• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kjøre med vann i spyletanken til toalettet?

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg har et Thetford C2 toalett med separat tank til spylingen, som fylles på via egen trakt innenfor tømmeluken. For enkelthets skyld har jeg alltid pleid å fylle tanken før jeg drar på tur, men oppdaget nylig at det ikke anbefales. Thetford skriver på sine FAQ-sider at tanken bør være tom under kjøring, eller på et så lavt nivå som mulig: FAQ - Kassettoaletter | Thetford

Dette var helt nytt for meg, og det står heller ingenting om dette i bruksanvisningen til toalettet. Noen som kan forklare hvorfor man frarådes å kjøre med vann i spyletanken, ev. hva konsekvensene kan være? Kan det være at dette kun gjelder nyere modeller, og ikke C2 som har gått ut av produksjon?
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
finns det en möjlighet att vattnet trängas utåt under körning? Att ventilerna eller kopplingar kan inte stå emot det skvalpande vattnet? Om din bruksanvisning inte innehåller särskilda varningar så skulle man kunna säga att man kan våga ta sig på resan med en halv full spolartanken. Hur länge har du haft din bil, hur många resor med full tanken gjorde du hittills?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.258
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
En tanke som slår mig är om spolvattentanken är sluten. Vid körning kan det då uppstå ett kraftigt övertryck i tanken om du kommer upp på höga höjder och att ventiler och kopplingar då inte kan hålla tätt.

Jag har själv råkat ut för vattenläckage som visade sig komma från färskvattenpumpen. Jag upptäckte vatten på golvet där det inte borde vara men nästa dag var det borta och jag tänkte inte så mycket på det. Några veckor senare blev det samma sak och då kom jag på att båda gångerna hade vi varit på en höjd en bra bit över tusen meter. Jag hittade läckan och den visade sig bara på dessa höga höjder. Det kan ju vara detta som Thetford vill gardera sig för och därför skriver som de gör.

//Michael, medlem
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Takk for svar! Jeg kjøpte bilen brukt i fjor (2004-modell), og har ikke fått brukt den så veldig mye. Den lengste turen hittil har hatt 4 overnattinger, ellers har det vært endel helgeturer og langhelger med 2-3 overnattinger, og jeg har aldri merket noe til lekkasje fra spylertanken på disse turene. Dette er min første bobil, tidligere har jeg hatt flere vogner som alle har hentet spylevannet fra ferskvannstanken, så denne problemstillingen er helt ny for meg.

Jeg vil jo tro at dette er et et separat og lukket system, men samtidig bør det jo være en form for lufting slik at det ikke blir undertrykk i tanken mens vannet forbrukes. Hvordan er det med ferskvannstanker i så måte? Jeg har aldri hørt at man frarådes å kjøre med vann i tanken der, bortsett fra hvis man ønsker/må spare vekt. Kan det være at det er montert enveisventiler som slipper luft inn, men ikke vann ut, og at det da kan oppstå overtrykk ved store høyder, slik Michael nevner over her? Jeg kan nevne at turene mine har gått både ut til kysten og opp til 1100 moh i Dovre, uten at jeg har merket noe forskjell.

Bilen min har rikelig med lastekapasitet, så derfor har jeg gjort det til en vane å alltid fylle opp tankene hjemme før avreise, samt også ha med 40-50 liter ekstra vann i plastkanner som oppbevares under senga. Da vet jeg at vannet er godt, og jeg slipper fylling på ukjente steder med slanger jeg ikke vet hvor har vært (har også egen vannslange på trommel med flere ulike koblinger, bare så det er sagt, men har aldri hatt bruk for å fylle vann underveis på turene mine).

Det er jo ikke noe problem å redusere spylertanken til halvfull, slik PösslRyder nevner, men jeg syns bare det hele virker litt merkelig når de heller ikke kommer med noen forklaring. Har sendt spørsmålet til forhandler som tok service på bilen i sommer, kanskje de vet noe mer...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag har haft två bekanta med C-toaletter som använde själva toan som vattentank till spolningen. Det var nog ingen som hade några funderingar på minskad vattenmängd under färd vad jag kan minnas.
Det som ev. dök upp i mitt huvud är...... Kommer man inte åt pumpen genom att vicka upp toapappershållaren som bara är fastklämd ??
Kan det vara någon säkerhet mot läckage där om det skvalpar på med full tank och hållaren/skålen till pappersrullen inte skulle sitta fast rejält....
Bara en ren gissning/fundering och inget mer.

M.v.h. JANKRO.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hade en liten Adria husvagn för en del år sedan, köpte den ny. Den hade toa med egen vattentank som jag alltid fyllde då jag åkte hemifrån. Som den nörd jag är så läser jag alltid igenom instruktionsböcker något så när men kan inte minnas någon notering om att man inte skulle fylla. Vad skulle man i så fall ha toan till om man inte hade något vatten?
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Har fått svar fra forhandleren. Dette var helt ukjent for dem, selv om de hadde vært på mange messer med bl.a. Thetford opp gjennom årene. Sendte dem link til FAQ-sidene hos Thetford hvor dette står, og da ble de veldig nysgjerrige og måtte finne ut av det! :)

Jeg skal sjekke opp det med toalettpapirholderen, det kan være som Jankro skriver at det kanskje er mulighet for lekkasje der hvis det skvalper mye under kjøring. Uansett veldig rart at dette ikke er nevnt i bruksanvisningen i det hele tatt.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Har omsider fått sjekket opp toalettrullholderen, og Jankro kan nok ha et poeng. Holderen sitter bare presset nedi tanken med en gummipakning rundt toppen, så her kan det nok skvalpe over hvis pakningen er dårlig eller holderen ikke sitter skikkelig fast. Jeg har som sagt aldri hatt noen problemer der tidligere, men nå som jeg er klar over det (og faktisk har fjernet holderen en gang) har jeg valgt å tømme ut ca 1/3 av vannet i tanken.
 
Toppen