• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Klarar SNIPE antennen vinterklimat???

F

F.d. 52986

Guest
Har försökt att få svar på rubricerad fråga.Satellitproffsen ,där jag köpt min SNIPE, svarar inte på mina e-mail så jag antar att de inte tar sitt ansvar för detta.Jag använder bilen året om så för mig är det av intresse att veta om jag skall vidtaga några spec. åtgärder när snö(oftas blöt) och på det kyla,vägsalt som troligen skvätter upp och kanske något mer som jag inte har tänkt på.Hoppas på hjälp i denna fråga.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Klarar SNIPE antennen vinterklimat???

Jag tror knappast att någon parabolleverantör kan ge något entydigt svar på den frågan?
Kyla, snö, is, salt m.m. Allt påverkar ju! Om parabolen blir översnöad med tung blötsnö som sedan fryser t.ex. Jag tvivlar på att tillverkaren kan ge ett bra svar heller? :)

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Har försökt att få svar på rubricerad fråga.Satellitproffsen ,där jag köpt min SNIPE, svarar inte på mina e-mail så jag antar att de inte tar sitt ansvar för detta.Jag använder bilen året om så för mig är det av intresse att veta om jag skall vidtaga några spec. åtgärder när snö(oftas blöt) och på det kyla,vägsalt som troligen skvätter upp och kanske något mer som jag inte har tänkt på.Hoppas på hjälp i denna fråga.

Det som är oroande med Snipe är att kontakten sitter så nära taket på husbilen att snö och slask kommer att dränka den. Sen om det kommer att fungera ändå vet jag inte. men det ser onekligen oroande ut.

JOE

F

F.d. 53078

Guest

Allt som ligger mellan antennen och satelliten dämpar signalen. Vatten dämpar mycket. Detta inebär att snön tar signalen ordentligt.I viloläge ligger snipen med framsidan upp, och kommer det snö tar den signalen. Detta innebär att Snipeantennen har lättare att fá snö pá framsidan. Ju längre norrut man använder antennen sá stár den lägre och snön har svárare att lägga sig pá framsidaan av antennen.
Mitt tips til dig lát antenen vara uppfälld sá blir den mera okänslig mos snö

Min erfarenhet av snö pá antennerna är 26 ár gammal
Dá lade sig snön i underkanten av paraboler och pá offsetreflektorer pá LNB.

Toppen