• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kloklippning av hund i Frankrike, Spanien etc?

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
Hej!
Vi kommer att befinna oss (för första gången) i södra Europa i vinter, tillsammans med vår Finska Lapphund. Ingen av oss är speciellt duktiga på franska eller spanska och då infinner sig en fundering: hur hittar man en salong som kan hjälpa till med kloklippning oavsett var man just då råkar befinna sig, vilka sökord fungerar i t.ex. Google? Klippa själv är tyvärr inget alternativ, det går bara inte. Vi har testat litet grann med Google translate men det känns inte som att vi får "rätt träffar" med t.ex. "recorte de garras" + valfri spansk ort....

Finns det några spanska eller franska "butikskedjor", typ motsvarande Arken Zoo som man kan leta upp?

/Lena o Tomas (& April...)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kloklippning gör vi på våra hundar i samband med veterinärbesöken, eller i fallet med vår Toypudel hos hundfriseringen i samband med klippning.

Kloklippning vid dessa tillfällen görs utan kostnad.

När vi är i Sverige går vi till Arken Zoo, som du skriver och jag har sett att vissa zooaffärer har den servicen även i Spanien. Bland andra, zooaffären mitt emot den populära campingen El Raco i Benidorm.

Här är en tråd som handlar om hundar och Spanien:

Quiero cortarle las garras a mi perro”, betyder ”Vill klippa klorna på min hund”.

Kommer du närheten av Altea så får du gärna kontakta mig, så skall jag hjälpa dig.

Tommy
 
Senast ändrad:

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
Tack alla för hjälpen, det skall bli spännande det här. Eftersom vi har bekanta som precis köpt hus i just Altea som vi planerar att besöka så är det inte helt otänkbart att vi hör av oss till den alltid så hjälpsamme Tommy D :). Några veckor kvar i sverige sen blir det färja till Rostock som första stopp.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tack alla för hjälpen, det skall bli spännande det här. Eftersom vi har bekanta som precis köpt hus i just Altea som vi planerar att besöka så är det inte helt otänkbart att vi hör av oss till den alltid så hjälpsamme Tommy D :). Några veckor kvar i sverige sen blir det färja till Rostock som första stopp.
Vi åker samma färjelinje, med avresa från Nynäshamn den 19 oktober.

Om era vänner behöver hjälp med sitt nya hus i Altea, är de också välkomna att kontakta mig, som bott på platsen ett tag och har bra kontakter.

Välkomna till Altea

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ha, ha vilket sammanträffande Tommy, vi är på exakt den båten också. Så här ser vår hund ut:Visa bilaga 225236
….. och vi är ”grannar” i Sverige! Ja, grannar a’ la Norrland, där drygt 50 km är riktigt nära.

….men våra hundar spelar i en annan viktklass, superlättvikt, båda väger drygt 3 kg.

FBD773FB-2AEA-4BF6-8904-C811A8EAA899.jpeg

Kul, men då ses vi ombord på båten.

Eftersom det är er första resa ner till Sydeuropa så kanske mitt inlägg i den här tråden kan vara till nytta:

Tommy
 
Toppen