• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klimatanläggning

lisbeth.nylund

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
37603
Medlemskap
2024
Hej, funderar på att installera en AC i husbilen och jag undrar om någon har erfarenhet av Klarstein klimamobil eller Lyfco 2500 W? Alt Telair AC Silent 7400H men den är några tusen dyrare. Vi letar en anläggning som är rätt billig, till "Dettan" som är 6,80 m lång.
Hälsningar Lisbeth
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
842
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det är några år sedan som jag hade en Telair och även då var det ett billigare alternativ, den skramlade och lät väldigt högt! Tänk på att du kanske har ont om plats på taket när du har en liten bil, då finns det AC som är gjorda för små bilar tex Truma Compact och då får du dessutom bättre kvalitet!
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.778
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Vi har en Dometic 2200 FJ 2019. Det vi upplever med den är att kompressorn startar och stoppar ofta fast det är stor skillnad på inställt värde och innetemperaturen. Det var ca 2 minuters intervaller. Den har varit inne på kontrolljustering i Göteborg och blev bättre. Det är ju starten av kompressorn man hör mest. Det är nog svårt att få en AC på taket tyst då det gärna blir resonans i taket. Leverantören ville helst att vi skulle montera en Dometic 3200 som även är en luftvärmepump eftersom husbilen är helintegrerad och 9 meter lång. Men vi valde den mindre för att kunna köra den även om stolpen har 6 Amp säkring som är vanligt i sydligare länder. Denna räcker gott och väl för att få ner temperaturen till dräglig nivå även vid 36 grader ute. Det är ju mest på kvällar och nätter man har den igång.
 

lisbeth.nylund

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
37603
Medlemskap
2024
Det är några år sedan som jag hade en Telair och även då var det ett billigare alternativ, den skramlade och lät väldigt högt! Tänk på att du kanske har ont om plats på taket när du har en liten bil, då finns det AC som är gjorda för små bilar tex Truma Compact och då får du dessutom bättre kvalitet!
Tack för svar och då är iaf den ur räkningen. Hade tänkt använda bef lucka ovan sängen, som vi sällan o aldrig använder ... Har kollat Truma o man får lägga ut ca 10 000 kr mer tyvärr. Men får jag fler negativa svar om de andra två så kan det ändå vara ett alternativ.
 

lisbeth.nylund

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
37603
Medlemskap
2024
Vi har en Dometic 2200 FJ 2019. Det vi upplever med den är att kompressorn startar och stoppar ofta fast det är stor skillnad på inställt värde och innetemperaturen. Det var ca 2 minuters intervaller. Den har varit inne på kontrolljustering i Göteborg och blev bättre. Det är ju starten av kompressorn man hör mest. Det är nog svårt att få en AC på taket tyst då det gärna blir resonans i taket. Leverantören ville helst att vi skulle montera en Dometic 3200 som även är en luftvärmepump eftersom husbilen är helintegrerad och 9 meter lång. Men vi valde den mindre för att kunna köra den även om stolpen har 6 Amp säkring som är vanligt i sydligare länder. Denna räcker gott och väl för att få ner temperaturen till dräglig nivå även vid 36 grader ute. Det är ju mest på kvällar och nätter man har den igång.
Tack, bra info och vi håller med: det är ju värmen man behöver få ner i vagnen! Har även sett att många typer anger att de klarar "svagare" säkring.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Billigast är att köpa en Pingvin och ställa fram när den behövs.
Man leder ut värmen genom en slang från kylmaskinen.
Är från 60cm höga och ställs på golvet.
Hade en sådan i min husvagn.
 

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
Hej, funderar på att installera en AC i husbilen och jag undrar om någon har erfarenhet av Klarstein klimamobil eller Lyfco 2500 W? Alt Telair AC Silent 7400H men den är några tusen dyrare. Vi letar en anläggning som är rätt billig, till "Dettan" som är 6,80 m lång.
Hälsningar Lisbeth
Hej! tycker att du ska göra en helhetssatsning med nyaste Alde och den AC som är kompatibel med den. Då får man en fulständig klimatatnlägning. man bara ställer in gradantalet och så sköter den allt själv. Lite dyrare men det är det värt.
 
Toppen