• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Klonk i framvagnen

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Minsta lilla gupp eller grop som jag kör över med vänster framhjul ger upphov till ett himla klonkande och är guppet stort så låter det som om bilen skulle vilja åka vidare utan framvagn!

Någon här som känner till en bra verkstad i Alingsåsområdet?

Jappe

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Klonk i framvagnen

Pröva K-Å Bilservice, 0322-638363 Norrlandsgatan 5, han håller på en hel del med husbilar. :)

F

F.d. 29954

Guest

Du bör känna på hjulet med bägge händerna om det finns klapp. Titta också under bärarmen ifall spindelleden ser normal ut. Det som jag tror att det handlar om är staget till krängningshämnaren. De brukar ha rätt så klena leder i ändarna och de låter precis som du beskriver vid ojämnheterna

kerand

HBK Intresserad
Kommun
Örnsköldsvik

Längst upp på stötdämparen sitter en fjäderbenslagring. Den består dels av en gummi/metall del som fäster stötdämpare/fjäderben mot karossen och dels ett trycklager som underlättar rattvridningen. Med tiden blir gummit sprött och slitet och det uppstår ett spel i fjäderbenet som slår mot metallen i guppen. Byt båda delarna så blir det kanske tyst? Finns beskrivningar på nätet och går att göra själv med lite mekarvana.

"Been there done that got that t-shirt"

Hälsningar Anders

S

StorDansk

Guest

Minsta lilla gupp eller grop som jag kör över med vänster framhjul ger upphov till ett himla klonkande och är guppet stort så låter det som om bilen skulle vilja åka vidare utan framvagn!

Någon här som känner till en bra verkstad i Alingsåsområdet?

Jappe

Hej Jappe, jag vill drista mig till ett tips, eftersom jag har likadan bil och köpte den med samma missljud (klonk) för snart 4 år sedan,
så höll jag på att bli tokig, och åtskilliga verkstäder letat efter felet,
i höstas kom nåt orakel och talade om att felet låg i fjäderbenet och främre lagret i länkarmen, bytt och nu tyst. (fast på hö. sida)
PS. Stötdämparen var trasig också!

F

F.d. 29954

Guest

Min erfarenhet av fjäderbenslagringen och den dära gummihistorien där uppe är att den låter mer men inte vid minsta lilla gupp. Kör man över en vägbula tex. för fort, så slår hjulet ut efter bulan och bromsas i sin nedfart med en kanska bestämt klonk. Detta är normalt ljud. Ingen fel eller panik. Annat vanligt ljud vad gäller fjäderben är knislet och bonk-bonk ljud när man svänger kraftigt. Indikerar rostigt övre lager uppe på fjäderbenet. Alla dessa problem med fjädernens övredel kan man undvika om man sprutar dit rostskyddsvax från spray flaska. Den både smörjer och rostskyddar. Har sett alldeles nya bilar där dessa saker är i stort sett utan fett och rostskydd. Skandal....

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag körde tlll K-Å Bilservice, som Montreal hade rekommenderat. Ingen tid före semestern men blev hänvisad till en konkurrent, "Bos" någonting. Samma sak där, ingen tid före semestern. Nytt tips: Sahl bilverkstad och där fick jag en tid den 11 juli.

Jappe

Toppen