjör i sitt tidigare liv.

:santa-5-icon: God H-Jul på er däruppe du och Gumman från oss här på Rivieran.....:santa-5-icon:
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Knäcktillverkning

då skulle ni smaka mitt senaste recept! 70% choklad som efter div hokus pokus har berikats med Kvibille mögel ost samt fikon marmelad! Kladdigt men gott, jodå så är det!:holly-1-icon:
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Knäcktillverkning

Crystal,
har funderat på ditt recept nu ett par dagar. Tagit sats så att säga.
Har inte avslöjat mina funderingar för chefskocken eftersom jag tror att receptet nog är lite för spännande för henne?

Den mörka chokladen har jag hemma men ingen blåmögelost. Hon som har hand om'et har beställt påfyllning av julmust i morgon och när jag då är inne i vår närbutik (ja-ja, 7 km då - men den är närmast!) ska jag faktiskt inhandla lite av den där ostsorten.

Fikonmarmeladen kan jag glömma, det är alldeles för långt från paltsortimentet i närbutiken men kan jag ersätta den marmeladen med något annat så...
Få se nu, apelsinmarmelad är nog lite för syrligt, kanske det kan finnas nån sorts marmelad som inte är citrusbaserad, typ päron liksom alltså.
Ska kolla vad som finns i syltväg också.

Skulle man kunna använda knäckformar, Crystal? Lite smält choklad i botten och längs kanterna, en liten klick ost mitt på och mera smält choklad ovanpå?
Och en liten kula/klick av marmelad på toppen?
Kanske rent av apelsinmarmelad skulle ge en trevlig smakbrytning?

Crystal, ska man röka cigarr också när man äter det här godiset? :D

God fortsättning förresten!

:reindeer-icon:
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Knäcktillverkning

Nu tar vi det här från början Kjell!,under mitt besök i Göteborg härom dagen så var vi inne på "Systrarna Kanolds" där det fanns mycket Choklad att välja på!En av smakerna var choklad med mögelost!,jättegott!!!!Väl hemma i Glasriket så var man ju tvungen att göra något liknande så när hustrun jobbade så satte jag planerna i verket.Kokte upp lite grädde med lite vit sirap samt tillsatte 70% choklad och lät det stå till dagen efter i rumstemp.Dagen innan julafton rullade jag kulor av chokladen som jag därefter la in en liten kula med Kvibille grädd ädel samt lite fikon marmelad och formade till kulor som jag la i kakao och sedan på en tallrik,tilläggas bör att det var ett klabbigt jobb men det var värt det.Men nu är det ju så att det blir en och annan choklad kartong från div. ställen så att nu börjar jag bli trött på varan ifråga!Dock säger en del att det påverkar potensen,faan trot!!!!!
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Knäcktillverkning

Cigarr!!!!hur visste du det?, min nya last!!!!Köpte tre styck på Liseberg.Nästa steg en Humidor för lagring,MMMMMMMMMM
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Knäcktillverkning

Javisst!
Så ska man förstås göra! Har sett sådana där kulor på fat ibland, små konstverk med allt möjligt försiktigt strösslat på toppen.
Det är nästan så man inte vågar ta någon sådan där läcker kula men trots hustruns försynta harklingar – hon tänker på vågen - har det ändå blivit en och annan.

Beträffande mörk choklad är trots allt samvetet lite bättre nu sedan vår lokala Pravda deklarerade i en liten notis att 3-4 bitar mörk choklad per dag enbart var hälsosamt för ’pumpen o slangarna’!
Och då är väl chokladen bra för allt det övriga också? :)

Cigarr? Tja, är man synsk så är man.... :D
Väldigt seriöst med en klimatanläggning för cigarrer och det är lätt att föreställa sig den arom och känsla av färskhet som man får när man tar ut cigarren ur fuktkammaren och ska starta proceduren med snoppning och försiktig tändning av den.
Det lär visst också förekomma att man fuktar rökverket med diverse olika årgångsvätskor men det vet du kanske mera om...

:reindeer-icon:
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Knäcktillverkning

Är långt ifrån någon expert på vare sig choklad eller cigarrer men livsnjutare lite rent allmänt,därav husbilen!:) Skall du överraska din kära med dessa delikata kulor av ost och diverse så lycka till,päronmarmelad........låter intressant.Det är lite jobbigt och kladdigt och kanske lite luddigt beskrivet av mig men är du lite tekniskt bevandrad så löser du nog problemen! möjligen får du också en mycket förvånad och förundrad hustru!,nämn dock inte mitt namn utan ta åt dig hela äran själv!,det bjuder jag på:) Nu börjar ju dock julen närma sig slutet så man får väll tänka lite på rundören och gå in lite mer för hälsans tecken.Om du är något av en expert på små handrullade så kan vi ju starta en tråd om dessa goda tingestar, förövrigt en god fortsättning alla:)
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Knäcktillverkning

Tack för tipset om äran, generöst av dig!

Som rökfri rökare vågar jag nog inte ge mig in i det här med nikotin igen så jag skickar den bollen vidare till de som har ämnet mera aktuellt.

Fikonmarmelad ja, nu måste jag faktiskt omvärdera vår närbutik, de hade två burkar av denna sällsynthet och jag är nu ägare till en av dem.
Osten hade de också och i morgon ska det minsann bli omsorgsfulla tester och försök!
Hittade en burk med hemkokt hjortronsylt i källaren och även om det kan bli lite protester så är det faktiskt så att jag bara måste testa den ihop med osten mm, har fått för mig att det kan bli en höjdare!

:reindeer-icon:
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Knäcktillverkning

Du är på rätt väg min vän,skall med nyfikenhet följa dina bravader och förehavanden i den kulinariska avdelningen.........Lycka till!
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Knäcktillverkning

Tack för tipset om äran, generöst av dig!

Som rökfri rökare vågar jag nog inte ge mig in i det här med nikotin igen så jag skickar den bollen vidare till de som har ämnet mera aktuellt.

Fikonmarmelad ja, nu måste jag faktiskt omvärdera vår närbutik, de hade två burkar av denna sällsynthet och jag är nu ägare till en av dem.
Osten hade de också och i morgon ska det minsann bli omsorgsfulla tester och försök!
Hittade en burk med hemkokt hjortronsylt i källaren och även om det kan bli lite protester så är det faktiskt så att jag bara måste testa den ihop med osten mm, har fått för mig att det kan bli en höjdare!

:reindeer-icon:

Nu börjar jag bli orolig Kjell!,så här ett par dagar efter dina försök att tillverka dessa delikatesser som vi tidigare diskuterat så borde dina försök vara färdiga! Eller kan det vara så att mina beskrivningar av tillverkningen var så undermåliga att försöken misslyckades? Mina egna försök gick bra fram till själva rullningen av choklad kulorna då man upptäckte att det inte var enkelt att infoga både mögelost samt fikonmarmelad,då blev nämligen godsaken ganska stor.Vid det laget tänkte jag att det är bara att fortsätta och sedan får varje person dela kulorna efter eget behov av kalorier! Den sista chokladen blandade jag dock med det sista av osten och gjorde lite mindre kulor av! Om det nu blir något mer försök av dessa läckerheter så tänkte jag faktiskt använda mig av en mer smakrik ost av mögeltyp då den mörka chokladen gärna tar överhanden.Förövrigt så prövades ovannämnda godsaker av min bror och svägerska och fick en tumme upp! dock åt deras ungar av den vanliga Alladin lådan!!!!

Väntar ivrigt på ditt slutresultat och kommentarer av dig OCH din hustru!:)
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Knäcktillverkning

Men är det inte så att osten och godsakerna ska vara innanför chokladen?

Har varit lite engagerad med lite annat - momentnyckel och sånt - och har skjutit på godiset ett tag.
Godisgrejorna står i alla fall klara och vid första tillfälle blir det av!

Kan fortfarande inte släppa det där med knäckformsprincipen, det förefaller enklare att hälla i lite varm choklad, kyla, och sedan droppa i godsakerna och täcka över dem. Måste nog i alla fall testa...
OK om dina senaste rön, bra å veta! :p

Sa jag Gott Nytt År? :music-icon:
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Knäcktillverkning

Hej stopp,hold your horses............! Man kokar upp en mängd grädde samt har i lite vit sirap varefter man tillsätter mörk choklad, rör runt till all choklad smält. Därefter låter man det stå till dagen efter övertäckt men lite plastfilm. det man då har heter "garnache" eller något sådant fint...........Det är av denna choklad massa som man formar dessa kulor och därefter kommer det "roliga"!!!!!

Så återigen.....Lycka till;själv får man snart börja på den smala vägen!:)
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Knäcktillverkning

Makalösa kladdighet! Kladdigheters kladdighet!
Har provat att göra de här choklad/ostkulorna nu och det var en direktresa tillbaka till sandlådeåldern med sand, lera och vatten!

Provade med kulor, medaljonger, knäckformar - med osten ovanpå, utanpå, inuti, – med marmeladen ovanpå, runt och emellan - med kakao strösslad och rullad.
Inget fungerade och trots hjälp av chefskocken så var sked det lämpligaste redskapet att äta slutresultatet med.

Eftertänksamt smakade vi på de olika små kakaobruna alstren och det var absolut en mycket intressant smakblandning!
Men ändå så var det inte riktigt den höjdare vi hade förväntat oss, våra paltsmaklökar blev lite förvirrade när de försökte sortera smakerna.
Till slut så sa gumman tröstande att ”jag kan nog göra nåt annat godis av chokladblandningen” och ”vi kan ha osten till pepparkakor” och ”du gjorde i alla fall det bästa du kunde, gubben!”

Och marmeladen går alltid åt.

Ska nog hålla mig till knäckkokningen tror jag... :holly-2-icon:
Men som du antyder så får man tänka på maxlasten så det är förvisso läge för 'palt light' i stället..
Den är mycket lättare att göra dessutom.

:reindeer-icon:
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.429
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Knäcktillverkning

:snow-icon: God fortsättning :snow-icon:
Här har vi alla sett fram mot ett fantastiskt resultat av choklad/ostkulor och väntat med spänning... ska de bli gott ? Fortsättning kanske följer.... men som ni påminner om maxlasten! så får det bli något kul med päron
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Knäcktillverkning

Du har alldeles rätt Carina, nu ska vi se framåt och lägga obra experiment bakom oss!

Hmm, syltade päron och chokladsås? Om man tar den där oanvända chokladröran från föregående experiment och tunnar ut den med nåt kan det kanske bli en användbar efterrättsklassiker i alla fall. :p

Carina, grattis så här i efterskott! :present-1-icon:
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Knäcktillverkning

Läser med förfäran vad jag har ställt till med!.........Jag förstår vad du kände när du stod i ditt kök med klabbiga händer och en fru som förmodligen trodde du var från vettet, och som förövrigt undrade vem den där typen från Glasriket var!.........

En bakgrundshistoria om dessa chokladkulor: Ett kort tag innan jul for hustrun och jag till Göteborg för att titta på diverse vackra ting innan jul, vi var inom "Systrarna Kanolds" där en hög vackra choklad delikatesser innehållande mögelost låg till beundran. Vi innhandlade ett par smakprov och lät dessa långsamt smälta i munnen!

Väl hemma så skred jag till verket med mögelostkulorna och receptet modifierades så tillvida att jag tyckte att en liten bit Kvibille ost skulle infogas i en chokladtryffel och som en extra godsak skulle fikonmarmelad tillsättas då marmeladen ihop med mögelost är en god kombination!

Nu skall det tilläggas att jag också tyckte att det var ett klabbigt jobb att utföra straxt innan jul men.........jag upptäckte att för att få ihop alla dessa saker till en kula så blev storleken något över min förväntan så mot slutet så blandade jag ihop osten med chokladen precis som det var på original receptet, varefter dessa rullades i kakao.

Själva tryffeln som jag beskrev blev till genom att 70% choklad smältes ner i ett par dl grädde samt lite vit sirap, när allt var smält så ställdes tryffeln i rumstemperatur tills dagen efter.

Detta är inget försvars tal från min sida utan mer en förklaring! Jag hoppas att detta som skedde i ditt kök inträffade efter julen så att inte all julfrid försvann på grund av mig!

Detta som står härefter Kjell får du läsa om du vill!!!!................Mina mögelost kulor åts med ett visst välbehag till 12 årig malt Whiskey, dock skall jag till nästa år byta ut en del av den mörka chokladen mot en lite ljusare samt ta en ännu smakrikare mögelost. Hur själva rullandet skall utföras får jag ta mig en funderare på! Och du Kjell, lycka till med din knäck till nästa jul!!!!!:)

MVH.Crystal i Glasriket
PS.Hoppas att inte din fru är allt för bitter på mig!;)
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Knäcktillverkning

Nej då, du har inte ställt till med nåt, Crystal! :)

Det var en mycket intressant erfarenhet, den här 'kuliga' sysslan, och ledde faktiskt in på smakområden som är nästan okända för mej och chefskocken.

Nya smaker är intressanta och jag tror att vi nog är rätt många som är lite konventionella i tänkesättet när det gäller kombinationer av olika födoämnen och vi kanske inte ska vara så rädda för att experimentera lite mera.

Och jag kan tänka mig att man också kan få en extra smakkick av de där ostkulorna tillsammans med maltdrycken, det låter inte helt fel...

Så du behöver inte vara orolig, inga mungipor neråt hos någon här, den överblivna tryffeln kokades om och blev till snyggt inslagen kolagodis som fick en strykande åtgång på släktträffen, särskilt hos småfolket!

Förresten, om man skulle ta osten och blanda den med...... :eek:

:reindeer-icon:
 
Toppen